Vo florentskom paláci Pitti sa dajú vidieť desiatky modelov, ako sú caligae, sandále, v ktorých chodili rímski vojaci, modely, ktoré nosili hviezdy filmov Ben Hur aj Gladiátor, i moderné kreácie z tvorby velikánov módy Saint-Laurenta, Emilia Pucciho alebo Salvatora Ferragama.
„Chceli sme, aby sa tu topánky stali ústredným motívom. Lebo – ako už bolo jasné našim predkom – nie sú jednoduchým módnym doplnkom,“ vysvetľuje Fabrizio Paolucci, jeden z kurátorov výstavy nazvanej "Pri nohách bohov: umenie obuvi v antickom Ríme, vo filme a v súčasnej móde ", ktorá potrvá do 19. apríla.
„Napríklad Platón neváhal definovať umenie obuvníka ako skutočnú vedu. Táto súčasť odevu je svojou formou alebo farbami znakom identity osoby, jej pohlavia, povolania i spoločenského postavenia,“ upresňuje Paolucci.
Výstava začína počiatkami obuvi, prostými sandálmi, ktoré sú staré 10 000 rokov a ktoré sa nosili už v antickom Grécku. Obuv starých Grékov chránila pätu, ale ponechávala prednú časť nohy odhalenú. Zachovala sa na mramorových či bronzových nohách, na pozostatkoch sôch bohov, z ktorých niektoré vo Florencii teraz sú vystavené.
Táto jemná obuv s rozumným šnurovaním je tiež vidieť na keramike z 5. storočia pred naším letopočtom. Na jednej váze grécky boh lásky Eros pomáha mladej panne obuť si sandále, ktoré bude mať na svadbe. Na etruskej urne si zas nahá kurtizána šnuruje sandále, ktorých podrážky zanechávajú na kobercoch stopu s nápisom „Nasledujte ma“.
Grécka obuv otvorila cestu caligám rímskych vojakov, ktorých niekoľko modelov s neporušenou kožou je tu tiež vystavených. Tieto sandále sa niekedy nosili s ponožkami a bývali spevnené klincami. Bola to ideálna obuv pre rímske légie, ktoré za deň prešli až 35 kilometrov.
Stali sa inšpiráciou pre hollywoodskych kostymérov, ktorí obliekali tisíce komparzistov pre filmy ako bol Ben Hur (1959), Kleopatra (1963) alebo neskoršie Gladiátor (2000) Ridleyho Scotta. Expozícia vyhradila význačné miesto zlatým topánkam, ktoré nosil Charlton Heston vo filme Ben Hur, impozantným črieviciam na platforme a s vysokými podpätkami, ktoré mala v Kleopatre Elizabeth Taylor, či ošúchaným sandálam Russella Crowea vo filme Gladiátor.
„Niektoré topánky vo filmoch sú presnou historickú kópiou a sú vyrobené tak, ako sa vtedy robili,“ hovorí archeologička Lorenza Caminová. Vysvetľuje, že filmári boli niekedy menej starostliví. Napríklad vo filme Alexander Veľký z roku 2004 s Colinom Farrellom majú herci rímsku obuv.
Naopak nemožno nič vytknúť delikátnym črievičkám s remienkami od talianskej značky Genny alebo sexy sandálikom s ihličkovými podpätkami Emilia Pucciho, ktorých 26 kožených pásikov vedie až k stehnám.
Na výstave sú zastúpené kreácie inšpirované Rímom od Yvesa Laurenta, Ferragama a Richarda Tylera, ale tiež rubínovo červené sandále Reného Caovillu, ktorých remienok posiaty Swarovského kryštálmi sa krúti okolo priehlavku.
Ak by ste chceli navštíviť výstavu v palázi Pitti vo Florencii, rezervujte si vstupenky vopred tu. Cena do konca februára je 10 eur, od 1. marca do konca trvania výstavy, 19. apríla 2020, sa cena zvýši na 16 eur.