Hanečka chce vytvoriť kolekciu s pomocou verejnosti. Podarí sa mu to?

Hoci slovenský dizajn môže pokojne konkurovať aj jednotlivým krajinám na európskej či svetovej úrovni, často sa stretáva so zásadným problémom. Ekonomickou stránkou, ktorá pokrivkáva.

13.09.2017 09:00
Dizajnér Boris Hanečka a dizajnérka Dana Voda... Foto:
Dizajnér Boris Hanečka a dizajnérka Dana Voda pri spoločnej práci.
debata

Domáci dizajnéri majú často problém nakopnúť vlastný biznis – základom ich živobytia je tvorba pre pár zákazníčok na zákazku a k nej sa pridáva často práca v reklame, styling či niekde kostýmové dizajnérstvo pre televízne projekty. Boris Hanečka sa vždy akosi podobným „bočákom“ vyhýbal. Zostáva verný svojmu rukopisu a presvedčeniu – zároveň však musí čeliť tomu, čo nie je nikdy jednoduché – zohnať financie na tvorbu každej novej kolekcie.

Už o pár týždňov by sa mal Hanečka spoločne s dizajnérkou Danou Vodou predstaviť na akcii Fashion LIVE!. Vzhľadom na fakt, že zatiaľ nemajú dostatok prostriedkov na tvorbu kolekcie, rozhodol sa pre logický krok. Vyskúšať požiadať o pomoc širokú verejnosť. Na tento účel už pár rokov vo svete fungujú crowdfundingové kampane. Jedna taká pomohla nakopnúť napríklad aj klobúčnícku značku BYSJU Slovenky Zuzany Smatanovej v Londýne. Hanečka a jeho tvorivá partnerka Dana Voda sa zatiaľ rozhodli len pre krátkodobý cieľ – pomoc pri tvorbe najnovšej kolekcie, ktorá nesie podtitul Úprimne.

„Sme prví slovenskí dizajnéri, ktorí skúšajú crowdfunding na financovanie kolekcie. Rozhodli sme sa osloviť našich podporovateľov, fanúšikov a priateľov, pretože to je v súčasnosti tá správna cesta, ako prekonať nepriaznivú ekonomickú situáciu v kreatívnom priemysle na Slovensku,“ uviedol známy módny dizajnér. "Pokiaľ chce dizajnér

napredovať, musí väčšinu zárobkov investovať do svojej ďalšej práce. Práve pri tvorbe kolekcií a módnych šou je nevyhnutné nájsť si investora. Cena za materiály sa totiž poľahky vyšplhá aj nad desaťtisíc eur," vysvetlil Hanečka. Zároveň si chce overiť, či vlastne má jeho práca zmysel. „Veľmi by som chcel vedieť, čo si ľudia myslia o autorských kolekciách. Momentálne sa chcem dozvedieť, čo vlastne bude. A nejako som sa vnútorne pripravil, že možno aj nič. Mám svojich fanúšikov, nechcem ich sklamať. Ale som veľmi zvedavý, čo prinesie táto myšlienka. Možno naznačí aj moje ďalšie smerovanie,“ uviedol pre Pravda.sk.

Priznal sa tiež, že si uvedomuje, že s nápadom prichádzajú pomerne neskoro. Do prehliadky celej kolekcie zostáva len pár týždňov a dizajnéri potrebujú približne 16-tisíc eur. „Suma, ktorú chceme vyzbierať, predstavuje veľkú finančnú injekciu, no stále nepokrýva všetky náklady,“ ozrejmil návrhár. „Áno, viem, že to je neskoro a mohli sme začať oveľa skôr. Ale niekedy treba skrátka začať a neviem, či vlastne existuje vhodný čas. My sme sa rozhodli spustiť kampaň teraz, možno aspoň rozbúrime nejaké hladiny,“ povedal Hanečka.

Zároveň vysvetlil, že nepodľahne tlaku verejnosti prispôsobovať sa nejakým predstavám alebo potrebám. „To, čo šijem klientkám, je úplne iné ako to, čo predvádzam. A všetky chodia na moje prehliadky. Často sa k mojim autorským kolekciám vrátia po roku, dvoch, akoby to až dodatočne vstrebali,“ opísal prístup k jeho móde. „Mnoho žien, ktoré za mnou prídu, obdivuje kolekciu, ale to naj naj naj, čo si vysnívajú, v tom už jej ich vlastná predstava. Stalo sa, aj úplne nedávno, že sme predstavu úplne rozbili – my ti toto neurobíme, lebo ti nechceme uškodiť, povedali sme,“ pokračoval Hanečka. „A výsledok bol nakoniec skvelý. Odvahu na to mám povedať klientke, prepáč, ale toto nie. A rovnako to platí aj pri tvorbe takejto kolekcie. Nezviažu mi ruky. Na prehliadku mám jasnú ideu. Ak by mi nič nenapadlo a pýtal by som od ľudí len peniaze na nejaké podporu, asi by som sa zo seba dovracal. Ale ak mám tú myšlienku a poviem si, mám to, ide mi to, ľuďom sa to páči a mám dobré referencie, tak prečo to nevyskúšať,“ dodal.

Ak sa rozhodnete podporiť projekt, môžete tak urobiť tu. Podľa výšky darovanej sumy čakajú na podporovateľov kolekcie brošne, náramky a náhrdelníky v limitovaných edíciách z dielne Voda-Hanečka. Medzi zaujímavé dary patria aj kresby Borisa Hanečku, tri kusy kabátov z jeho dielne s vyšitým venovaním, fotenie v modeloch Dany Voda s profesionálnym fotografom, večera s dizajnérmi v ich ateliéri či šaty z ich pripravovanej kolekcie. K vyšším finančným darom získajú darcovia zároveň i lístky na Fashion LIVE!.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #pomoc #móda #dizajn #crowdfunding #Boris Hanečka #Dana Voda

+ Múčne výrobky vám začnú spôsobovať mierne ťažkosti.
Ak vám niečo nejde, mali by ste to odložiť na lepší čas....

+ Nezabúdajte na hydratáciu, pre vaše telo je veľmi dôležitá.
Čím neskôr začnete, tým neskôr skončíte, pamätajte....