Voňať ako po námornej bitke nezvládne každý, ale zlý parfum neexistuje

Založila vlastnú parfumovú značku, v ktorej portfóliu sa nachádzajú len niche vône. Slovenka Eva Škovranová sa dokázala presadiť na úzko stráženom medzinárodnom trhu. S produktmi, ktorých inšpiráciou bol vo veľkej miere odkaz jej starej mamy, získala renomé vo svete.

02.07.2021 06:00
IMG 3523 Foto:
Eva Škovranová, zakladateľka slovenskej značky niche parfumov 1907.
debata

Značka 1907, ktorá okrem vlastnej tvorby prináša na Slovensku aj selekciu výnimočných niche vôní svetových značiek, založila Eva Škovranová v roku 2009. Od jej vzniku sa portfólio rozšírilo na bezmála dvadsať vôní, okrem Škovranovej sa na vývoji ideí a parfumových konceptov podieľa aj Štefan Kopeščanský. Nedávno sa spojili s hercom Viktorom Horjánom, aby rozšírili ponuku parfumov a tiež edukáciu v rámci ponuky na trhu s výnimočnými niche vôňami v novej frančízovej predajni v Bratislave. Škovranová sa pozhovárala s Pravda.sk.

Ako vlastne vznikne slovenská parfumérska značka?

Úplne jednoducho, asi ako každá značka. Začnete vyrábať a veríte, že by to mohlo vyjsť. Máte trochu, nazvem to šťastie, ale nie je to len šťastie – proste dokážete to, že keď vydáte parfémy, jeden deň ich dáte do poličky na Slovensko a druhý deň ich predstavia v Paríži. V ten deň sa hneď aj predá slovenský parfém v Paríži a značka je na svete – v nejakom malom ponímaní.

Také jednoduché to však asi nebude, musíte byť na tom správnom mieste.

Paríž uvádza celosvetovo niche značky vôní do predaja. Sú tam dve parfumérie, cez ktoré sa to dá a my sme naše produkty mohli ponúknuť práve v ich portfóliu. K nim prichádzajú zákazníci alebo nákupcovia, obzrú si, čo je nové v poličkách a keď sa im páči, čo našli, môže sa nová značka dostať ďalej do sveta. Toto sa nám v Paríži stalo, našli si nás iné krajiny. K predaju sa pridali následne napríklad aj výstavy. A takto nejako sa buduje značka.

Museli ste prejsť nejakým špeciálnym výberom? Bolo nutné splniť špecifické kritéria, aby ste sa vôbec dostali do parížskej a následne medzinárodnej ponuky?

Jedným zo základných pravidiel je, že za výrobcom niche parfumov nesmie stáť veľký korporát. Ale vlastne to nie je až také zložité. Svojím cítením, dôvodmi, vzťahom k tomu, čo robíte a v neposlednom rade kvalitou produktu, by ste mali presvedčiť, prečo by mali uviesť práve vaše parfumy do predaja. Padne napríklad otázka, prečo vy by ste mali byť v mojom obchode?

zväčšiť Portfólio parfumov Beneath the surface od... Foto: Stefan Kopescansky
IMG 7827 BENEATH THE SURFACE COLLECTION Portfólio parfumov Beneath the surface od slovenskej značky 1907.

Čo zvyknete na ňu odpovedať?

Naposledy som ju dostala na jednom veľtrhu, kde sa ma zástupca predajne s niche parfumami opýtal presne toto. Odpovedala som, že tento typ parfumov v obchode nemajú. Na trhu vo všeobecnosti je veľmi málo produktov takej vysokej kvality a koncentrácie, akú dokážeme ponúknuť a že som presvedčená o tom, že naše parfumy prinesú nových zákazníkov.

Tvorba parfumov sa vníma ako hotová alchýmia. Vy ste sa k nej dostali ako?

Nie som parfumér v tom zmysle, že si sadnem, ovládam všetky chemické vzorce a miešam jednotlivé ingrediencie. My máme nápad, vieme navrhnúť a tiež vyrobiť nejaký základ toho, čo chceme. Výsledok je však mimo noriem IFRA (pozn. súbor pravidiel a predpisov pre používanie vonných materiálov v parfumérskom priemysle), takže potom nastáva proces, že náš základný produkt posielame majstrovi parfumérovi, s ktorým spolupracujeme. Oni nám všetko nastavia tak, aby zloženie spĺňalo štandardy a jednotlivé zložky boli v súlade s predpismi IFRA. Sme veľmi kreatívni – vymyslíme si to, namiešame a už tie technické, veľmi dôsledné veci pre nás robia Francúzi.

S čím najradšej pracujete?

Ak mám vybrať jednu zložku, tak to určite bude iris (kosatec). Mám ho rada pre púdrovosť, ktorú dokáže v parfumoch priniesť. Skúšam ho asi naozaj všade, ale napriek tomu, že ho mám rada, si už budem musieť dať pri nových produktoch od neho prestávku (úsmev).

Jakub Florian Hiermann Čítajte viac Ruže, história aj vôňa sexu - v luxusných parfumoch sa mieša všetko

Niche vône sú veľmi špecifické, cenovo náročnejšie, výroba je limitovaná. Dokážete vy ako spolutvorca niche parfumov ešte oceniť, nebodaj použiť aj voňavé produkty z mass-marketu?

Stále hovorím, že neexistuje zlý parfum. Každý si nájde minimálne jedného nositeľa. Je pravdou, že komerčný trh s vôňami má problém s generickosťou. Pracuje sa s niekoľkými typmi vôní – ak sa dobre predávajú, tak sa z nich urobí len ďalšia variácia. Vznikajú hotové klony. Poviem pravdu, dlho som v bežnej parfumérii nebola, no viem si predstaviť, že použijem aj parfum z klasickej predajne. Aj medzi komerčnými produktmi sa dajú nájsť veľmi dobré parfumy. Myslím si, že ak by som hľadala, niečo by som našla. Som si však istá, že by to nebolo medzi najpredávanejšími produktmi.

Ako sú na tom s vôňami Slováci? Treba ich stále edukovať, v čom sú niche parfumy iné a lepšie?

Skupina ľudí, ktorá už nechce voňať ako masa, rastie aj na Slovensku. Dokonca si dovolím povedať, že je celkom veľká. Vnímajú vôňu ako niečo osobné, svoj podpis. Samozrejme, povedomie o niche parfumoch a vnímaní vôní ako takých, je potrebné stále rozširovať.

Pred rozhovorom ste mi urobili krátku prehliadku vôní, ktoré okrem vlastnej značky 1907 predávate v Košiciach či v Bratislave. Jeden z parfumov voňal po pušnom prachu, pote, dokonca ste spomínali krv. Skutočne výrazná a veľmi neortodoxná vôňa. Aký človek si dokáže dať takýto parfum?

Každý z nás vníma sám seba nejakým spôsobom. Niekto je krehký, rovnako jeho vystupovanie – pre takého námorná bitka, ktorá inšpirovala zrod spomenutej vône, nebude. Skôr sa bude orientovať k niečomu krémovejšiemu, možno s náznakom púdru. Ale predstavte si napríklad potetovaného chlapa s vybíjanou bundou, tetovaniami a strniskom, opálenou kožou a mierne strapatými vlasmi. Ak si on dá na seba podobný parfum, uveríte mu jeho voľbu – pretože vôňa s ním korešponduje. Treba voňať tak, aby to korešpondovali s tým, ako sa vnímame, čo vyžarujeme a čo chceme, aby z nás na verejnosti vyžarovalo. Ak ste rebel, pokojne si dajte parfum s vôňou námornej bitky a pušného prachu.

V tom prípade sa ale musím opýtať vzápätí ešte jednu dôležitú otázku – mali by sme sa výberom parfumov prispôsobovať aj ľuďom okolo nás?

Asi viem, na čo narážate. Ak pracujete v otvorenom priestore, takzvanom open-space, mali by ste byť taktný. Neprísť s nejakou výraznou, priam vražednou vôňou, ktorá kolegom nedovolí sedieť vo vašej blízkosti. Ak idete von, vyžarujte a šírte vôňou aj to, čo si nemôžete dovoliť v práci. Voňajte v práci tak, že berieteohľad, ale tam, kde to už nutné nie je, dajte si na seba, čo chcete. Vôňu, v ktorej sa cítite byť sám sebou, či už je to koža motorkára, námorná bitka alebo romantická kvetinová zmes. Buďte to vy.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #podnikanie #parfum #značka #produkt #niche

+ Berte všetko pozitívne a snažte sa hlavne smiať, uvidíte ako vám to zlepší deň.
S peniazmi nebudete mať žiaden...

+ Trávte, čo najviac času vonku, choďte sa kúpať či opaľovať na slniečko.
Vyváženie pracovného a osobného života...