Rovnosť pohlaví: Prečo obyčajné ženské tričko stojí viac? To je otázka!

Posledné mesiace sa veľa diskutuje o rovnosti príležitostí či platovej rovnosti. V súvislosti s tým sa otvorila aj debata o rovnosti cien v móde. A asi tušíte dobre - práve v tejto oblasti sú ženy opäť "znevýhodnené".

28.05.2018 12:00
debata (8)
Biele tričko je úplne základný kus garderóby -... Foto: ZARA
Biele tričko je úplne základný kus garderóby Biele tričko je úplne základný kus garderóby - u žien je často drahšie, hoci je vyrobené z rovnakého materiálu a z menšieho množstva látky.

Ako píše britský Daily Mail, ktorý sa rozhodol porovnať cenu obyčajných bielych (bavlnených) tričiek, ich cena sa vzhľadom na pohlavie líšila takmer dvojnásobne. Kým muži za obyčajné tričko zaplatia v prepočte okolo 9 až 10 eur, u žien je táto cena v priemere o 45 percent vyššia. Zaujímavé pritom je uvedomiť si, že na ženské kúsky odevov je potrebné menej materiálu.

Samozrejme, neplatí to pre všetky značky – ako píše portál, odvolávajúc sa na prieskum portálu MagicFreebiesUK, napríklad španielska značka Zara si pýta za bavlnené biele tričko rovnakú cenu od zákazníkov oboch pohlaví.

Najhoršie v porovnaní cien obstála americká značka Gap, švédsky reťazec H&M a japonská sieť Uniqlo. V prípade prvej si za obyčajné tričko muži zaplatia 8,95 libry, kým ženy za podobný kus (len v trochu inom strihu) sumu 14,95 libry (navýšenie ceny je teda 40 %).

V H&M boli ceny na porovnanie 3,99 a 6,99 libry pre mužov a ženy, čo tvorilo až 43-percentné navýšenie ceny pre nežnejšie pohlavie. Reťazec Uniqlo účtuje mužom za biele bavlnené tričko 5,90 libry, od žien si pýta 9,90 libry – zvýšenie je 40 percent.

Tvorcovia štúdie hovoria o takzvanej „ružovej dani (pink tax), ktorá sa zvyčajne objavuje pri tovare určenom ženským zákazníčkam. Dôvodom je, samozrejme, ich kúpna sila aj kalkulovanie s tým, že ženy si potrpia na vzhľad a za módu si (či už ochotne, alebo nie) priplatia. Podľa autorov tiež platí psychológia ženského myslenia, ktorú často obchodníci využívajú – ženy si totiž zvyknú myslieť, že ak je niečo drahšie, je to aj lepšej kvality. Naopak, muži sú na cenu citliví a tak v prípade módy sú často "hýčkaní“ nižšími cenami.

Momentálne sa však stále viac značiek snaží ceny vyrovnávať a tiež začali vznikať genderovo neutrálne kolekcie, v rámci ktorých si môžu vybrať obe pohlavia. Módne trendy tiež umožňujú, že si dáma môže zbehnúť skočiť obyčajné tričko aj do pánskeho oddelenia, kde je zvyčajane lacnejšie. Otázku nerovnosti cien to však, samozrejme, nerieši.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #prieskum #cena #pohlavie #Biela #farba #tričko #Daily Mail #bavlna #nerovnosť

+ Hygiena je na prvom mieste, preto ju nezabúdajte dodržiavať.
Neznepríjemňujte prácu ľuďom okolo vás, lebo vy...

+ Podporujte svoju imunitu vitamínmi, práve to vaše telo potrebuje.
Ak neviete pokračovať dnes nie je práve váš...