Hoci tento rok sa v rámci absolventskej módnej prehliadky bakalárov a magistrov predstavili menej študentov, kvalita bola naozaj slušná.
V priestoroch bratislavskej Refinery Gallery sa konalo záverečné defilé prác študentov, ktorí ašpirovali na magisterský a bakalársky titul v rámci štúdia. Celý večer sa niesol výlučne v ženskom podaní, ale pozitívnou správou je, že nechýbala ani pánska móda.
Súčasťou záverečnej práce pri príprave minikolekcie je uchopenie témy a jej prepojenie s tvorbou odevu. Občas sa stáva, že takýto prístup k móde ju vytrháva z bežného sveta nositeľnosti a skôr ponúka schopnosť imaginácie a umeleckej predstavivosti autorov. Dobrou správou z tohto roka však bola prítomnosť viacerých kolekcií, ktoré sú určené skutočnému nositeľovi/nositeľke a ktoré dokážu reflektovať aj potreby súčasného módneho konzumenta.
Jednou z najucelenejších a komplexných kolekcií bola tá, ktorú pod názvom I'm not a robot predstavilo hneď trio kolegýň – mladé dizajnérky Erika Daxnerová, Nora Čanecká a Barbora Jakubová. Hra so strihovými riešeniami, oversized formy, drobné detaily v podobe výšiviek alebo hravých potlačí, v ktorých sa snúbila moderná vízia s prvkami vychádzajúcimi z folklórnych motívov fungovali na jednotku a takmer každý jeden kus by mohol okamžite zamieriť do ulíc.
Celkom iný prístup, experiment s odevom a jeho tvarom, formou a najmä materiálom zvolila Eva Husárová. Šaty, ktoré pripravila v rámci kolekcie Skelet vnemu, boli vytvorené z materiálu „odliateho“ z makovíc. Drobné zrnká maku boli lepené ručné v symetrických vzoroch na častiach finálnych šiat či peleríny. Jednotlivé modely vznikali zjavne hodiny a hodiny a Husárovej „tvrdá práca“ sa vyplatila najmä, ak ju budeme vnímať ako umelecký módny objekt.
Medzi prezentovanými zaujali však aj ďalšie autorky. Napríklad Johanna Grigarová vložila do odevu myšlienku inšpirácie a pozitívneho odkazu toho, akými vzormi sa v živote riadime a koho nasledujeme. S predvádzaním jej pomohli kamaráti či kolegovia, ktorí majú k umeniu a umeleckému sebavyjadreniu blízko.
Pri kolekcii V pohybe od Anny Gregušovej mnohých ohúrila prezentácia, ktorá bola, ako inak, "pohybová. Gregušová pracovala s tvarom kruhu a jeho výsekmi, z ktorých vychádzali jednotlivé strihy odevov. Súčasťou prehliadky bola aj kolekcia Entropia od Zuzany Trtolovej, v ktorej zaujali variovateľné unisex odevy. Bola jednou z tých, v ktorej sa ku slovu dostali aj muži a móda pre nich. Autorka však ukázala, že práve pohlavie nemusí definovať módu – móda môže byť univerzálnejšia a hravejšia.
Okrem magisterských kolekcií mohli vidieť návštevníci aj dve bakalárske kolekcie, konkrétne od Alexandry Kondáčovej a Iriny Kaninchen. Viac nájdete v našej galérii.