Pier Paolo Righi: Dostupnosť a luxus v jednom je naša filozofia

Muž menom Pier Paolo Righi už niekoľko rokov úzko spolupracuje s jedným z najslávnejších dizajnérov sveta Karlom Lagerfeldom a pomáha mu s rozširovaním pôsobnosti jeho vlastnej značky.

12.01.2017 17:00
debata

Do Bratislavy pricestoval pri príležitosti otvorenia prvého obchodu s iniciálkami KL. Righi, ktorý v minulosti šéfoval napríklad jednej z najslávnejších športových značiek a patrí medzi silných mužov módneho priemyslu, sa exkluzívne zhováral aj s magazínom MiA.

Pier Paolo Righi. Foto: archív značky Karl Lagerfeld
Pier Paolo Righi, móda Pier Paolo Righi.

Nedávno bol v Bratislave otvorený prvý obchod vlastnej značky Karla Lagerfelda. Existuje v jej portfóliu niečo výnimočné, čo môže ponúknuť slovenským ženám – zákazníčkam?
Myslím si, že najdôležitejšou vecou, ktorú ponúkame, je jeden z najinšpiratív­nejších dizajnérov planéty. Práve on určuje svetové trendy. Prinášame kúsok jeho vízie, sveta, ktorý je však zároveň dostupnejší pre širokú zákaznícku platformu. Ak sa vám páči Karlova estetika, parížsky šik s prvkami rockovej estetiky a zároveň troškou ironického dotyku, humoru v dizajne, bude pre vás táto značka správna. Ďalšia vec, na ktorú nemožno zabúdať, je dostupnosť. Uvediem príklad: Ak si kúpite kúsok od značiek Chanel alebo Fendi, pre ktoré pán Lagerfeld tiež tvorí, kúpite si dizajnový kus, v ktorom interpretuje DNA danej značky. Pri kúpe odevu alebo doplnkov z kolekcie značky Karl Lagerfeld zároveň získavate kúsok jeho samého. Nie je nutné niečo interpretovať, ide o dizajn, za ktorým si stojí a ktorý vychádza priamo z neho samého.

Vzniká celá kolekcia len v hlave pána Lagerfelda alebo je tvorivý proces tímovou prácou v spojení s ďalšími ľuďmi?
Spolupracuje s tímom ľudí z Paríža a Amsterdamu, kde máme naše hlavné centrály. Skupinu zamestnancov máme aj v našej pobočke v New Yorku. Samozrejme, že pán Karl Lagerfeld je kreatívnym šéfom, autorom myšlienky, ktorú potom rozpracovávajú spoločne. Nebolo by možné, aby všetko robil sám, je to mimoriadne vyťažený muž. Ale nebolo by to možné v rámci žiadnej módnej značky. Pána Lagerfelda obklopuje tím ľudí, ktorý vie, čo má rád, čo sa mu páči a ktorý ho plne podporuje v jeho kreatívnej činnosti.

Nemecký módny dizajnér Karl Lagerfeld. Foto: SITA/AP, JAN BAUER
Karl Lagerfeld Nemecký módny dizajnér Karl Lagerfeld.

Karl Lagerfeld je legenda, ktorá pôsobí na trhu niekoľko dekád. Dopracoval sa až tak ďaleko, že dokáže ironizovať sám seba a využívať motívy svojich portrétov v rámci dizajnu. Na doplnkoch, kabelkách či odevoch sa často používajú logá s jeho menom, animované motívy jeho tváre či jeho mačky. Je to niečo, čo vzniklo prirodzene, alebo ide o skôr o dokonalé marketingové využitie slávneho mena a tváre?
Je to zaujímavá otázka a neviem, či na ňu dokážem jednoducho odpovedať. Myslím si, že je to z každého trochu. Pretože ak je niekto nositeľom takého ikonického imidžu, ktorý ho zároveň urobil slávnym, je ťažké oddeľovať, kedy sa tento ikonický look stáva súčasťou značky prirodzene a kedy je využívaný ako jeden z marketingových ťahúňov. Myslím si, že sa to nedá oddeliť.

Značka Karl Lagerfeld sa spája s ponukou dámskej a pánskej módy a línie doplnkov. Vo svetovom ponímaní, ktorá kolekcia žne najväčšie úspechy?
Dámska línia zaznamenáva momentálne najväčší rast, určite aj preto, že len v posledných štyroch – piatich rokoch sme začali akcelerovať a dámska kolekcia predstihla pánsku líniu. Tá je stále zdravou a funkčnou súčasťou biznisu, stabilnou, ale ženská línia zaznamenáva veľký úspech a ustavičný rast. Podobne sa darí aj doplnkom.

Aké očakávania máte v rámci príchodu na slovenský trh? Čo by ste chceli medzi tunajšími zákazníkmi dosiahnuť?
Uvedomujeme si, že Karl Lagerfeld ako muž, ako značka rezonuje medzi veľmi širokým publikom po celom svete. Či už sme otvorili obchody v Spojených štátoch amerických, alebo Japonsku, či už hovoríme o krajinách strednej a východnej Európy, alebo Londýne a Paríži. A jeho meno je dobre známe aj slovenským zákazníkom. Našli sme partnera, ktorý veľmi dobre pozná tunajší trh a zároveň zdieľa hodnoty našej značky. Plánujeme v tejto spolupráci otvoriť bezmála dvadsať obchodov v niekoľkých krajinách a práve ten bratislavský je prvý z nich.

Brand je označovaný často aj názvom dostupný luxus. Obaja vieme, že módny svet sa v posledných rokoch výrazne zmenil a luxus nadobudol novú podobu. Kým kabelka Chanel stála pred rokmi 2 000 eur, tak dnes je jej cena dvojnásobná. Nemožno očakávať niečo podobné aj pri značke Karl Lagerfeld?
Jasné, že v portfóliu každej značky sa nájdu aj modely, ktoré sú superdrahé. Či už ide o limitované edície a kolekcie, jeden či dva kusy nejakého dizajnu určeného na výnimočné udalosti. Naša hlavná idea je však v tom, že ľudia, ktorí majú radi dizajnéra – to, čo reprezentuje – by mali byť schopní dovoliť si to. A preto si myslím, že aj z dlhodobého hľadiska by sa cenový aspekt značky mal držať v úrovni dostupnosti. Nemáme plány priblížiť sa k cenám Chanelu, chceme zostať dostupní.

Módna legenda, ktorá nepozná hranice

Karl Lagerfeld prezentuje kolekciu Jar/Leto... Foto: SITA/AP, REMY DE LA MAUVINIERE
Karl Lagerfeld, FRANCE FASHION Karl Lagerfeld prezentuje kolekciu Jar/Leto 2008 v Paríži.

Niet slávnejšieho žijúceho dizajnéra, ako je on. Hamburský rodák Karl Lagerfeld je skrátka žijúcim kultom. S módou sa stretol už počas študentských čias a zásadný zlom znamenala pre neho spolupráca s Pierrom Balmainom, pre ktorého tri roky pracoval ako asistent po víťazstve v dizajnovej súťaži tvorby kabátov. Nasledovali zastávky v ateliéri Jean Patou a Chloé, aby sa potom v roku 1965 upísal talianskej rodinnej kožušníckej firme Fendi.

Lagerfeldov inovatívny prístup k dizajnu, snaha o vizuálnu, ale aj o technickú dokonalosť a tiež nevysychajúci zdroj originálnych ideí v spracovaní jednotlivých kolekcií stáli už na začiatku jeho výnimočnej kariéry. Práve vďaka jeho pôsobeniu sa Fendi, ktorá sa dlhodobo ocitala v červených číslach, stala lídrom luxusného kožušníckeho priemyslu vo svete a pri príležitosti 50. výročia pôsobenia v značke predstavil Lagerfeld minulý rok prvý raz superluxusnú kolekciu kožuchov haute fourrure. Cena jedného modelu sa začínala na 100-tisíc eurách.

Podobne výnimočné sú však aj jeho kolekcie pre francúzsky módny dom Chanel. Hoci v ňom začal pôsobiť až v roku 1983, história sa znovu opakovala. Lagerfeldov rukopis a vizionárstvo pomohli kedysi legendárnej značke vstať z popola a vyšvihli jej meno do top desiatky najslávnejších módnych domov planéty. Vlastniť kabelku Chanel sa za posledné roky stalo prejavom absolútnej spoločenskej prestíže, sako z parížskej dielne zase znakom nadčasovej a nesmrteľnej elegancie, ktorej základy kedysi položila slávna Coco Chanel.

„Najviac sa mi páči to, čo som ešte neskúsil,“ vyhlásil v jednom zo starších rozhovorov a rozhodne tak definoval sám seba a základnú črtu svojej výnimočnej osobnosti. Neustále hľadá nové výzvy, nové formy vyjadrenia sa. Popri dizajne pre luxusné domy pracoval na kostýmoch pre operu, vydáva knihy, fotografuje.

Dnes 83-ročný Karl Lagerfeld akoby nikdy nemal dosť a svoje tvorivé myšlienky sa rozhodol smerovať aj do kolekcií pod vlastným menom. Značka Karl Lagerfeld zahŕňa dámsku aj pánsku kolekciu a tiež úspešnú líniu doplnkov, v ktorej často pracuje s hravým imidžom a ironizáciou seba samého.

Článok vyšiel v ženskej prílohe Pravdy – v magazíne MiA.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Karl Lagerfeld #ženský magazín MiA #Pier Paolo Righi

+ Zdravé stravovanie je tak dôležité ako pravidelný tréning.
Spríjemniť deň si môžete aj bez veľkého míňania...

+ Na slnku a pri vode síce chutí aj chladený nápoj, ale pozor na tie alkoholické.
Informujte sa vo...