
Paríž žije od nedele prehliadkami superluxusnej módy – vo svete známej aj ako haute couture. Zvyčajne je považovaná za vlajkovú loď slávnych ateliérov. Na jednotlivých kreáciách ukazuje občas priam neuveriteľné možnosti ručnej práce a šikovnosti pracovníkov ateliéru, ktorí hodiny a hodiny zhotovujú návrhy modelov z pera hlavného dizajnéra.
Po februárovom úmrtí slávneho Karla Lagerfelda sa jeho role kreatívneho riaditeľa značky ujala Virginie Viard. Hoci dlhé roky pôsobila ako Lagerfeldova pravá ruka a jej rukopis sa pretavoval aj do minulých kolekcií, tentoraz mala pod palcom všetko sama.
Chanel v jej réžii zaviedol módnu obec, verejnosť aj superbohatú klientelu do sveta knižnice. Tak trošku ponurej, tak trošku chladnej, no najmä chanelovskej. Inšpiráciou bol apartmán zakladateľky módneho domu Coco Chanelovej a jej vlastná knižnica, v ktorej dokázala tráviť dostatok času. Zdobili ju koberce s ornamentmi, nechýbali pohodlné pohovky, ale aj regále plné kníh, filozofických či historických.

Do novej kolekcie sa inšpirácia „sčítanou dámou“ pretavila do podoby kostýmov, ktoré v sebe niesli akoby decentný knihovnícky nádych. Modelky kráčali po priestore Grand Palais s variáciou na dioptrické okuliare, niektoré pripomínajúce pozorné študentky, iné s výzorom dôležitej šéfky knižnice. Objavili sa kabátiky s vyšívanými bielymi chlopňami, ktoré odkazovali na školské uniformy, ale aj vzorované overaly a kombinácie, ktoré zase evokovali náladu 70-tych rokov a intelektuálneho študentského hnutia. Okrem nich však Viard obrátila zrak aj do histórie a inšpirovala sa hrdinkami romantizmu, ktoré svoje sny snívali s knihami v rukách.
Samozrejme, popri tom všetkom nechýbala predovšetkým ručná práca a luxusné kreácie, na ktorých strávili v ateliéroch hodiny a dní práce. Niektoré kabátiky boli vyšívané po celej ploche drobnými flitrami, kryštálovými či farebnými kamienkami. Inde sa objavili aplikácie z peria alebo hodvábnej organzy, záverečný model pre „nevestu“ prekvapil svojou ležérnosťou a nežnosťou – išlo vlastne o variáciu na luxusné hodvábne pyžamo so širokými nohavicami a kabátikom s plisovaním, do ktorého boli zašívané kúsky peria.

Viardovej víziu si prišla pozrieť napríklad herečka Margot Robbie či šéfredaktorka magazínu Vogue Anna Wintour. A záveru šou nechýbal potlesk. Ozvali sa síce aj hlasy, že úroveň kolekcie nedosiahla ani zďaleka na Lagerfeldovskú originalitu z minulosti, keď v rámci haute couture pracoval s materiálmi ako plast, betón či ekobavlna. Viardovej prístup je tradičnejší a kráča skôr vychodenými cestičkami. Či to bude značke stačiť, sa ukáže časom. Čísla posledných mesiacov však zaznamenali ekonomický nárast a zisk pre francúzsku spoločnosť.