V priestoroch bratislavskej Kunsthalle sa v utorok konala premiéra novej kolekcie pod názvom MIKLOSKO ART. Voľba padla na čiernu a bielu. Inokedy opulentne farebný a koktejlom vzorov charakterizovaný rukopis sa preniesol do mantinelov dvojice základných farieb s jemnou variáciou odtieňov, ktoré sprostredkovali materiály s flitrovaným reliéfom, potlačený igelit či transparentný tyl.
Hoci Mikloško priznáva, že priehľadné modely zvykne pre slovenské zákazníčky podšívať, práve tieto kúsky patrili medzi najsilnejšie momenty prezentácie obsahujúcej bezmála 30 modelov. Zaujímavý bol napríklad nohavicový kostým ušitý ako pánsky oblek – v transparentnom vyhotovení s jemným prúžkom. Rovnako fungovali aj priehľadné blúzky či plisované sukne, kde sa autor pohral aj s prvkami asymetrie (využitými v rámci celej kolekcie) a využil pôvab plisovania, ktorý zase podčiarkuje ženskosť.

Keď som sa návrhára po prehliadke opýtal, prečo sa rozhodol pre také masívne využitie loga so svojím menom (v minulosti bol striedmejší), odvolal sa na dopyt klientiek. „Tie, ktoré u mňa nakupujú roky, majú podobné motívy rady. A ja som sa rozhodol, že im vyhoviem. Čiernobielu som si zvolil zase ako akúsi signature kolekciu. Urobil som takú pred dvoma rokmi na moje 20. výročie, vtedy tam boli prvky ružovej. A povedal som si, tak čo keby som si to zopakoval a urobil každé dva roky čierno-biele modely,“ povedal.
Ak je paleta obmedzená na dve základné farby, k slovu musí prísť absolútne precízny strih, vypracovanie a nápadité detaily. V novej kolekcii ich bolo pomenej. Zaujali ramienka v podobe športových trakov s dizajnérovým logom či kovové zapínanie na opaskoch alebo ramienkach. Pôvabné boli prechody medzi transparentným a nepriehľadným materiálom alebo fúzia športových detailov s malými čiernymi v podobe krátkej čiernej kreácie s kalichovou sukňou.

Čo sa logotlače týka – potlačená lycra v podobe legínsov, krátkych cyklistických šortiek alebo elastických topov a širokých nohavíc mala príchuť prvoplánovej hry na efekt. Viac fungovali drobné „logo“ detaily v podobe opaskov, lemov, elastických pásov na sukniach či nohaviciach alebo spomenuté ramienka.
Nepochybujem, že Fero Mikloško osloví svoju vernú klientelu a tiež generáciu mladých žien, ktorým sa deklarovanie módneho štýlu spája s logomániou od hlavy až po päty. Viackrát som napísal, že práve on je jeden z mála domácich autorov, ktorý má na mysli fakt, že móda ho musí uživiť. Niekedy aj za cenu kompromisov či podvoleniu sa všeobecným trendom.
Správny pomer – teda ukázať kreativitu, priniesť niečo originálne, inovovať osvedčené a zároveň predávať – nie je v móde ľahké dosiahnuť a najmä si ho udržať. Počkajme si na novú sezónu.