…vyrábajú ich z najluxusnejšej a pravdepodobne aj najslávnejšej kabelky na svete. Reč je, samozrejme, o značke Hermés a jej kultovom produkte zvanom Birkin Bag. Kabelka, ktorej cena štartuje na sume viac ako desať tisíc eur a dokáže sa vyšplhať v limitovaných edíciách aj na omnoho vyššie číslo, sa stala zdrojom pre variáciu na slávne šlapky Birkenstock. Píše o tom New York Post.
Za celým projektom stojí spoločnosť MSCHF, ktorú už v minulosti preslávila tvorba bizarných, občas absurdných produktov, ktoré sa rodia vo svete luxusného odevného sektora a vďaka novej podobe dostávajú priam úroveň umeleckého manifestu. V minulosti napríklad vytvorili tzv. „Jesus Shoes“ – športové topánky Nike ozdobené krucifixom, do ktorých podrážky bola injekčne vstreknutá voda z posvätnej rieky Jordán. Značka chcela vraj poukázať na absurdnosť kolaborácií, ktoré vznikajú v súčasnom svete a rozhodla sa ukázať, ako by asi vyzeral produkt, ktorý by pre súčasný svet vytvoril Ježiš Kristus. Aj dnes sa ešte dá pár zohnať online, pripravte sa na sumu 3000 eur a viac.
Pri ich novinke, ktorá dostala príznačný názov Birkinstock, sa v spoločnosti MSCHF rovnako rozhodli prekročiť nepísané pravidlá a siahli na jeden z najuznávanejších produktov sveta s luxusným tovarom. Vo videu, ktoré zverejnil portál New York Post, je vidieť, ako v obuvníckej dielni, rozoberajú na kusy kabelku Birkin Bag z krokodílej kože.
Proces sa začína rozobratím kabelky, ktorá je zlisovaná a rozrezaná na viacero kusov kože, ozdobená zlatým logom Birkinstock a spárovaná so skutočnou korkovou stielkou Birkenstock a gumovou podrážkou. Cena páru je ohurujúca, štartuje na sume 34-tisíc dolárov a v závislosti od typu kabelky, z ktorej vznikol, môže dosiahnuť až bezmála 77-tisíc dolárov. Niekoľko párov sa vraj už nachádza v zbierkach súkromných umeleckých zberateľov z milionárskych kruhov.
„Historicky vyrábame luxusné predmety z mimoriadne cenných materiálov,“ uviedla v stanovisku spoločnosť. „Samotnú kabelku Birkin môžeme považovať za novú luxusnú surovinu par excellence. Birkinstocks však nie sú žiadna spolupráca; možno by sme ich mohli správnejšie nazvať transsubstanciáciou,“ citoval firmu portál NYPost.com.
Značka zašla ešte ďalej, keď pár topánok predáva v škatuli typickej oranžovej farby, ktorá je povestná pre francúzsky módny dom Hermés. Ako na takýto produkt reagovali zástupcovia oboch spoločností, však nie je jasné.
Ako píše portál New York Times, ani jedna z firiem nedala na vznik podobného produktu povolenie. Na „birkin bag“ sa čaká v poradovníkoch, značka MSCHF to však vyriešila tak, že kúpila štyri originálne kusy kabeliek na rôznych „re-sale“ stránkach v celkovej hodnote 122-tisíc dolárov a niekoľko kusov kópií, aby zefektívnili proces rozobratia kabelky. Kým sa dostali do výrobného procesu, odmietli ich dve dielne zo strachu siahnuť na kultový produkt.
„Je nám jasné, že niekto si hovorí, čo to s vami je ľudia. Ale sme v pohode s tým, ak nás neznášajú. Jednu vec, ktorú nechceme, je apatia. A vo výbere našich materiálov nič nie je pre nás posvätné,“ citoval kreatívneho šéfa značky Kevina Wiesnera NYT.com. Podľa informácií portálu sa už predali štyri páry šlapiek, jeden si chce ponechať samotné vedenie značky a k dispozícii tak môžu byť už len dva až štyri kusy, na ktoré stačila zakúpená „surovina“ v podobe originálnych kabeliek.
Značka Hermés pritom pri predaji svojich produktov žiada od zákazníkov prísľub, aby s tovarom ďalej neobchodovali a nepredávali ho. Takže predávať Birkin Bag na rôznych stránkach je vlastne zakázané. Ako sa s tým dá narábať súdne a či čaká značku MSCHF súd aj za použitie kultových produktov dvoch známych značiek, sa ukáže už v blízkej budúcnosti.