Prichádza koniec oblečenia do kancelárie? Niektorí už ani nevyzlečú pyžamo!

13.07.2020 06:00
práca, počítač, živnosť, živnostník,
Pri práci z domu nám stačí dobre vyzerať od pása nahor. Aj to len v prípade, ak musíme absolvovať video rozhovor. Autor:

Svojim pánskym oblekom či dámskym kostýmom šitým na mieru, púzdrovým šatám aj vysokým podpätkom dajte zbohom.

Nová realita práce z domu rýchlo premenila módny kódex oblečenia do práce, čo robí problémy predovšetkým predajcom formálneho kancelárskeho oblečenia. Napísal to server spravodajskej televízie CNN.

V stredu požiadala o súdnu ochranu pred veriteľmi spoločnosť Brooks Brothers, ktorá predávala pánske oblečenie a na trhu pôsobila 202 rokov. Za tú dobu obliekla 40 amerických prezidentov a bola synonymom klasického vzhľadu bankára z Wall Street. Dôvodom bankrotu firmy bol prepad dopytu po oblekoch v čase pandémie.

Spoločnosť Ascen Retail Group, ktorá vlastní odevné reťazce Ann Taylor a Lane Bryant, zvažuje všetky možnosti, ako sa udržať nad vodou, keď jej podnikanie tvrdo zasiahol prepad nákupov odevov, vrátane oblečenia do kancelárie. Ascen plánuje uzavrieť najmenej 1200 obchodov, ktoré má v USA, Kanade a Portoriku na 2800 miestach.

Ťažké časy zasiahli aj Men's Wearhouse. Vzhľadom k tomu, že v posledných mesiacoch prišlo v USA o prácu viac ako desať miliónov ľudí a milióny ďalších pracujú z domova, nie je nákup obleku v súčasnosti prioritou. Firma Tailored Brands, ktorá vlastní Men's Wearhouse, by tak mohla byť ďalším kandidátom na bankrot.

Pretože stále viac pracovných hovorov a rokovaní sa koná z pohodlia domova, oblečenie je oveľa uvoľnenejšie. Pozvoľný odklon od formálneho oblečenia ale trvá už roky. Zamestnávatelia v niektorých „upnutejších“ odvetviach, ako sú finančné služby, totiž súťažia o talenty s technologickými podnikmi, ktoré majú svoju vlastnú, uvoľnenejšiu firemnú kultúru.

Pandémia by ale mohla ukončiť formality navždy. „Bankrot Brooks Brothers je naozaj neuveriteľný,“ hovorí newyorská štylistka Jessica Cadmusová, ktorej klienti pracujú väčšinou vo finančnom sektore. Cadmusová pracovala v Brooks Brothers na začiatku svojej kariéry. „Skutočnosť je taká, že trendy v oblečení do práce sa už nejaký čas menia a pandémia bola bohužiaľ posledným klincom do rakvy,“ dodáva. Podľa Cadmusovej ešte pred pandémiou dávali jej klienti čoraz viac prednosť v obliekaní do práce uvoľnenejšiemu vzhľadu a rástol záujem o menej formálne oblečenie, označované ako casual.

Banka Goldman Sachs vlani oznámila, že jej zamestnanci sa môžu začať obliekať do kancelárie viac ležérne. Táto firma z Wall Street pritom vždy uprednostňovala košele s golierom a obleky. „Keď vypukol covid-19 a ľudia boli nútení zostať doma, nákup formálneho oblečenia do práce sa úplne zastavil,“ pokračuje Cadmusová. Veľká časť jej klientov teraz kladie dôraz na vkusné neformálne domáce oblečenie, pri ktorom je hlavný atribút pohodlie. Mužskí klienti chcú nové košele, ale nie nohavice, ani obleky či obuv. Ženy potom miesto šiat a kostýmov chcú náhrdelníky, náušnice a brošne, aby vyzerali dobre pri videohovoroch.

Niektorí ľudia sa dokonca ani neprezliekajú z pyžama. V júnovom prieskume spoločnosti NPD povedalo 47 percent opýtaných, že počas pandémie nosí doma takmer celý deň rovnaké oblečenie a takmer štvrtina uviedla, že cez deň dávajú prednosť športovému oblečeniu, neformálnemu oblečeniu na doma alebo oblečeniu na spanie. „Ľudia sa zjavne počas dňa nechcú niekoľkokrát prezliekať, najmä za týchto okolností,“ poznamenala analytička odevného priemyslu z NPD Maria Rugolová.

Tiež štylistka Nicola Harrisonová, medzi ktorej klientov patria ľudia z finančného sektora a ďalších odvetví, priznáva, že oblečenie do práce je teraz menej elegantné. Sama je ale proti tomu. Mužom podľa nej dáva oblek a elegantné ležérne sako dokonalý profesionálny vzhľad, zároveň ukryjú aj veľa nedostatkov. Pre ňu je štýl casual do určitej miery prijateľný. Tmavé džínsy, košele a sako sú prijateľné. Rozhodné „nie“ ale hovorí zle padnúcim polokošeliam alebo oblečeniu z doby na vysokej škole.

„Aby vám oblečenie sadlo, je dôležité aj pri ležérnom vzhľade, dokonca aj pri rozhovore cez Zoom,“ hovorí Harrisonová. „Jednou vecou, ​​ktorú zo všetkých tých šialeností, ktoré sa teraz vo svete dejú, môžete mať pod kontrolou, je váš vzhľad. Tak prečo by ste sa ho mali vzdať?“

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#práca #móda #kancelária #home office #biznis
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku