Ročník 2019, v poradí siedmy, odštartoval v piatok popoludní v priestoroch niekdajšej budovy Tesca. Kým sa do nej pustia tvrdé zuby plánovaných rekonštrukčných prác, podarilo sa organizátorom získať tento priestor na prezentáciu toho najlepšieho z domácej aj českej módy. Trojdňový maratón, ktorý trvá do nedele a každý deň prináša v hodinových blokoch vybraných módnych autorov, zaujal počas prvého dňa temnou extravaganciou, gotickými rytiermi na súčasnú nôtu, ale aj ženskými modelmi, ktoré oceňujú ženy rôzneho veku aj konfekčnej veľkosti.
Z domácich mien bola určite veľkým ťahákom piatkového programu Michaela Ľuptáková. Jej tvorba má jasný rukopis a napriek občasným experimentom s možnosťami strihu či konštrukčnými detailmi sa drží skôr overenej línie. Pragmaticky. Práve na ňu totiž reaguje najviac zákazníčok. Aj tentoraz Ľuptáková ponúkla šaty, ktoré obkreslia a pritom vyzdvihnú ženskosť línií tela. Zdôraznia dekolt a zúžia driek či akcentujú boky. Nechýbali modely na jedno rameno, elastické šaty po kolená so zvýraznenými ramenami alebo večerné kreácie, niekde definované vrstvením podkladovej bázy s tylovou šupkou zdobenou metalickým dezénom. Inde zase typicky „ľuptákovské“ s asymetriou spodného lemu, často prechádzajúceho do ľúbivej vlečky.
Medzi najvydarenejšie kúsky tentoraz patrili tie, ktoré sa v jej tvorbe nevyskytujú až tak často. Na mysli mám niekoľko modelov v mladistvej dievčenskej estetike šiat s frivolným objemom vytvoreným volánikmi v ramenách a minidĺžkami áčkového strihu. Podobne dobre na mňa fungovali aj trblietavé minišaty na jedno rameno či grafický motív trblietavej mozaiky na jednoduchých šatách s dlhými rukávmi nad kolená.
Slovenská dizajnérka už dlhšie ukazuje ambíciu obliekať aj ženu kyprejších tvarov. Na móle to potvrdilo aj niekoľko modeliek, ktorá sa občas zvyknú označovať neobľúbeným slovíčkom „plus-size“. Kolekcia dostala príznačný názov The Power of Clothes a prehliadku uzatvorila skladba od Arethy Franklinovej Natural Woman. Bez ohľadu na to, či módni fajnšmekri Ľuptákovú uznávajú alebo nie, jedno jej treba nechať – mnoho žien má skutočne pocit, že s jej šatami sa z nich stáva skutočná žena. A pre dizajnéra asi niet lepšej odozvy.
V piatkovej skladbe programu Fashion LIVE! 2019 sa objavila aj celkom iná variácia ženskej módy. Dramatickejšia a temnejšia. Postarali sa o ňu dizajnéri Patrik Haaz so značkou HAAZ a čiastočne aj Lukáš Macháček, ktorý priniesol pomerne androgýnnu kolekciu predvádzanú dominantne mužmi, no obsahujúcu aj príťažlivé ženské modely.
V oboch prípadoch dominovala čierna farba, pričom ateliér HAAZ pracoval následne s dramatickým kontrastom pomocou využitia sýtej vínovej farby a výrazného lesku tvoreného prúžkami a strapcami latexu či v samotnom materiáli pomocou lurexového vlákna. Kolekcia obsahovala časť modelov, ktoré pravdepodobne vytvoria predajnú komerčnú bázu, ako napríklad jednoduché tunikové šaty s dlhými rukávmi či šaty s asymetrickým lemom sukňovej časi, pánsky nohavicový kostým, široké nohavice alebo niekoľko príťažlivých kabátov len ležérne prepásaných v drieku. K nim sa však pridávala aj extravagantnejšia poloha HAAZ a to práve vo využití vizuálne dramatického materiálu lesklých strapcov a detailov zašívaných do sukní, či obkresľujúcich v dlhých strapcoch siluetu tela modelky zahalenej v transparentnom modeli večerných šiat. Kontrast erotickej ľahkosti a prvkov, akoby odkazujúcich na S/M estetiku, mal svoje pozitívne momenty (priehľadné modely s krátkymi kimonovými a zvonovými rukávmi), ale aj také, ktoré vyzneli trochu ťažkopádne (záverečný model či áčková masívna sukňa s kaskádou lesklých strapcov).
U Čecha Macháčka sa naopak počas celej kolekcie kládol dôraz na ľahkosť. Napriek temnote čiernej palety modely pôsobili v istých momentoch až nežne a hladivo. Akoby ste mali chuť sa do nich ponoriť. Nebolo to však až také prekvapujúce. Macháček totiž aj pracoval s prvkami županového a pyžamového trendu. Ponúkol pánske kimoná, široké šortkové nohavice alebo modely ovplyvnené čiastočne estetikou takzvaných „harem pants“, k nim pár unisexových sák, ktorých konštrukcia pôsobila bezchybne, ale pritom telo nezväzovala. Väčšinu kolekcie síce predvádzali mužskí manekýni, ale od začiatku do konca bolo jasné, že toto nie je móda, ktorá sa obmedzuje na jasné definovanie pohlaví a toho, čo má kto nosiť. Záverečný dámsky model večernej róby s aranžovanou vlečkou, ktorý predviedla modelka s trblietavou kuklou na hlave, mu potom priniesol celkom pochopiteľný potlesk.
Súčasťou piatkového programu bola tiež zaujímavá prezentácia značky AWA Clothing od Anity Vírágovej, ktorá v kolekcii spracovala aj tému domáceho násilia či projekt ZERO Fashion Impact, ktorý predstavil udržateľnú módu od študentov VŠVU. Záver piatku sa niesol v znamení prezentácie luxusnej dámskej bielizne od českej dizajnérky Terezy Vu. S ňou sme pripravili rozhovor, ktorý si budete môcť prečítať už v najbližších dňoch.