Reč je o značkových butikoch na prestížnych adresách. Či už je to parížske Champs-Elyseé, viedenská Kärtner Strasse, londýnska Bond Street alebo newyorská Piata avenue. Butiky navrhovali známi architekti, stavali sa z tých najušľachtilejších materiálov a čo najväčšie.
Sú to vlastne výkladné skrine značiek, kde sa ponúka ich vybraný tovar. Nezáleží na tom, či obchod zarába, dôležitá je prestíž. Lenže, vývoj posledných rokov naznačuje, že možno nastala doba, keď aj samotné luxusné firmy zvážia, či podobné obchody vlastne živiť.
Len nedávno sa objavila oficiálna správa spoločnosti Ralph Lauren, ktorá sa rozhodla zavrieť svoju reprezentančnú predajňu na spomenutej Piatej avenue. Dôvod je jasný – predaj na internete sa zvyšuje a nájmy kamenných obchodov neúnosne rastú.
Ako napísal nemecký denník Handelsblatt, ročné náklady na vlajkový obchod konkrétnej značky na prestížnej adrese sa môže hýbať v rozmedzí súm 5 až 50 miliónov eur! Áno, čítate správne. Za meter štvorcový sa na 5. Avenue minulý rok platilo takmer 30-tisíc dolárov ročne. Menší butik s rozlohou okolo 300 metrov štvorcových tak mohol značku vyjsť na zhruba 9 miliónov dolárov.
Vysoké ceny, menej turistov v New Yorku, ani drahý dolár ale nie sú jedinou príčinou toho, že sa Ralph Lauren rozhodol zavrieť svoju reprezentačnú predajňu. Podľa prieskumov totiž stále menej zákazníkov nakupuje v predajniach jednej značky. Radšej míňajú pohodlne na internete. Luxusné módne domy sa preto musia presťahovať do online priestoru za nimi. To, čo ušetria na nájmoch, tak zaplatia webovým dizajnérom. Pretože aj vlastné webová stránka alebo komunikácie na sociálnych sieťach musí zákazníkov nechať snívať a sprostredkovávať rovnaký pocit exkluzivity ako predtým módne butiky.