Dizajnérka Filan Halásová tvorí pre silné ženy a počúva ich: Výsledok? Pozrite sa s nami

Viac ako tri roky existuje na domácom trhu s autorskou módou značka MUSA. Za štyrmi písmenami sa skrýva Katarína Filan Halásová, talentovaná dizajnérka, ktorej tvorba v sebe kombinuje minimalizmus s citom pre efektný a funkčný detail a precízne spracovanie.

, 03.12.2022 07:00
MUSA atelier, móda, slovenský dizajn Foto:
Modelka v kreácii z dielne slovenskej značky MUSA atelier, za ktorou stojí dizajnérka Katarína Filan Halásová.
debata

Katarína študovala v neďalekej Viedni, kde po dejinách umenia presedlala práve na odevný dizajn. Hoci mohla zostať aj v rakúskej metropole, vrátila sa na Slovensko. „Dôvodom bol môj muž. On sa po štúdiách vrátil z Prahy a ja z Viedne,“ uviedla pre Pravdu Filan Halásová, ktorá už prezentovala svoje kolekcie napríklad na pražskom týždni módy alebo práve v rakúskej metropole.

Richard Bielik Čítajte viac Z basketbalistu šéfkuchárom! Slovák z Levíc skúsil šťastie na ihrisku či v bare, dnes varí (aj) pre pražskú smotánku

Po niekoľkých rokoch v Bratislave si už vybudovala klientelu, objavila pozitíva, ale aj negatíva módneho biznisu v lokálnom kontexte. „Zdá sa mi, že tu naplno nefunguje to, čo poznám z Prahy alebo Viedne – že ľudia, ktorí majú vycibrený štýl, sa vracajú k jednej značke, domácej značke a nakupujú u nej sezónne. Toto sa mi zdá ako mínus. Samozrejme, zopár klientov podobného razenia sa nájde aj tu. Ale situácia v susedných metropolách je lepšia,“ vysvetlila dizajnérka, ktorá tvorí aj odevy na mieru, ale jej cieľom je produkovať malú sériovú výrobu, ktorú by následne mohla predávať prostredníctvom internetového predaja alebo napríklad vo vybraných obchodoch s dizajnom. "Venovala som sa aj tvorbe na zákazku, takzvanému made to measure, ale pri tom občas musíte byť pre klienta priam psychológom. Ja však najradšej tvorím. Ideálny scenár je, kolekcia dvakrát ročne, možno raz ročne a posunúť tvorbu do sveta.“

Modelka v kreácii z dielne slovenskej značky...
Modelka v kreácii z dielne slovenskej značky...
+7Modelka v kreácii z dielne slovenskej značky...

Neznamená to však, že by Katarína Filan Halásová nechcela počúvať, čo si jej zákazník pýta. "Strihová konštrukcia vzniká v mojom prípade zaujímavým spôsobom. Napadne mi strih, ale vždy ho vyskúšam na nejakej osobe a potom počúvam. Počúvam ľudí, čo mi na to povedia, vnímam detaily a viem to prispôsobiť tomu, aby výsledok nadobudol istý univerzálny rozmer a naplnil viaceré štýly, sadol rôznym typom postáv.“

zväčšiť Modelka v kreácii z dielne slovenskej značky... Foto: archív Kataríny Filan Halásovej
MUSA atelier, móda, slovenský dizajn Modelka v kreácii z dielne slovenskej značky MUSA atelier, za ktorou stojí dizajnérka Katarína Filan Halásová.

Dôkazom, že sa nemýli, sú viaceré vydarené kolekcie, v ktorých sú naozaj kúsky premyslené, s originálnymi detailmi a pritom univerzálneho razenia pre ženy rôznych typov postáv. V zatiaľ poslednej kolekcii sa dizajnérka zamerala primárne na čiernu farbu. Nie je to však až také prekvapujúce, čiernu považuje za svoju signifikantnú.

CHARACTÈRE, Marcel Holubec W Čítajte viac Nebuďme barbari, odkázal novou kolekciou Holubec. V oceáne čiernej ponúkol krásu strihov aj náročné emócie

„Dominuje u mňa všade – je to ultimátna farba, lebo keď počúvam klientelu, sú to väčšinou ženy, ktoré milujú čiernu farbu a preto ku mne chodia. Farebnejšie veci tvorím pre extravagantnejšie typy. Čiernu pritom nevnímam ako ponurú farbu, pre mňa je priam teplá, doslova upokojujúca. Preto ju aj najčastejšie používam, ale zároveň sa nebránim, ak chce niekto sako mať v zelenej. Prečo nie,“ vysvetlila Katarína, ktorá len nedávno svoju kolekciu predstavila v centre Bratislavy, kde spája módny ateliér s umeleckým priestorom. V ňom cíti veľký potenciál a rada by na tomto mieste v budúcom roku svoje pôsobenie rozšírila.

zväčšiť Modelka v kreácii z dielne slovenskej značky... Foto: archív Kataríny Filan Halásovej
MUSA atelier, móda, slovenský dizajn Modelka v kreácii z dielne slovenskej značky MUSA atelier, za ktorou stojí dizajnérka Katarína Filan Halásová.

A aké ešte sú ambície značky MUSA do budúcnosti? Tie ďalšie sú najmä praktické. Či už z hľadiska tvorby, alebo biznisu. "Zdá sa mi, že značku ľudia registrujú menej ako by mohli. Možno je to aj tým, že som bola niekoľko rokov vo Viedni a bola som vlastne odstrihnutá od diania na módnej scéne na Slovensku. Takže ambíciou je posilniť komunikáciu značky MUSA. Či už to bude zaujímavý content na instagram, sociálne siete, alebo nový prepracovaný eshop. Každopádne chcem svoje veci priniesť bližšie zákazníkom a užívať si tvorbu.“ uzavrela Halásová.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #móda #dizajn #minimalizmus #zákazník #MUSA
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy

+ Ťažkosti s trávením pretrvávajú, pozor na biele pečivo, ktoré konzumujete.
Klebety, ktoré sa o vás šíria berte...

+ Nedramatizujte situáciu, nie ste tak chorá a navyše sa iba ľutujete.
Začínate byť posadnutá nakupovaním,...