Mestečko Montelupo Fiorentino ležiace niekoľko kilometrov od Florencie bolo preslávené predovšetkým svojimi majolikami, talianskou renesančnou fajansou. O niekoľko storočí neskôr sa o ňom hovorí v súvislosti s rastlinnou kožou, najmä tou, ktorá je vyrábaná z húb. Táto koža, ktorú produkuje toskánsky podnik Grado Zero Espace, je v prírode rozložiteľná, jemnejšia než koža z kamzíka a je vyrobená z voľne sa vyskytujúcej parazitujúcej huby, ktorá sa nachádza najmä v Číne.
Módny priemysel je jedným z najviac znečisťujúcich sektorov na svete; podľa nadácie Ellen MacArthur sa napríklad pri výrobe textilu spotrebuje každoročne 93 miliárd metrov kubických vody. Preto sa objavuje čoraz viac iniciatív, ako dopady na životné prostredie zmierniť. Vznikajú okrem iného nové materiály, etickejšie a ekologickejší ako tie tradičné.
Spoločnosti sa nezameriavajú len na kožu. Napríklad konope slúži ako alternatíva vlny. Polyester a kukurica vytvárajú kožušinu, ktorá vyzerá ako činčila. Nie vždy sa ale náhradka podarí. „Máme dobré výsledky s výrobou krátkosrstých kožušín ako je králik. Kožušiny s dlhým vlasom je ťažšie vyrobiť,“ hovorí Arnaud Brunois, hovorca francúzskeho podniku Écopel, ktorý je jednotkou v oblasti „falošných“ kožušín. Écopel spolu s britskou návrhárkou Stellou McCartneyovou vyvinul recyklovateľnú kožušinu z rastlín a polyesteru, pri ktorej výrobe sa spotrebuje o 30 percent menej energie.
Emmanuelle Riendová, ktorá žije od roku 2008 v Los Angeles, pomáha francúzskym značkám preniknúť do Spojených štátov. Stala sa vegánkou a rozhodla sa bojovať za trvanlivejšiu módu. „Predávala som tisíce kožených viest a začala som sa cítiť ako pokrytec. Moje osobné presvedčenie neladilo s tým, čo som robila,“ hovorí. V roku 2018 založila v Los Angeles Vegánsky týždeň módy, na ktorom sa zúčastňujú návrhári nepoužívajúci žiadny živočíšny materiál. Úspech sa dostavil: prvý týždeň módy navštívilo vyše 5000 ľudí.
Jedna z najobľúbenejších kabeliek na Instagrame, Shopping Bag značky Telfar, je takisto vyrobená stopercentne z alternatívnej kože. Kabelku navrhol známy dizajnér Telfar Clemens. O etickejšiu módu sa zaujíma aj luxus. Chanel v roku 2018 vyhlásil, že prestane používať exotické kože, najmä hadiu alebo krokodíliu. Iní, napríklad Burberry, sa vzdali kožušín. „Nedávno sme mohli konštatovať zvýšený dopyt po alternatívach. Je to nepochybne spôsobené snahou nakupovať zodpovednejšie a etickejšie,“ vysvetľuje Tiffany Hsuová, riaditeľka nákupu luxusnej značky Mytheresa, ktorá ponúka vegánske produkty.
Ekologický dopad týchto nových materiálov je však kontroverzný, pretože výrobcovia módy v snahe nahradiť kožu používajú hlavne textil vyplývajúci z petrochémie, na čele s plastmi. Rastlinné náhradky živočíšnych materiálov sa používajú málo, lebo ich cena môže byť odstrašujúcu. Niektoré materiály potrebujú zdokonaliť, aby zodpovedali štandardom luxusu. Napríklad koža z ananásu alebo húb stráca ľahšie farbu, upozorňuje Tiffany Hsuová.
Tkvie budúcnosť v recyklácii, ako to niektorí hlásajú? „Aj keď je odev čo najzodpovednejší, vždy bude mať väčší ekologický dopad než oblečenie z druhej ruky. Osobne som skôr pre to, aby sa nič nevytváralo a kupovalo sa to, čo už existuje,“ hovorí tridsaťročná Parížanka Alice, ktorá je síce vegetariánka, ale radšej si kúpi živočíšnu kožu z druhej ruky ako alternatívy kože.