Nie je možné zamerať sa na každého prezentovaného tvorcu, ale ja som sa snažil vybrať aspoň trinástku slovenských autorov, ktorých dopĺňajú ešte dvaja českí dizajnéri. Kolekcie všetkých mali určite silnejšie aj slabšie miesta, vo všeobecnosti však platí, že módna ponuka má na Slovensku vysoké kvality a títo ľudia sa o to zaslúžili tiež. Výber toho naj, ktorý je, samozrejme, subjektívnym postojom k tomu, čo bolo videné – či už naživo alebo neskôr sprostredkovane medzi dodanými fotografiami, si môžete pozrieť nižšie. Jednotlivé fotografie si môžete kliknutím priblížiť, alebo si ich pozrieť v galérii na konci článku.
Jakub Straka
V kolekcii pod názvom Putujúce hviezdy stavil tento mladý talent na prácu s prírodnými materiálmi – predovšetkým ľanom, ktorý vo vybraných kombináciách kontrastoval s hodvábnou priadzou či neoprénom. Práve ľanové odevy však fungovali na jednotku vo svojej čistote a jednoduchosti. Straka stavil popri sivej či žltej farbe na niekoľko tónov modrej a hra s týmto odtieňom na šatách s ačkovými trojštvrťovými sukňami alebo na nohavicovom overale prepásanom zlatistým hodvábnym lankom patrila medzi najsilnejšie momenty jeho kolekcie.
Boris Hanečka
Ohúril prezentáciou, keď na záver svojej módnej šou poslal na móle modelky v luxusných večerných modeloch s veľkými balíkmi slamy uviazanými do maxišatiek pošitých perličkami. Ale u Hanečku to nie je len opulentná prezentácia, ktorá boduje. V kolekcii jasne odkazujúcej na slovenský folklór a vplyv slovenskej dediny predviedol niekoľko doslova nádherných kúskov. Večerný model šiat s výšivkou nesymetrickej zlatej siete vyzeral úchvatne. Rovnako ako hra s jemným tylom pošívaným perličkami na snehovom podklade. Hravým momentom bola práca s potlačou odkazujúcou na niekdajšie zelené slovenské „stokorunáčky“ – vzor sa objavil na šatách, ale aj šatkách uviazaných okolo hlavy. Iné modelky zase mali jánošíkovský klobúčik. Dizajnér ukázal, že dokáže pracovať aj s odevom na bežný deň. Zelený kabát, v ktorom sa objavila jedna z modeliek, je podľa môjho názoru toho perfektnou ukážkou. Pár modelov síce trošku utrpelo prílišnou doslovnosťou témy a neuškodilo by, keby ich Hanečka ako správny strihač pri príliš dlhom filme vynechal. Ako celok však išlo o jednu z najlepších prezentácií podujatia Fashion LIVE! 2017.
Lenka Sršňová
Známa slovenská dizajnérka nikdy nebude patriť medzi tých, ktorí by sa prehnane hrali so strihom či architektúrou odevu. Stavia na jednoduchosti a čitateľnosti, ktorá z jej odevov robí dostupné kusy pre širokú verejnosť. Čo ponúka navyše, je jej výtvarná stránka. V kolekcii Fulllove stavila najmä na trio základných farieb – žltú, modrú (v niekoľkých odtieňoch) a červenú, ktoré však často doplnil biely alebo čierny podklad, prípadne oranžová a ružová. Strihovo zopakovala niektoré modely šiat či kabátov z minulých kolekcií, ale mňa najviac prekvapila jej „večerná“ móda. Takto Sršňovú nevídať často a napríklad model jednoduchej červenej toalety, ktorá doslova plávala okolo tela kráčajúcej modelky, by som naozaj rád videl na nejakej známej dámy počas blížiacej sa plesovej sezóny.
Dana Voda a Boris Hanečka
Spoločná kolekcia, pred prípravou ktorej odštartovala dvojica autorov crowdfundingovú kampaň, ponúkla jasný vplyv niekoľkých svetových kultúr. Voda bola látky vyberať v Indii, sýtosť farebnej palety pripomínala farby exotického korenia, ale aj temné orientálne noci. Modelky na móle boli často modernými nomádkami a samurajmi v jednom. Skvelo fungovali najmä variácie na háremové nohavice doplnené dlhými plášťami s kapucňami či akoby samurajskými čelenkami. Nepochybujem, že tvorivá dvojica, to urobila s konkrétnym zámerom, ale trochu zvláštne pôsobila v kolekcii prítomnosť niekoľkých modelov šiat s potlačou vtákov.
Andrea Pojezdálová
V kolekcii Eremita sa dizajnérka zamýšľala nad modernými pustovníkmi súčasnosti, čomu prispôsobila aj (bohužiaľ, trochu zdĺhavú) prezentáciu v Starej tržnici. Keď si však z nej vezmeme odevy, v nich ukázala Pojezdálová schopnosť hravosti s detailom a tiež zmysel pre precízny minimalistický detail (v podobe prepásania, zavinovania či prestrihu). Zaujímavosťou je, že niektoré kusy na móle vznikli z už nosených odevov – autorka ich však prešívala a vytvorila vlastne nové originály. Efektne pôsobili široké nohavice, ale aj séria bielych šiat na záver, ktoré akoby v sebe niesli antickú inšpiráciu a zároveň im dominovala geometrická precíznosť v strihu.
Silvia Zrebná
Dominanciou kolekcie od Silvie Zrebnej bola síce najmä čierna farba, ale najsilnejšími kúskami sa stali tie, v ktorých využila jemný vzor tkania vlnenej látky v prírodných zemito-sivých a zelenkavých odtieňoch. Zrebná má už od svojho vstupu na módnu scénu konkrétnu estetiku a nepopierala ju ani tentoraz. Pracuje s objemom odevu a architektúrou odevu, pričom nestavia na doslovnej symetrii, ale hrá sa s materiálom a detailmi.
Pavol Dendis
Jeden z mála zástupcov pánskej módy sa na móle spojil s kolegyňami Silviou Zrebnou a Petrou Kovács. Ich spoločnej prezentácii nepochybne pomohla dynamika, ktorú si zvolilo trio na prehliadku. Dídžej, divoké rytmy a energická prehliadka umocnili dravosť mladej generácie, ale tiež jej schopnosť hrať sa s modernými súčasnými prvkami v móde. U Dendisa to bolo kombinovanie módy ulice, inšpirácia akoby punk-rockovou estetikou v prúžkovaných dezénoch (a strihoch) so vzormi typickými pre tradičný čínsky odev. Výsledok bol svieži aj vďaka súčasnému stylingu.
Puojd
Nežnosť a zároveň akási spätosť s prírodou, ale najmä slovenskou dedinou sa pretavila do novej kolekcie značky Puojd. Dizajnérka Michaela Bednárová pracovala s voľnejšími strihmi, ktoré sú variabilné a dokážu fungovať s postavami rôznych konfekčných veľkostí. Detaily zavinovania či prepásania sa dajú používať, ale aj úplne eliminovať a odev dostáva zakaždým trochu inú formu. Medzi vizuálne najzaujímavejšie patrili nepochybne žakárovo tkané textílie so vzormi inšpirovanými prírodou, ktoré sa objavili v prívetivej pastelovej sivej palete, aby potom kolekcia pokračovala odtieňmi sýtej modrej až čiernomodrej oblohy.
Barbora Kubi
Veľmi pozitívne prijatá kolekcia Knihomoľ od Barbori Kubi je ukážkou mladého prístupu k dizajnu, ktorý reflektuje aktuálnosť doby a aj potrieb generácie, z ktorej Kubi vychádza. Autorka využila materiály ako ľan, bavlnu, ale aj nylon či úplety. Hrala sa s podobou odevu, v ktorom dbala na detaily. Ako silný moment tvorby siluety fungovali detaily prepásania, ktoré kládli dôraz na driek, niekde naznačený len nedbalo, inde dôraznejšie spútaný zavinovacím spôsobom. Barbora Kubi tak vytvorila kolekciu ležérnych odevov pre súčasnú mladú generáciu a určite si našla mnoho nových priaznivcov.
Petra Kubíková
Zaujala už svojou absolventskou kolekciou po skončení VŠVU. Kubíková skvelo pracuje so strihom, formou, hrá sa s detailmi odevu, vylepšuje či pozmeňuje jeho funkčnosť, alebo často uplatňuje čiastkové detaily ako dekoratívny prvok celku. V kolekcii aPART sa opäť inšpirovala Japonskom a výsledok bol veľmi efektný. Moderné kabáty, štylizované vesty či bundy akoby poskladané z niekoľkých kusov, dekorované prackami či zapínacími skobami boli ukážkou technickej zručnosti, ale aj originality v spracovaní a samotnej idey.
Marcel Holubec
Niektoré prvky priam typické pre Holubcovu tvorbu nechýbali ani v jeho najnovšej kolekcii. Opäť perforoval kožu, opäť dizajnoval odev s detailmi v podobe zipsov či prestrihov, alebo využil prvky symetrie v dekorovaní odevu. Kontrast jemného materiálu kratučkých šiat s koženými „brneniami“ fungoval dobre, spojenie so šperkmi Ašota Haasa dodávalo prezentácii „umelecký“ punc. Holubec však ukázal aj inú stránku svojich schopností – a to v napohľad jednoduchých, strihovo neprešpekulovaných modeloch pre modernú mladú ženu, ktorá túži byť sexy. Trblietavé dezény čiernej či striebornej farby v podobe šortkového overalu, asymetrických alebo tunikových minišiat ukázali, že dokáže obliekať aj takéto zákazníčky a má šance aj na komerčnom poli. Len sa ho netreba báť.
Ivana Rosová
Ak túži moderná pracujúca žena obliecť sa, možno si vyberie práve u Ivany Rosovej. Jej variácia na biznis módu fungovala veľmi slušne – príjemným dotykom pre oko bola prítomnosť pastelových farieb, ktoré doplnili sýte tóny fialovej, ružovej, magenty či žuvačkovej ružovej. Medzi elegantné kúsky nepochybne patrilo niekoľko kabátov a tiež napríklad predĺžené precízne strihané vesty. Biznis look vníma Rosová aj cez saká so skrytým vysokým zapínaním či kombinovaním ženských vzorovaných blúzok s viazačkou a úzkych dámskych nohavíc.
Richard Rozbora
Podobne ako Ivana Rosová cieli aj Richard Rozbora na modernú pracujúcu ženu a snaží sa jej poskytnúť alternatívu denného odevu, či už je reč o biznis looku, alebo spoločenskejších variáciách. Nechýbali kabátiky, saká či kombinácie rozviatych širokých sukní s ľahkými úpletmi. Medzi najzaujímavejšie však patrili hodvábne šaty, špeciálne model vo výraznej zelenej farbe a tiež puzdrový model s hravým detailom asymetrie v naznačených rukávikoch.
ČESKO
Martin Havel
Jakub Polanka
Výber dizajnérskych kolekcií si pozrite nižšie.