Slávny francúzsky dizajnér, ktorý momentálne v rámci módy tvorí už len líniu haute couture, no sústreďuje sa na aktivity súvisiace s dizajnom a jeho líniou parfumov, to uviedol vo víkendovom rozhovore pre televíznu stanicu Canal+.
„Metódy, ktoré sa používajú pri zabíjaní zvierat, sú absolútne žalostné. Pravá kožušina je síce zmyselnejšia ako umelá, avšak možno nájsť aj iné prostriedky na uchovanie tepla. Kreativita je možná aj bez ubližovania zvieratám,“ vyhlásil 66-ročný módny tvorca.
Gaultier nie je ani zďaleka jediným slávnym menom, ktoré ohlásilo koniec práce s kožušinami. Už dávnejšie tak spravili značky ako Versace či Gucci. V ich prípade to bolo naozaj kľúčové rozhodnutie, keďže v kolekciách s kožušinami pracovali. Samozrejme, prácu s kožou, väčšinou teľacou, prípadne kožou z pytóna či krokodíla, však uchovávajú vo svojej výrobe naďalej.
Stopku kožušinám vo svojich kolekciách dala už dávnejšie aj britská dizajnérka Vivienne Westwood, americký návrhár Ralph Lauren. S takýmito materiálmi nikdy nepracovala napríklad Stella McCartney, ktorej ekologický prístup k dizajnu vychádza ešte z jej detstva a výchovy matkou Lindou. V rodine McCartneyovcov bola ochrana prírody jednou zo základov vo výchove.
Ako ukazuje vývoj na trhu, kožušiny sú v poslednom období na ústupe. Módni odborníci poznamenali, že sa to dotklo aj takých firiem, ktoré sú známe svojou špecifikáciou na kožušníctvo. Talianska značka Fendi vznikla z tradičnej rodinnej kožušníckej firmy a stále s týmto materiálom pracuje.
Pri poslednej prehliadke haute fourrure, ktorá sa konala v Paríži, si však módni redaktori všimli, že kožušiny ubudlo a pribudlo alternatívnych materiálov. Predstava, že by napríklad Fendi s kožušinou skoncovala úplne, je však v súčasnosti zatiaľ nereálna.
Práca s kožušinou zotrváva momentálne u vybraných módnych dizajnérov, ale vo veľkej miere sa produkcia tvorí najmä lokálne – predovšetkým vo firmách, ktoré pôsobia na lokálnych trhoch krajín, kde má nosenie kožušiny svoju tradíciu. V susednom Česku napríklad s kožušinami stále pracuje značka Kara, ktorej vznik sa datuje do obdobia po druhej svetovej vojne.
O tom, či je možné, aby takíto výrobcovia úplne zastavili prácu s kožušinami, je možné len teoretizovať. Pravdou však je, že pre firmy, ktoré majú takúto špecifikáciu, by bolo podobné rozhodnutie likvidačné. Ochrana prírody a ekologickejšie prístupy v móde sú však na vzostupe a konkurencieschopné spoločnosti sa budú musieť tomuto trendu prispôsobiť.
Kritici nepravých kožušín zároveň upozorňujú na jeden dôležitý fakt, ktorý je tiež pri ekologickom rozmere nutné spomínať. Kým pravá kožušina je rozložiteľný materiál, odevy z nepravých kožušín majú často problém s úplnou rozložiteľnosťou a tiež kompletnou recykláciou.
Ochranári z organizácie PETA Gaultierovo vyhlásenie v pondelok privítali s tým, že jeho rozhodnutie zodpovedá súčasnosti. Väčšina ľudí by podľa ich šéfky Mimi Bekhechiovej nechcela nosiť veci zo zvierat, ktoré boli v zajatí a ktoré ubili na smrť alebo pripravili o život elektrickým prúdom, informoval rakúsky verejnoprávny rozhlas ORF.
Práve stúpenci tejto organizácie pred 12 rokmi zaútočili na jednu zo značkových predajní módneho koncernu Gaultier a protestovali tak proti využívaniu kožušiny.