Organizátori v rámci programu tentoraz stavili na osvedčené mená, ktoré sa už s existenciou podujatia neodmysliteľne spájajú. Reč je o dizajnérovi Martinovi Hrčovi, ale aj značke PUOJD Michaely Bednárovej – obaja sa prezentovali na akcii aj v minulých rokoch a premiéra ich nových kolekcií sa spájali s očakávaniami. Duo potom v sobotu doplnila tiež Veronika Kostková so svojími svadobnými kreáciami, návrhár Patrik Haaz, ktorý sa tiež vracal na platformu Fashion LIVE! či mladý talent Petra Famlerová.
V prípade novej kolekcie PUOJD-u od Michaely Bednárovej už v prvom momente zaujala farebnosť. Bola sviežejšia, jasnejšia, celkovo v akoby pozitívnejšom duchu. Na móle sa objavila paleta modrých a nazelenavých odtieňov, ktoré prechádzali od pastelovej varianty až po temné odtiene. Doplnila ich farba a odtiene oranžovej, pripomínajúca každú minútu sa meniacu farebnosť pri západe slnka. Bednárovej sa podarilo vytvoriť príjemné ombré prechody na tunikových a košeľových šatách či napríklad sukniach. Dezénom potom dominoval najmä motív blesku (sprvu zjednocujúci, k záveru kolekcie už trochu repetitívny), ale tiež motív priam animovaných oblakov alebo grafických prvkov vlnovky.
Celá kolekcia dostala názov Nebá a ako autorka prezradila, vznikala v časoch, keď jedným z najradostnejších momentov bolo hľadenie na oblohu a dýchanie čerstvého vzduchu. Pozitívny náboj bolo v koncepcii jednoznačne cítiť a najnovšia kolekcia priniesla aj istý posun v strihových riešeniach či práci so siluetou. Pre PUOJD typické oversized kúsky kabátov s posunutou líniou ramien či predĺžených košieľ alebo kimon doplnilo aj niekoľko modelov zvýrazňujúcich telo. Bednárová prekvapila prácou s úpletom a pôvabnými farebnými kombináciami na dámskych body (plavkách). Do kolekcie zaradila autorka aj dlhé farebné sukne či topy so zvýrazneným driekom. Prekvapivé (hoci nie technologicky dokonalé) bolo tiež plisovanie na niekoľkých sukniach s potenciálom na biznis casual módu, niečo čo by mohlo posunúť značku PUOJD smerom k novej klientele. Tú súčasnú má Bednárová rokmi relatívne vymedzenú, no v sobotu sa dizajnérka pustila aj do vôd neprebádaných a skúsila priniesť módu rafinovanejšiu – akoby masovejšie akceptovateľnú, povedzme komerčnejšiu. Dokáže s ňou uspieť pri ponuke relatívne podobných odevov v mass-markete a dámskej konfekcii, ktoré sú za dostupné ceny a so slušnou (v niektorých prípadoch aj lepšou) kvalitou? Odpoveď je zatiaľ vo hviezdach (alebo na nebi, ak chcete…)
O komerčnom potenciáli však môžeme pokračovať aj ďalej – pri druhej kolekcii, ktorej premiéru sme si v Pravde pozreli osobne. Martin Hrča predstavil hosťom Fashion LIVE! kolekciu Sférou, v ktorej sa podľa vlastných slov pre médiá snažil akoby nájsť balans medzi nebom a zemou. Výtvarný talent tohto slovenského dizajnéra je už rokmi preverený a vlastne sa od neho aj očakáva, že neponúkne len „obyčajnú“ módu. Hrča má byť teatrálny, povedal by si možno niekto.
Čo sa však stane, ak sa musí dizajnér tohto typu postaviť na unifikované mólo, kde sa dá síce hrať so svetlom a tieňom, ale inak príliš veľa možností na performance a „teátro“ už nezostáva? Nuž, potom prídu na rad šaty. V Hrčovom prípade je azda ten najpozitívnejší fakt, že pri tom všetkom je aj autorom precízne remeselne spracovaných odevov s nápaditým strihom, snaží sa o inováciu siluety – skrátka ašpiruje na to byť autorom originálnej módy. V sobotu večer ponúkol hneď niekoľko vynikajúcich kúskov – napríklad model úvodných diagonálne prešívaných bohatých šiat s asymetrickou sukňou, ktoré tak dostávali pri pohybe nový rozmer a na ktoré nadväzovalo niekoľko ďalších kúskov v rámci kolekcie.
Čítajte viac Odevné sochy, nežné monštrá, sexy asymetria či udržateľnosť! Pozrite si módu od Zrebnej či FreierNa jednotku fungovalo aj spojenie zaujímavo riešených dámskych nohavíc s dokonalo prepracovanými topmi, v ktorých sa akoby peplumový volán transformoval do cípov látky kráčajúcich s nositeľkou. Hrčova kolekcia miestami pôsobila doslova sochársky (čo nie je u neho novinka). Práca s materiálom na niektorých modeloch (bronzové metalické minišaty či krátky model v temnej modrej riasený okolo drieku) bola delikátna – akoby niektoré časti doslova formoval rukami a tvaroval ich ako kov či kameň. Práve fakt, že išlo o pohyblivý a veľmi živý materiál, však dodával ešte väčší dôraz na Hrčov talent. Zjednocujúcim prvkom bol motív uzla, ktorý dominoval aj záverečnému modelu. Ten z technického a remeselného hľadiska síce na prvý pohľad ohúril, ale bolo v ňom už príliš veľa teátra, priam kabaretu. Kostýmový rozmer (nie vždy želaný) dodávali odevom aj šperky od Kristíny Španihelovej.
V kolekcii Sférou nechýbali ani pánske modely, z ktorých niektoré fungovali na móle výborne (vzorovaná vatovaná bunda po kolená) a iné o niečo menej (športovo ladená predĺžená bunda podšitá kožušinou). V domácej tvorbe sa pánskej móde venujú najmä značky freier a Pavol Dendis, pričom každý z nich má svoj typický rukopis. Martin Hrča je silný najmä v prístupe ku spoločenskej verzii pánskej módy, niekedy až mcqueenovský. Na prehliadke sa objavili aj saká ozdobené našívanými kontrastnými aplikáciami, alebo model prepojený s na pohľad ženským prvkom módy ako bol farbený závoj aranžovaný na prednom dieli. Tie sa radili medzi najlepšie pánske kúsky.
V galérii si môžete pozrieť jednotlivé modely z prehliadok PUOJD-u a Martina Hrču a tiež trio zvyšných tvorcov, ktorí sa predstavili v rámci sobotňajšieho programu.