Aj tohtoročná plejáda módnych prezentácií s kolekciou haute couture jeseň-zima 2017/2018 nesklamala fanúšikov módneho a krajčírskeho umenia. Už tradične sa pred zrakmi hostí a médií objavili odevné kreácie, ktorých tvorba sa blíži produkcii hotového umeleckého diela.
Hodiny a hodiny ručnej práce, zošívanie centimetrov látky, netradičných materiálov ako je perie, štras, tyl, či kožušina, alebo dokonca smalt – to všetko sa ocitlo na šatách, ktorých cena štartuje pri desiatke tisíc eur, no často sa hýbe až okolo súm stotisíc, ba polmilióna.
Značka Christian Dior, ktorá couture maratón odštartovala, stavila na tlmenú diorovskú sivú a koncentrovala svoju pozornosť na dennú módu. Inšpiráciou sa stalo cestovanie, vplyvy kultúr, atlas sveta a cudzokrajné končiny, v ktorých sa žena musí cítiť krásna, no zároveň fungovať bez obáv o svoj komfort. Aj preto sa na móle objavilo množstvo kabátov, širokých nohavíc, sák či dokonca kožušinou podšitý overal, za ktorý by sa nemusela hanbiť ani Amelia Eerhart. Samozrejme, nechýbali ani večerné kreácie, ktoré zase uspokoja bohatú klientelu žijúcu svoj život na spoločenských banketoch či večierkoch, o ktorých často bežný svet nemá ani tušenia.
Dizajnér Karl Lagerfeld sa prezentoval na týždni módy hneď dvakrát – najprv s kolekciou pre ateliér Chanel, následne s kožušníckym majstrovstvom Fendi. Chanelovská prehliadka bola úchvatná a zároveň veľmi tradičná – vzdala totiž poctu Parížu ako takému a tiež jeho monumentom. Niet divu, že v Grand Palais vznikla malá (hoci useknutá) Eiffelovka. Modelky najprv predvádzali skvelé kabáty so zaoblenými ramenami, následne prišli na rad večerné šaty zdobené perím či flitrami našívanými do komplikovaných abstraktných vzorcov. Každá jedna kreácia značila hodiny a hodiny práce, pri niektorých sa dalo hovoriť o týždňoch.
Ani kožušnícka značka Fendi však nesklamala. Jej kreácie na prvý pohľad často vôbec nepripomínali použitie kožušín, ale pravdou bolo, že išlo o spracovanie koží tým najjemnejším spôsobom. To, čo vyzeralo ako zamat, bola v skutočnosti oholený norok. Na móle sa objavili kreácie z drobných kúsočkov kožušiny zošívané dokopy do tvarov šiat či pláštika s kapucňou. Spojovacím motívom sa však stali kvetiny, v netradičných farebných variáciách zdobili modelky od hlavy po päty. A doplnené na šatách boli aj doplnkami v podobe kabeliek.
Už tradične v Paríži nechýbali ani ateliéry ako Armani Privé či Elie Saab. Prizvaní dizajnéri, ktorých krajina pôvodu nie je pod paprčkou galského kohúta, však nesklamali. Aj Talian Giorgio Armani, aj Libanončan Elie Saab uspokojili svoju klientelu očarujúcimi a na výsosť elegantnými modelmi večerných rób. Kým u Armaniho vyhrávala subtílna silueta a sošná elegancia, Saab staval na jemnom sexepíle v princeznovskej estetike. Tentoraz však romantické Popolušky striedali skôr vášnivé Šeherezády.