V rozvrhu to vyšlo na posledný deň. Hoci vo štvrtok počas neskorého popoludnia nasledovalo ešte pár menších prezentácií, bola to práve prehliadka najnovšej kolekcie haute couture Jeseň/Zima 2022–2023 od Fendi, ktorá sa dala považovať za definitívnu parížsku bodku tohtoročného maratónu couture prehliadok. Hoci prezentácie kolekcií haute couture v Paríži boli kedysi doménou (a istý čas aj výlučnou výsadou) francúzskych módnych domov, pravidlá hry sa zmenili a Fendi vlastne nemôže byť lepším príkladom.
Kreatívna vízia britského dizajnéra, ktorá vznikla pre rímsky odevný ateliér, bola odprezentovaná v parížskom Palais Brongniart. A tam sa to nekončilo. Jones totiž do najnovšej kolekcie priniesol aj vplyv Japonska a zameral sa na prepojenie východného aj západného sveta. Pokúsil sa zobraziť fragmenty trojice miest – Paríža, Ríma a Kjóta – a pretaviť ich do kolekcie, ktorá je moderná, ženská, ktorej nechýba nositeľnosť, ale zároveň spĺňa tie najvyššie štandardy vysokého krajčírstva a módnej tvorby.
Prehliadku definoval hneď v úvode priestor. Tentoraz sa značka Fendi rozhodla premeniť útroby Palais Brongniart na takmer čistý neutrálny biely priestor so schodíkovým sedením, ktorý začal nadobúdať svoju podobu až s príchodom prvých hostí. Mólo však zostalo nepoškvrnené do posledného momentu a prvého úderu intenzívneho basového rytmu sprievodnej hudby (starali sa o to asistenti, ktorí utierali šmuhy po topánkach prichádzajúcich hostí!). Zámer bol jasný – pomocou rozjasnenej bielej plochy vytvoriť čo najideálnejší priestor (plátno) na prezentáciu jednotlivých odevov.
Čítajte viac Bondova náhradníčka, krásna Cindy Bruna aj ikony digitálneho sveta - tieto hviezdy na šou Fendi nešlo prehliadnuť!Úvodná dávka odevov v ľúbivej karamelovej a koňakovej farebnosti už na diaľku zaujalo svojou mäkkosťou. Či ste sedeli v prvom alebo poslednom rade, v pohybe modeliek sa aj zďaleka dalo čítať, že odev žije s nimi. Na sako, nohavice, asymetrický kabát či šaty bola použitá vikunia priadza (ide o najdrahšiu priadzu a vlnu na svete, ktorá pochádza z lamy vikune), aby sa následne predviedli modelky v kúskoch z jahňacej kože, ktoré pôsobili ako druhá koža – no zároveň disponovali prekvapivými detailmi – asymetria v lemoch alebo zvýraznená externá štruktúra.
Už spomenuté japonské Kjóto bolo vnímané ako dominantná inšpirácia kolekcie, pričom práve v Kjóte vznikli látky, ktoré inšpirovali útržky kimona z 18. storočia. Pri vzniku materiálov bola použitá technika ručnej tlače a farbenia kata júzen, ktorá sa v nezmenenej podobe traduje už celé stáročia. Tradičné hodvábne panely vyrobené v Kjóte (podobné, ako sa vyrábajú na tvorbu kimon) sa neskôr rozrezali a asymetricky pretavili do siluet dlhých šiat siahajúcich až po zem. Pri tom sa však japonská inšpirácia nekončila – tradičné látky sa používali aj pri podšívkach formálnych odevov či ako podklad večerných šiat.
Couture tvorba šiat je typická práve delikátnou ručnou prácou a tá sa v tejto kolekcii prejavila napríklad v záplave výšiviek – motíve padajúcich listov javora či reliéfnymi dekoráciami z korálikov, plieškov a kryštálov – našívaných jeden po druhom na podkladové materiály. Zatiaľ čo materiál vďaka tisíckam korálikov pôsobil opulentne, v strihoch sa dizajnér Kim Jones držal minimalizmu a komfortnej ležérnej nositeľnosti, keď ponúkol niekoľko tričkových šiat či modelov s jednoduchým efektom tielkových ramienok.
Špeciálnu kategóriu potom tvorili záverečné (pomerne odhaľujúce) tylové róby s bohatým dekorom, ktoré pútali pozornosť ľahkosťou, ale napríklad aj modely s kontrastom výraznej striebornej výšivky na podklade najjemnejšieho hodvábneho šifónu (vraj ho Jones našiel v archívoch, kam ho kedysi priniesol Karl Lagerfeld – zosnulý tvorca značky Fendi.
Čítajte viac OBRAZOM: Kožené brnenie pre tehotné, kónické podprsenky aj plechové šaty - Gaultier núkal všehochuť z histórieTaliansky módny ateliér bol a stále je známy vďaka práci s kožušinami. Nechýbali (hoci v menšine) ani v tejto kolekcii, objavili sa napríklad v podobe zastrihávanej kožušiny z norky, ktorá bola v paneloch našívaná do formálnejšej kombinácie saka a nohavíc (foto v galérii). Luxusné boli, samozrejme, aj všetky doplnky a šperky, o ktoré sa tradične postarala Delfina Delletrez Fendi.
Pre Kima Jonesa (dominantne autora pánskych kolekcií) išlo v poradí o štvrtú prehliadku dámskej haute couture pre FENDI a v porovnaní s tými predchádzajúcimi je možné badať jasný posun v snahe o zmodernizovanie odevu a prístupu k potrebám súčasnej nositeľky. Niet pochýb o tom, že móda haute couture má právo byť aj opulentná, veľkolepá, priam teatrálne pompézna. Až súzvukom či správnym vyvážením toho vyššie uvedeného so súčasnými strihmi a ohľadmi na potreby ženského tela sa móda stáva skutočnou. Aj tá haute couture…