Jedným z nich je aj nákup odevov z druhej ruky. A netýka sa len bežných odevov v klasických second-handových predajniach, ale aj luxusnej prémiovej módy a doplnkov. Tie sa dajú nájsť vo vybraných predajniach, na predajných platformách či špecializovaných profiloch na sociálnych sieťach.
S jedným takým kedysi začínala aj Slovenka Carolína Danišová, ktorej sa za posledné roky podarilo svoj „biznis- plán“ posunúť. Respektíve prekročiť od bežného predaja kamarátkam a známym do budovania vlastnej predajnej platformy, ba dokonca kamenného obchodu.
„Vždy som inklinovala k móde, dizajnu a všetkému peknému. V rodine sme veľké fanúšičky módy a cestovania. Veci sa nám takto začali kopiť a preto som už pred rokmi vytvorila instagramový účet Luxed, kde som ponúkala moje prvé kúsky. Neskôr sa k nim pridalo oblečenie a doplnky z celej našej rodiny a od kamarátov. Vecí bolo stále viac a tak som sa rozhodla, že pre túto kvantitu potrebujem skutočnú platformu vrátane kamennej predajne,“ vysvetlila svoju cestu Danišová.
Na otvorení jej „splneného sna“ sa pred pár dňami zišli mnohé známe tváre, ženy zo slovenského šoubiznisu, ale aj sveta influencingu na sociálnych sieťach. Aj na nich je vidieť, že značková móda stále púta pozornosť. A či už je dôvodom fakt, že máte ekologické zmýšľanie, alebo nechcete vycálovať za odev či kabelku tisícky eur, jedno je isté – luxusné produkty (hoci už v minulosti vlastnené niekým iným) boli obrovským lákadlom.
Čítajte viac Študentom na planéte záleží. Odevy zo sekáča nechali vyzdobiť umelcom, naučia ľudí nakupovať udržateľne?„Zohnať tie najkrajšie kúsky od tých správnych ľudí a nájsť im nových majiteľov je často náročné. Usilujem sa mať výhradne taký tovar, aký by som si ja sama kúpila, prípadne aký by som kúpila ako darček,“ vysvetlila svoj postoj Danišová. Svoju klientelu láka na svetové mená. Za dostupnejšie cená ponúka ikonické módne kabelky či tašky od svetových návrhárov a značiek ako Gucci, Givenchy, Chanel, Dior, Hermés, Balenciaga, Fendi či Bottega Veneta, Versace alebo Prada. „Skoro novú kabelku Burberry u nás zákazník zoženie aj za dve stovky,“ komentovala s nadšením Danišová.
Čítajte viac Sú Slováci chudobní, aby sa správali v móde ekologicky? Možno. A možno stačí zmeniť pohľad, vraví dizajnérka DurikovicPodľa nej však nie je cieľom konceptu len predávať luxusné kúsky. Zakladá si na filozofofii a princípe udržateľnosti, keď módny doplnok či odev urobia radosť viac než jednému majiteľovi. „Považujem za správne radšej si priplatiť za kvalitné oblečenie z druhej ruky, ktoré sa dá nosiť niekoľko rokov a nevytvárať tým zbytočný odpad. Takáto móda sa posúva z bežného denného oblečenia na úroveň zberateľských kúskov s nadčasovou hodnotou,“ dodala Danišová, ktorá tak vytvorila ďalšiu z podôb nazerania na predaj módy a snahy o udržateľnejší model fungovania predajného kolobehu v módnom svete.
Len pre zaujímavosť, iba nedávno sa na podobnú aktivitu podujala aj skupina študentov z Bratislavy, ktorí vytvorili študentskú firmu a v spolupráci so sieťou second-handov a mladých umelcov vytvorili odevy s pridanou dizajnovou hodnotou do predaja. Slovenská módna značka Buffet zase pred časom oslovila na spoluprácu študentov módneho dizajnu z Ateliéru 343. Nechala ich vytvoriť nové kúsky v rámci kolekcie Buffet x AFAD Re:Created – či už z modelov, ktoré sa v minulosti nepredali, prípadne z tzv. „deadstock“ materiálov – teda látok, ktoré neboli použité a zostali v skladoch. Podmienkou bolo, aby nové odevy rešpektovali identitu a estetiku samotnej značky Buffet Clothing. Všetky vyselektované odevy šli následne do predaja s informáciami o svojom pôvode aj o autorovi dizajnu.