Prešli dlhú cestu od nemeckých gazdiniek ku skinheadom, rockerom a pápežovi, a stala sa z nich legenda, ktorú si aj dnes obúvajú a nosia milióny ľudí. Aj na Slovensku šnurovacie masívne topánky nazývané martensky či martensy nosia slávni aj úplne obyčajní ľudia, ktorí majú radi topánky na dlhý čas.
Zaujímavosťou je, že pôvodne sa jednalo o zdravotnú obuv, ktorú predávali dva nemeckí doktori. Jeden z nich, Klaus Martens, si v roku 1945 poranil členok pri lyžovaní v bavorských Alpách. Štandardné vojenské topánky ho tlačili, a tak navrhol vylepšený model, s mäkkou kožou a špeciálnou podošvou so vzduchovým vankúšom.
Spolu s kamarátom Herbertom Funckom ich začali vyrábať s použitím vyradenej gumy zo zásob nemeckej Luftwaffe. Pohodlné a trvanlivé podrážky si najskôr obľúbili nemecké gazdinky. O celých 80 percent predaja v prvej dekáde sa postarali ženy staršie 40 rokov. V roku 1959 kúpil ich patent britský výrobca obuvi R. Griggs Group z dediny Wollaston, meno topánok poangličtil na Martens, pozmenil tvar podrážky a dodal typické žlté štepovanie. Nová značka Dr. Martens sa uviedla na trh modelom 1460, ktorý je v predaji dodnes. Mal osem šnurovacích dierok a čerešňovú farbu.
Koncom 60. rokov si nové topánky privlastnila revoltujúca mládež a ich status štýlovej ikony trvá dodnes. Za šesť desiatok rokov sa martensiek predalo vyše 100 miliónov párov, v nespočetných modeloch všelijakých typov a farieb, pri výške od ôsmich do dvadsiatich šnurovacích dierok. Dostať sa dajú aj vo verzii s trblietavými flitrami či kvetinovými vzormi.
Na začiatku nového tisícročia sa začali vyrábať napríklad aj sandále či tenisky tejto značky. S firmou sa spojili aj známi dizajnéri, ktorí uviedli limitované edícii obuvi, naposledy to bol napríklad Raf Simons, ktorý navrhoval kedysi aj pre značky Calvin Klein či Christian Dior.
Na konci roku 2002 presunula spoločnosť Dr. Martens pod tlakom klesajúceho predaja výrobu z Veľkej Británie do Číny a Thajska. A v roku 2007 sa obnovila exkluzívna výroba v anglickom Wollaston. Každý deň tam vyrobí desiatka robotníkov na starých strojoch asi 50 párov topánok, hlavne legendárny model 1460.
Kultový status „martensiek“ si obľúbili aj mnohé celebrity či módne ikony. Ide o obuv s masívnou podrážkou a akýmsi „pracovným“ vzhľadom, ktoré nositelia často dopĺňajú ležérnejším typom odevov. Mnoho žien ich však rado kombinuje s výslovne femínnou módou, napríklad krátkymi šatami s florálnymi motívmi či čipkovanými šatami a tento trend a styling sa pravidelne opakuje aj v kolekciách známych dizajnérskych domov.