Zabudnuté tváre odhaľujú pod nánosmi farby a umelo zjemnených čŕt aj reštaurátori historických obrazov, a to už minimálne od čias neskorej renesancie, píše server BBC.
Pravdepodobne najstaršou známou retušou je portrét Isabelly Medicejskej, pochádzajúcej z rovnomenného mocného talianskeho rodu. Skutočné črty jej tváre na obraze z roku 1574 niekto natoľko dôkladne poupravil, že múzeum umenia v americkom Pittsburghu ani netušilo, že má jej podobizeň vo svojej zbierke. Odborníci obraz preskúmali až v roku 2014, keď bol v inštitúcii odhalený falzifikát v prípade portrétu Eleonóry Toledskej, Isabellinej matky.
Kým z premaľovaného Isabellinho obrazu na expertov s neprítomným výrazom a krotkým úsmevom zhliadla mladučká žena s bezchybnou pleťou a jemným nosom, rádiologická analýza odhalila skutočnú, a oveľa viac ľudskú Isabellu Medicejskú – staršiu, bledú, s ľahko hákovitým nosom, vyšším čelom, silnejšími rukami a s kruhmi pod očami. Z obrazu zmizlo tiež niekoľko symbolov, ktoré predstavovali kajúcnosť ženy, ktorú podľa historikov zrejme uškrtil jej manžel kvôli klebetám, že udržiavala pomer s jeho bratrancom.
Čítajte viac Krásou fascinovala filmárov aj dizajnérov, v 71 rokoch pózovala na titulke Vogue bez štipky retuše... výsledok je úchvatnýĎalší prípad falšovania krásy odhalili reštaurátori z anglickej organizácie English Heritage tento rok v novembri pri čistení portrétu Diany Cecilovej, pravnučky jedného z najbližších priateľov anglickej kráľovnej Alžbety I. Cecilová, ktorá žila v prvej polovici 17. storočia, bola vo svojej dobe považovaná za výnimočnú krasavicu, napriek tomu jej vzhľad nevyhovoval neskorším ideálom, píše BBC. Neskoršie portrétovanie posunulo kadere Cecilovej nižšie do čela a prifúklo jej pery.
Úpravy sa ale výlučne netýkali len žien, podotýka BBC, a dopúšťali sa ich aj samotní autori pôvodných portrétov. Nedávne reštaurovanie portrétu obchodníka Dericha Borna z roku 1533 od oslavovaného nemecko-švajčiarskeho umelca Hansa Holbeina mladšieho ukázalo, že maliar skrášľovacie techniky využil priamo na svojom diele, ku ktorému sa opakovane vracal a vykonával ďalšie a ďalšie úpravy.
V porovnaní s pôvodným portrétom, ako ho odborníci uvideli na röntgene, má pevnejší a intenzívnejší pohľad v tvári plnej ostro rezaných čŕt.