Budúci rok sa bude niesť v znamení overených motívov, ale objavili sa aj prvky nové. Moderné technológie do tvorby materiálov opäť zapojili značky ako Louis Vuitton či Chanel, na nehu stavil Dior aj Valentino. Nech sa páči, tu je náš výber z jednotlivých kolekcií.
Christian Dior
Jeden z najočakávanejších debutov sa odohral pod strechou parížskeho domu Dior. Ako hlavná dizajnérka totiž prvú kolekciu uviedla Maria Grazia Chiuri, ktorá dovtedy pôsobila úspešne v ateliéri Valentino. Jej prvá práca pre Dior nezaprela tieto korene. Objavili sa vo výšivkách a využití materiálov ako čipka či šifóny a bohaté vrstvy tylu na sukniach rôznych dĺžok. Nehu však vyvažovala tentoraz výrazná ženská nezávislosť – umocnená vizuálne, napríklad vestami inšpirovanými šermiarskou kombinézou, ale aj tričkami s nápisom o feminizme. Záver kolekcia sa niesol v znamení bohatosti vzorov a výšiviek na nežných dievčenských modeloch šiat, ktoré pripomínali práve valentinovskú estetiku. Ako sa ujmu u diorovskej klientely, ukáže už najbližšia sezóna v butikoch.
Valentino
Tak ako sa čakalo na diorovskú prehliadku, otázniky vyvolávala aj tá valentinovská. Jarnú kolekciu totiž vytvoril prvýkrát sám Pierpaolo Piccioli, ktorý dovtedy tvoril vo dvojici so spomenutou Chiuriovou. Jeho kolekcia však nadchla kritikov a podľa ich slov odhalila dizajnérovu schopnosť a silné stránky. Hoci večerné modely šiat pôsobili typicky, najmä denné odevy prekvapili a bodovali. Či už išlo o brokátové kabáty, alebo ľahučké šaty v žiarivých farbách a mixe materiálov. Piccioliho inšpiroval údajne Hieronymus Bosch, ale tiež dizajnérka Zandra Rhodes, ktorá tvorila v 70-tych a 80-tych rokov minulého storočia nádherné kúsky ručnetlačených šiat v boho-chic štýle.
Louis Vuitton
Nová kolekcia parížskej legendy pod taktovkou dizajnéra Nicholasa Ghesquiéra priniesla návrat estetiky 80-tych rokov, ktorá sa však miešala s modernými prvkami a najmä dokonalosťou technológie materiálov a strihových riešení, ktoré už počas pôsobenia v značke Balenciaga priviedol Ghesquiére na úroveň vysokej módy couture. Medzi najvýraznejšie modely patrili asymetrické šaty s jedným rukávom či modely s prestrihmi na torze alebo stehnách. Excelentné boli aj nohavicové či sukňové kostýmy so zapínacími „trakmi“, ktoré sa točili okolo tenkých driekov modeliek. Do toho pridala značka aj prvky rockerskej a punkovej estetiky v podobe károvaných potlačí, čiernobielej šachovnice či kožených sukní. Jedným z kľúčových prvkov sa stali flitrované dezény.
Alexander McQueen
Tvorba britského ateliéru už roky ohuruje precíznosťou a bohatosťou práce na jednotlivých modeloch a radí sa medzi tie „najsnovejšie“ kúsky ženskej spoločenskej garderóby – najmä, keď ide o večerné modely. Ani tentoraz návrhárka Sarah Burton nesklamala a ohúrila kreáciami s bohatosťou výšiviek, aplikácii, kaskádami jemného materiálu vo vlečkách, ktoré evokovali jemnučkú morskú penu. Popri tom sa však v kolekcii objavili aj motívy maskulínnej estetiky károvaných kúskov a britskej punkovej scény či bohaté a pestré pleteniny. Nechýbali výrazné gotické prvky kožených vybíjaných opaskov či korzetov a výstuží, ktoré doplnili jednotlivé kreácie.
Stella McCartney
Paletu safari tónov a zemitých farieb v kolekcii dámskej módy Stelly McCartneyovej striedali pestré vzory a uvoľnené formy, aby to dizajnérka zaklincovala modelmi s výrazným posolstvom. Potlačené tričká ale aj šaty (dokonca z čipky) s nápismi, v ktorých ďakovala svojim zákazníčkam, že nenosia kožušiny alebo kožu, zaujali oči laickej aj odbornej verejnosti. Ak však niečo určite zaujme, budú to jej pelerínové topy, ľahké tielka s uväzovaním okolo krku či široké nohavice s vrecovým pásom, ktoré sa kombinovali s precízne vypracovanými hornými dielmi s korzetovou časťou.
Elie Saab
Nech žije disko, povedal si vraj dizajnér Elie Saab, keď tvoril najnovšiu kolekciu. A estetiku divokých nočných klubov minulého storočia pretavil do potlačí s hviezdičkami, vzdušných a rozviatych foriem šiat či pláštikov alebo minisukní doplnených priehľadnými topmi s potlačou. Nechýbali, samozrejme, ani flitre a diskolurex, strapce a vysokánske rozparky.
Chanel
Tému kolekcie módneho domu Chanel predurčili opäť kulisy módnej prehliadky – moderný svet počítačov, labyrint serverov s farebnými káblikmi a svietiacimi kontrolkami. Modernosť a nástup digitálnych technológii sa pretavili do psychedelických farebných potlačí na šatách, ale aj štruktúry tvídov na chanelovských sakách, ktoré boli tentoraz pretkávané drobnými „drôtikmi“. Futuristický detail ponúkli suché zipsy a prepásania, pričom toto všetko bolo zároveň umocnené kontrastom ľahučkých hodvábov a čipiek, ktoré vychádzali z estetiky luxusnej dámskej bielizne. Aj Karl Lagerfeld nazval novú kolekciu „intímnou technológiou“.
Givenchy
Kontrast vzorov a farieb či potlačí jedného motívu, ktorý sa kombinoval v rozličných farebných variáciách a ich veľkostiach sa odohrával v prezentácii značky Givenchy. Dizajnér Ricardo Tisci ponúkol popri variáciách na sexi modely koktejlových šiat aj niekoľko dámskych kostýmov. Dokonale strihané nohavice dopĺňali predĺžené saká s detailmi v podobe masívnych vreciek či zipsov. Úderným farebným motívom bol kontrast farieb oranžovej, ružovej a tehlovej. Tisci pracoval aj s prúžkami a bodkami či potlačami mandál, aby potom záver kolekcie venoval dekoratívnym výšivkám.