Sociálne uvedomenie v móde je v kurze čoraz viac

V Londýne otvorili obchod módnej značky Bottletop, ktorá zarába na luxusných kabelkách vyrobených z plechoviek.

02.01.2018 09:30
debata

Samotná značka nie je neobvyklá tým, že vyrába kabelky z odpadkov alebo preto, že interiér nového obchodu bol vôbec prvýkrát vytlačený na 3D tlačiarni za použitia recyklovaného plastu. Bottletop je neobvyklý tým, že nestavia na prvé miesto vlastný zisk, píše britský denník The Guardian.

Bottletop založili v roku 2002 Cameron Saul a Oliver Wayman v spolupráci s luxusným módnym domom Mulberry. Prvá kabelka vznikla v Keni z odrezkov kože a krúžkov od plechoviek a jej predaj mal za cieľ vytvoriť pracovné miesta a zlepšiť životnú úroveň v rozvojových krajinách. Ateliér firmy je teraz v brazílskom Salvadore, kde sa krúžky od plechoviek šijú na kožu, ktorá má potvrdenie, že nepochádza z územia získaného výrubom amazonského pralesa. V Keni potom vzniká takzvané umenie na plátne. Dvadsať percent zisku spoločnosti ide pritom do nadácie Bottletop, ktorá financuje zdravotnícke a vzdelávacie projekty v Salvadore, Rio de Janeire, Nairobi a Ethiópii.

Zaujímavé je, že prvok „sociálneho podnikania“ zvýhodňuje módnu značku pred jej konkurentmi. Inými slovami, nenaháňať sa len za ziskom má pozitívny vplyv na podnikanie. Značka Bottletop ukázala, že dokáže do maloobchodnej sféry priniesť viac pozitívneho posolstva ako ostatní.

„Udržateľnosť získava vo svete čoraz väčší význam … Produkt hovorí sám za seba a funguje dobre. Ľudia značky s takými hodnotami vyhľadávajú,“ hovorí spoluzakladateľ Bottletop Saul.

Bottletop síce v tomto smere robí priekopnícku prácu, avšak so svojím 20-percentným príspevkom do nadácie sa nedá porovnať s odvážnou značkou Ninety Percent (Deväťdesiat percent). Tá svoju činnosť v januári začala kolekciou šiat, ktoré sú nadčasové, mohli by ste ich potrebovať a naozaj by ste ich nosili.

Ich ceny sú dostupné a pritom zodpovedajú výrobným výdavkom a kvalite tkanín, ktoré zahŕňajú organickú bavlnu a iné udržateľné materiály. Za biele tričko zaplatíte 40 libier, 80 libier za mikinu. Ku každému produktu je k dispozícii odkaz na webovú stránku, kde si vyberiete projekt, na ktorý poputuje 90 percent z ceny za produkt (preto názov značky Deväťdesiat percent).

Nejde však o charitatívne projekty, ale o komerčné podnikanie založené na pozitívnom a inovatívnom prístupe, ktorý zdieľa 90 percent zo svojho zisku a 10 percent ponecháva svojim akcionárom.

Spoločnosť chce v budúcnosti vytvoriť spoločenské hnutie cielené na ženy, ktoré majú záujem o kvalitné a dobre navrhnuté oblečenie. Jej zakladatelia vlastnia tiež firmu Echotex, priekopnícky subjekt v etickom obchodovaní a certifikovanej manufaktúry v Bangladéši. Vytvára tak cestu pre novú generáciu výrobcov, ktorí podporujú trvalo udržateľný rozvoj a zabezpečujú, aby mzdy a primerané podmienky tvorili podstatu tohto úsilia.

Ninety Percent svoje produkty predáva priamo zákazníkovi na svojom webe s pomocou chytrej kampane na sociálnych sieťach. Zníži pritom náklady, ktoré produktu pridávajú maloobchody. Na svojom webe potom zverejní, čo sa za značkou skrýva a kto sú jej pracovníci. Zákazníci tak vidia, kto vyrábal ich oblečenie a zároveň rozhodujú o tom, komu svojím nákupom pomôžu. Podľa zakladateľa značky Bena Matthewsa chce spoločnosť týmto spôsobom so svojimi zákazníkmi komunikovať.

debata chyba
Viac na túto tému: #práca #oblečenie #kabelky #udržateľnosť

+ Dávajte pozor s kým sa zoznámite a nepodľahnite vášni na jednu noc.
Naučte sa hospodáriť s peniazmi inak...

+ Odreagujte sa pri dobrom filme a načerpáte dostatok síl na ďalší deň.
Nemusíte mať za každú cenu najdrahšie...