Dostala názov Charactére a vlastne celkom pochopiteľne. Pri príchode do priestorov čakali na divákov stojany zahalené bielymi plachtami, ktorých ukrývané tajomstvo bolo odhalené pár sekúnd po prvých tónoch vylúdených sprievodnými hudobníkmi. Centrum okrúhleho móla ozdobilo niekoľko búst, známych tiež ako Charakterové (Messerschmidtove) hlavy – časť masívneho diela nemeckého sochára Franza Xavera Messerschmidta z obdobia baroka, ktoré objavili po jeho smrti v jeho dome v Bratislave.
Jedno z výrazných diel tohto obdobia (dokopy 69 hláv), z ktorého sa napríklad jedna busta nachádza aj v parížskom Louvri a časť je tiež súčasťou zbierky Slovenskej národnej galérie, bolo pre slovenského módneho tvorcu jasnou a priznanou inšpiráciou. „Jeho busty sú neuveriteľné a fascinuje ma, aké sú zároveň nadčasové. Pritom veľa ľudí nevie, že toto dielo vzniklo v Bratislave. Občas ma mrzí, že my Slováci ani netušíme, čo tu máme. Akoby sme boli trošku barbari,“ vysvetlil pre Pravdu dizajnér, ktorému busty zapožičala Slovenská národná galéria.
„Kolekcia vo mne zrela. Začal som na nej pracovať ešte v roku 2020, no prišla pandémia, všetko sa nejako zastavilo. K celému konceptu som sa vrátil, hľadal som tú správnu cestu. Do odevu som sa snažil pretaviť istým spôsobom tvary búst, čierna farebnosť vychádzala z ich farebnosti. Akurát som ju dotvoril akcentmi lesku a pridal aj korporátnu farbu SNG – zelenú,“ prezradil pre Pravdu Holubec.
Čítajte viac Dramatická Jana Kirschner, odvážna Pallová aj oslnivá Hurajová: Aká bola móda celebrít na Holubcovej prehliadke?Priznal sa tiež, že hoci väčšina modelov bola pred prehliadkou hotová – na svoj hlavný zdroj inšpirácie mu zmenili pohľad posledné dni. „Busty mi odrazu dali úplne iný zmysel – po tom, čo sa na Slovensku deje – politická situácia, vražda z nenávisti na ulici. Zrazu mi praskla bublina, v ktorej som si žil a veľmi sa ma to dotklo. To, že niekto zaútočí na človeka – je jedno, či je to gej, alebo nejaká iná rasa, mentalita – je to pre mňa nepochopiteľné. Moji rodičia ma viedli k tomu, aby som bol slušný človek, aby som bol tolerantný. A posledné dni som mal doslova chuť kričať. Aj to boli Messerchmidtove hlavy,“ komentoval Holubec, ktorý vraj uvažoval nad tým, že na záver prehliadky pošle na mólo modelky s transparentmi.
„Pochopil som, že by to bolo klišé. Mojím hlasom sa však stala Janka Kirschner. Ona niesla to posolstvo a emóciu, ktorá nás všetkých veľmi zasiahla,“ poznamenal na margo martinskej rodáčky, ktorá odetá do jednej z čiernych kreácií spievala napríklad aj zimomriavky vyvolávajúcu pieseň Dunaj.
Charakterové hlavy sú stvárnením mnohých, často veľmi expresívnych emócií a na prehliadke Marcela Holubca tieto emócie nechýbali. Pre módneho autora je asi najlepšou pochvalou, ak ich dokážu vzbudiť aj jednotlivé odevy. Holubcovi sa to podarilo počas prehliadky opakovane. Pozoruhodné bolo spracovanie oblých tvarov v odeve (balónové rukávy či akoby zámotkový strih kabáta a predposledných šiat), ale aj záhybov a plisé materiáloch a detailoch (ukončenie rukávu), ktoré pripomínali jednotlivé parafrázované grimasy búst a živú expresivitu výrazov tváre. Saká sa potom dočkali zaobleného spracovania vo zvýraznených ramenách a akcentovania drieku.
Hra s formou a objemom sa pritom pri väčšine modelov prenášala do veľmi súčasných a nositeľných kúskov. A nechýbali, samozrejme, ani takzvané „signature“ kreácie. Kožené bundy pre pánov aj dámy, práca s obľúbeným plisé efektom, spojenie ušľachtilých materiálov ako hodváb, organza, taft či twill, už spomenuté výrazné ramená či napríklad obľúbené splývavé a snovou atmosférou dýchajúce plášte a večerné šaty, ktoré sa vlnia pri chôdzi nositeľky.
Čítajte viac OBRAZOM: Biela neha, kabáty po zem či sieťovina aj prestrihy na bruchu - parížske trendy, ktoré musíte vidieťMedzi najlepšie kúsky sa podľa môjho názoru radila napríklad kombinácia plisovaných nohavíc s plisovaným topom na jedno rameno, v ktorom sa asymetrický lem ušľachtilého plisé na zadnej strane akoby rozpadal pod dotykom času. Toto bol „pán odev“ – model, ktorý by si bez ostychu obliekla celebrita v Hollywoode či šéfka galérie niekde v Paríži. A bola to aj ukážka, ako Holubec dokáže posúvať prácu s jeho obľúbeným plisé efektom (osobne by som práve tento odev vymenil za trochu opozeranú záverečnú „mušľu“ z čierneho gazaru).
Pozornosť si zaslúžia aj široké nohavice, ktoré sa rozširovali od oblasti tesne pod zadkom a pri chôdzi tvorili nádhernú siluetu (ich údernosť efektne zvýraznil minimalistický bandeau top). Príťažlivo pôsobili tiež hodvábne čierne minišaty s volánmi, v ktorých všitý pruh na zadnom diele akcentoval dámske pozadie a potom, samozrejme, nemožno opomenúť skutočne „signature“ kus – koženú bundu (vestu) s balónovými rukávmi z hodvábneho taftu, ktoré boli odnímateľné. To bola ukážka majstrovstva skúsených krajčírok a kvality materiálov (dizajnér ich nakupuje v Taliansku), pričom zároveň práve tento odev naplnil ambíciu každého súčasného tvorcu – vytvoriť niečo „svoje“, čo má zároveň schopnosť obstáť ako nadčasový kúsok v divokom prúde trendov a záplavy módnej matérie.
Samozrejme, ani bez „matérie“ a „merchu“ by móda fungovať nemohla. Ich zastúpenie možno v tomto prípade pripísať najmä hodvábnym šatkám, ktoré sú už Holubcovým poznávacím znakom a celkom logicky aj kusom tvorby, ktorá má veľký predajný potenciál. Je dobré, že autor pracuje aj s touto časťou svojho portfólia, pre najnovšiu kolekciu potlač šatiek (ako inak so zapracovaným motívom búst) opäť vytvorila grafická dizajnérka Mikina Dimunová.
Kolekcia Charactére, ktorú Marcel Holubec predstavil po pár mesiacoch od aprílovej premiéry ostatnej kolekcie Concréte, pôsobila ako kompaktný celok a ukážka kvalitného domáceho dizajnu. Nepotrebuje „transparenty“, lebo jej nechýbali emócie. Zostáva už len dúfať, že aj vďaka kvalitnej móde budeme aspoň o kúsok menej barbari.
VIDEO k prehliadke Marcela Holubca W.
Autor: Jakub Gulyás