Už je to pár týždňov, čo sa v Prahe v priestoroch ateliérov Strahov konala prezentácia novej módnej kolekcie Martina Kohouta. Za pár rokov sa vypracoval medzi miláčikov domácej umeleckej scény, čo potvrdzovali aj mnohé známe tváre v hľadisku. Okrem českých hviezd nechýbala ani Slovenka Judit Bárdos. Ďalšia herečka, Natália Germáni, mala dokonca česť predviesť jedny zo šiat v kolekcii s niekoľkomesačným predstihom – Kohout ju obliekol na ceny Český lev.
Čítajte viac Móda z Českého leva: Issová zo Zrady si trúfla na najodvážnejšie šaty večera, Pauhofová ohúrila v Holubcovi a Germáni... to je Hollywood!Už vtedy bolo jasné, že jeho hlavnou inšpiráciou pri tvorbe série s 23 dámskymi šatami je film Piano od režisérky Jane Campionovej. „Moja tvorba je s filmom spätá dlhodobo, práve vo filmoch alebo vo výtvarnom umení veľmi často nachádzam inšpiráciu,“ komentoval pre Pravdu po prehliadke. Inšpiráciu našiel najmä vo vnútornom boji hlavnej postavy a z toho vyplýva aj fakt, že išlo o Kohoutovu najtemnejšiu kolekciu.
V jednotlivých modeloch sa však nezrkadlil len boj hlavnej hrdinky. „Inšpirovala ma tiež drsná novozélandská krajina a moju kolekciu som sa snažil dať do kontextu, ale aj kontrastu s viktoriánskym obdobím. No viktoriánsky štýl som poňal modernejšie,“ ozrejmil Kohout.
V celej kolekcii s krinolínami či korzetmi, ktoré sú často dekonštruované. Nechýbali prvky ako výrazné mašle, jednotlivé modely disponujú veľkorysým objemom a často prinášajú atypickú siluetu ženskému telu nositeľky. Vo farebnosti síce dominovala čierna farba, ale na prehliadke v potemnenom Ateliéri Strahov sa ako záblesky nádeje či divokosti a vášne objavovali aj tóny fuksicovej, zelenej alebo nežná slonovinová a púdrová ružová.
Čítajte viac Nemá žena padá do mora a dvíha sa jej sukňa... scéna z oscarového filmu zrodila krásu v Starej tržnici: Šaty ako rozbúrené vlny, krinolíny aj perly na ústachTvorca sa radí medzi dizajnérov, ktorí dokážu prekvapovať prácou s materiálmi. Niektoré techniky by sa pokojne mohli radiť ku couture postupom. Použil hodváby, tyl, pracoval s techinkou plisé, ale tiež napríklad využil silikón v spojení s čipkou. „To boli asi najzložitejšie šaty na výrobu,“ zauvažoval Kohout, ktorý dokonca do dvoch kreácií implementoval sušené kvety ošetrené silikónom. Fascinujúce je, že celú prehliadkovú kolekciu vytvoril celkom sám. Tím krajčírok mu pomáha s kapsulovou kolekciou, ktorú uvádza už niekoľko rokov a ktorá je určená viac na denné nosenie.
Kohout patrí medzi tvorcov, ktorých prehliadkové odevy sa často objavujú na spoločenských udalostiach a červenom koberci. Niet pochýb, že z aktuálnej kolekcie Piano sa ich tam ocitne ešte mnoho. Najbližšie možno napríklad na filmovom festivale v Karlových Varoch. „Áno, už sa niečo rieši, ale nebudem zatiaľ prezrádzať,“ uviedol na záver nášho rozhovoru.
Čítajte viac Má titul zo strojárčiny, dnes oblieka aj Studenkovú či Marcinkovú. Chcela som, aby si ma ženy našli samy, hovorí dizajnérka Ida SándorZaujímavosťou určite je aj fakt, že film Piano bol hlavnou inšpiráciou aj v prípade ostatnej kolekcie slovenského dizajnéra Marcela Holubca. Kohout o tom nevedel a na výsledkoch tvorby oboch pánov je signifikantný rozdiel. Pripomenúť si kolekciu slovenského autora môžete aj v galérii nižšie.