So Slovákom, ktorý v súčasnosti pokračuje v štúdiu v ateliéri odevu a obuvi Liběny Rochovej na UMPRUM v Prahe a ktorý zaujal aj ostatnou kolekciou na pražskom týždni módy, sme sa krátko pozhovárali o móde a jeho názore na to, prečo sa Slovákom tak často darí v neďalekej Prahe.
Žijete a pôsobíte prevažne v susednom Česku. Úspešne ste sa etablovali. Môže sa zdať, že sa vám darí viac ako slovenským kolegom doma na Slovensku. Čím to je?
V Bratislave som žil asi osem rokov a ak ju porovnám s Prahou, je to vlastne neporovnateľné. Praha je metropola, je medzinárodnejšia. Žije v nej aj viac bohatých ľudí a možno viac ľudí, ktorí sú ochotní investovať do dizajnérskej domácej módy. Od viacerých z nich som počul, že kúpu kúsku od českého, ale aj slovenského dizajnéra vnímajú ako investíciu. Investíciu do vlastnej ekonomiky a investíciu do toho človeka, aby sa rozvíjal ďalej. Ani ja sám nás nedelím na Česko a Slovensko a páči sa mi, že to mnohí klienti v Prahe vnímajú podobne.
V tomto smere je určite skvelou platformou aj český týždeň módy Mercedes Benz Prague Fashion Week. Okrem vás sa tento rok na ňom predviedli aj ďalší Slováci, napríklad Michael Kováčik či Lukáš Krnáč alebo Michaela Hriňová.
Nepochybne. Je to podujatie na skvelej úrovni. Samozrejme, nie je to parížsky týždeň módy, ale punc tohto podujatia je dobrý a dizajnérom určite pomáha. Dobrý ťah organizátorov bol tiež, že urobili vlastne dve podujatia ročne. Kolobeh je tým pádom rýchlejší a človek musí produkovať viac kolekcií, intenzívnejšie o nich premýšľať a rok od roka sú na vyššej a vyššej úrovni. Je to síce neekologické, pretože máte aj veci, ktoré nepredáte, ktoré sa v tom ekonomickom kolobehu nepretočia. No je aj dostatok vecí, ktoré dokážete predať a na ktoré sú dobré ohlasy a objednávky.
Je pre dizajnéra múdrejšie zvoliť si vlastný čitateľný rukopis, ktorý ho bude definovať naprieč tvorbou a bude fungovať na klientelu, alebo neustále skúšať niečo nové a snažiť sa skôr o nejaké umelecké sebanaplnenie, ktoré možno nie každú sezónu zarezonuje?
Vždy to záleží od toho, ako to človek cíti. Ak si vezmeme napríklad českú dizajnérku Liběnu Rochovú – vytvára extravagantné kolekcie, v ktorých má implementované predajné kusy a má svoj veľmi charakteristický rukopis. Alebo robí čisto len predajné kolekcie pre svojich zákazníkov. Páči sa mi, ak sa to zmixuje. Aj v mojej poslednej kolekcii som vytváral objekty, z ktorých potom vzišla tá komerčná časť kolekcie. Tie som predal a stále predávam. Osobný rukopis je veľmi dôležitý, aby vás zákazníci dokázali rozlíšiť a je to aj dôvod, prečo si vaše veci kúpia.
Študovali ste architektúru. Z vašej tvorby je zjavné, že ju vnímate v prepojení s módou a tiež v prepojení s ľudským telom. Nie všetko „architekturálne“ však na nositeľkách funguje. V minulosti ste pôsobili ako štylista, motivuje vás to teda pracovať s architekturálnymi prvkami tak, aby zároveň vytvárali lichotivý výsledok na nositeľke?
Štylista sa pozerá skôr na proporciu človeka, čo mu pristane, hľadá pre neho tú najvhodnejšiu formu. Od človeka k človeku fungujú iné aspekty. Pri samotnom procese dizajnu neuvažujem o konečnom zákazníkovi. Skôr sa zameriavam na nejakú koncepčnú myšlienku. Z nej však vylezie veľmi veľa variácií odevov, ktoré môžu sedieť rôznym typom ľudí a myslím si, že tak je to dobre. K tomu sa pridáva aj tvorba na mieru, v ktorej sa jednotlivé dizajnové prototypy dokážu prispôsobiť aj danostiam nositeľky.
S akým materiálom najradšej pracujete?
Asi s hodvábom. S prírodným hodvábom. Ale nepohrdnem napríklad ani polyesterom. Samozrejme pracujem so širokým spektrom rôznych materiálov. Vždy záleží, čo je na čo vhodné.
V súčasnosti sa často skloňuje ekologické hľadisko tvorby módy. Hovorí sa veľa o udržateľnosti, recyklácii. Púšťajú sa do nej aj veľké značky. Napríklad módny dom Givenchy v Paríži predstavil džínsové modely z recyklovaného denimu. Viete si predstaviť, že by ste takýmto spôsobom vytvorili celú kolekciu?
Zhodou okolností zhruba dva roky dozadu som začal spolupracovať so značkou Levi's a vytvoril som pre ňu bundu z recyklovaného denimu zo showroomov značky. Donedávna sa predávala lokálne v Prahe. Dostupná bude čoskoro aj v Bratislave, v novom módno-umeleckom predajnom priestore Virvar. Ale spoluprácu sme posunuli ešte ďalej. Práve ďalšiu kolekciu budem mať v spolupráci so značkou Levi's. Tentoraz budem mať k dispozícii denimový materiál zo showroomov z celej Európy a z týchto kusov recykláciou vytvorím moju vlastnú novú kolekciu. Nájdu sa v nej aj iné materiály, ale práve džínsovina bude nosným prvkom.
Takže sezóna jeseň/zima 2020 bude ekologická a denimová?
Mala by byť (úsmev).