Luxusné šperky sa zmenili z večerných doplnkov na denné! Klasike odzvonilo

Pod vplyvom novej generácie zákazníkov, ktorí sú viac nezávislí, sú výrobcovia šperkov vedení k tomu, aby ponúkali netypické kúsky a prehodnocovali klasiku.

28.07.2020 09:00
debata

Napríklad začiatkom marca v Paríži v butiku Chanel predvádzala jedna zamestnankyňa poslednú kolekciu vysokého šperkárstva značky. Okolo sa zhromaždila malá skupina ázijských zákazníkov tvorená ženami a jedným mužom. Píše o tom francúzsky denník Le Monde.

„Od roku 2007, čo som vo funkcii, som v salóne videla len klientky. Veľmi zriedka prichádzajú s manželom. Väčšinou ich sprevádza sestra, matka alebo priateľka,“ hovorí Marianne Etchebarneová, riaditeľka marketingu a komunikácie v sekcii šperkárstva a hodinárstva.

Vysoké šperkárstvo, ktoré ponúka iba jedinečné kúsky, dlho stelesňovalo ideu romantizmu. Táto disciplína pre privilegovaných – lebo cena jedného kúsku sa pohybuje v rádovo piatich, šiestich či sedemmiestnych cifrách – bola vyhradená pre rodiny monarchov. V 19. a 20. storočí zaznamenala zmenu a luxusné šperky sa objavovali na plesoch alebo slávnostných večerách, avšak šperky vyberali, platili a darovali ako výraz svojich citov manželia alebo milenci.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

The fight against Covid-19 and its aftermath is ongoing and we are forever grateful to @doctorswithoutborders for their tireless work. To do our small part, we are donating our diamond and baroque pearl Lily earrings along with a very special experience as part of the incredible #alittlesomething auction put together by @chufy. I’m so heartened to see such generous souls and some of the brightest minds in the industry offer their creations and their time for this collective auction. https://bit.ly/AuctionChufy Together we are stronger. Together we can change the world. Thank you @chufy for putting us all together. Thank you to all our heroes on the battlefield saving lives.

Príspevok, ktorý zdieľa ANA KHOURI (@anakhouri),

Na začiatku tohto storočia sa zvyky v tomto sektore mierne zmenili. „Ženy si začali kupovať luxusné šperky samé. Vzhľadom k tomuto novému typu zákazníka museli výrobcovia zmeniť funkciu, symboliku a estetiku aj svojich najdrahších šperkov. Pred 20 rokmi sa klenotníci uspokojili so zažitými vzormi. Postoje žien ich však prinútili k zmene,“ podotýka brazílska šperkárka Ana Khouri.

Posledná kolekcia značky Dior sa vyhýba sentimentalite a zhodnocuje tvíd. Kov a drahokamy sa podarilo spracovať tak, že vyvolávajú dojem tvídovej látky. Súpravy šperkov, náušnice, náramky, prstene a brošne pokryté perlami, diamantami, zafírmi a ďalšími drahými kameňmi, boli prispôsobené tak, aby pripomínali ľahkosť a pružnosť látky. „Sú to šperky, ktoré sa dobre nosia a ktoré si na seba nevezmete len raz do roka,“ usudzuje Etchebarneová. „Prstene a náušnice, ktoré sa nosia denne, sú stále žiadanejšie,“ dodáva.

Pozrite si tento príspevok na Instagrame

Diamond Mirian

Príspevok, ktorý zdieľa ANA KHOURI (@anakhouri),

Nákup luxusných šperkov ako forma uloženia peňazí alebo ako výraz spoločenského postavenia ustupuje túžbe nosiť šperk denne, ako iné doplnky. Tieto pozoruhodné kreácie vypovedajú o postavení tých, ktorí si ich môžu dovoliť, ale aj o ich vkuse, ba i kultúre. Klenotníci pretvárajú dokonca archívne kúsky, aby vyjadrovali súdobý životný štýl.

Napríklad, v šperkárstve Boucheron vystupuje asymetrický náhrdelník Point d'Interrogation zo zabudnutia, jeho prvý náčrt od Frédérica Boucherona pochádza z roku 1879. „Zachovali sme jeho avantgardný systém, ktorý umožňuje navliecť rôzne kúsky: listy achátu či biele diamanty, pierko zo zafírov, "opisuje kreatívna riaditeľka Claire Choisnová. "Pomocou fotografií ukazujeme, ako jednoducho tieto šperky nosiť, napríklad na veste. Za posledných asi päť rokov sa luxusné šperky zmenili z večerných doplnkov na denné,“ vysvetľuje Elizabeth von der Glotzová, ktorá má na starosti nákup.

Ďalšou novinkou sú odvážne tvary, fantázie a nosenie šperkov pre najrôznejšie príležitosti. Stále žiadanejšie sú asymetrické náušnice, ktoré boli doteraz v luxusnom šperkárstve vzácne. Tie fungujú predovšetkým vtedy, keď je jedna náušnica nápadná a druhá diskrétna. Ženy sa púšťajú do experimentovania, hovorí Ana Khouri a ukazuje klipsy, do ktorých sa vysoké šperkárstvo v posledných mesiacoch pustilo.

„Emancipácia foriem je podľa mňa oslobodzujúca,“ zdôrazňuje bývalá sochárka, ktorá vyrába unikátne šperky v limitovaných edíciách. Jedným z jej posledných výtvorov boli náušnice spojené retiazkou cez hlavu. „Chcela som si ich nechať pre seba, pretože som si myslela, že sú príliš odvážne, ale hneď si ich jedna zákazníčka kúpila,“ dodáva.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #šperky #zlatníctvo #klasika

+ Vaša cieľavedomosť vás môže dostať ďaleko, treba však vedieť kedy ju využiť.
Veľa ste pracovali, aby ste mali...

+ Zabúdajte na večerné vyjedanie chladničky, zbytočne navyše priberiete.
Pokiaľ dokážete byť šťastný aj bez...