Držiteľ Národnej ceny za dizajn a Ceny nadácie Tatra banky za dizajn uviedol pred pár dňami na festivale v Ostrave svoj prvý odevný kus. Teda, je ich vlastne niekoľko. V rozmanitých vzorovaných variáciách odprezentoval pánsku košeľu s krátkym rukávom, použil na nej niekoľko zo svojich najobľúbenejších potlačí, ktoré sám vytvoril.

„Som textilný dizajnér veľkú časť svojho života – už to bude osemnásť rokov a bol som zvyknutý vždy pracovať pre niekoho. Je to gro mojej roboty, ale po osemnástich rokoch, samozrejme, že tiká v hlave nejaká kreatívna frustrácia, že by človek chcel veci urobiť aj po svojom a klient to vidí inak,“ vysvetlil Straka pre Pravdu.
„Povedal som si, že absolútne slobodu dosiahnem, ak si urobím vlastný projekt. A tiež som si hovoril, že keď predávam dezény a farby, nemôžem ísť na stretnutie oblečený od hlavy po päty v čiernom. A tak som si jedného dňa z látok, ktoré som mal pre klientov, ušil košeľu. Tam to celé začalo – vzniklo to z potreby produktu pánskej košele, ktorá je výrazná, farebná, odvážna – niečo, čo na trhu chýba. Nápad bol, že to je absolútne normálna košeľa – na ktorej nie je síce nič originálne, čo sa strihu či formy týka – a celé je to len o farbe a dezéne,“ pokračoval Juraj, ktorý sa svojimi výraznými košeľami prezentuje už dnes naozaj všade.
Reakcie jeho kolegov, umelcov či ľudí, ktorí majú radi módu, boli to posledné, čo ho presvedčilo. aby košele pre seba samého uviedol ako odevný produkt na širší trh. Inštalácia jednotlivých variant sa ocitla v priestoroch Výdušnej jamy pod záštitou sekcie ÚNOS na podujatí fest1val v Ostrave. Straka získal jednu z poschodí, na ďalších sa potom objavujú slovenskí umelci a autori ako Petra Kubíková, Emil Taschka či Štefan Sekáč. Pribudol k nim aj špeciálny drop od českého tvorcu Jana Černého.
Areál Dolných Vítkovíc tvorí fascinujúcu kulisu aj pre módu, čo je celkom zaujímavé spojenie aj pre samotného Juraja Straku. Pred kamerou Pravdy totiž prezradil, aký je jeho najväčší profesionálny sen. „Roky rokúce snívam o prepojení s architektúrou. Fasády, ktoré sú odvážnejšie a uvoľnenejšie, častejšie pracujú s nejakým ornamentom alebo rytmom architektonických prvkov. Pre mňa toto je projekt, o ktorom naozaj snívam – spolupracovať s nejakým architektom a vytvoriť fasádu. Niečo, čo je v tej obrovskej mierke, funguje s mestom, urbanizmom a niečo, čo vlastne pretrvá na dlhú dobu,“ prezradil. Viac sa dozviete aj v našom videorozhovore vyššie.