Ekologická móda ovládne Bratislavu. Bojovať za plánetu môže každý

Týždeň ekologickej módy neobchádza ani metropolu Slovenska. Popri aktivitách, ktoré odštartovali mnohé komerčné firmy a oslave Fashion Revolution Day, sa uskutoční aj veľká ekologická módna šou.

22.04.2016 07:00
Ukážka z tvorby Lukáša Krnáša. Foto:
Ukážka z tvorby Lukáša Krnáša.
debata (2)

Fashion Show recyklovanej módy návštevníkom a návštevníčkam predstaví ekologické modely z dielne mladých talentovaných návrhárov a návrhárok.

Projekt, v rámci ktorého svoju tvorbu predvedú študenti a študentky Strednej priemyselnej školy Svidník, Školy úžitkového výtvarníctva Josefa Vydru v Bratislave a Univerzity Tomáša Baťu v Zlíne, podporili aj známe osobnosti slovenskej módnej scény Lýdia Eckhardt, Lukáš Kimlička, Zlatica Hujbertová, Petra Kubíková či Izabela Komjati.

Fashion Revolution Day

Nedeľa 24. apríla je aj takzvaným Fashion Revolution Day. Práve v tento deň sa pred troma rokmi zrútila továreň v bangladéšskej Dháke, pri čom zomrelo 1138 ľudí a Fashion Revolution Day je ich pamätným dňom. Sprevádza ho kampaň za etický módny priemysel. Cieľom je masívne prejaviť nesúhlas s negatívnymi dôsledkami rýchleho módneho priemyslu. Celosvetovo sa do kampane zapojilo vyše 70 krajín, ktorých ambasádori upozorňujú na problematiku módneho priemyslu.

Ambasádorkou projektu je Barbora „Babsy“ Heribanová, ktorú fascinuje najmä jeho ekologický rozmer. "Keď som dostala ponuku stať sa ambasádorkou tohto unikátneho projektu, veľmi ma to potešilo. Z každej strany totiž počúvame o globálnom otepľovaní, o sociálnych rozdieloch, o znečisťovaní… A ak si niekto myslí, že móda v tom nezohráva žiadnu úlohu, je na omyle. Práve módny priemysel patrí k tým najšpinavším na svete. Tento trend poháňa náš konzumný spôsob života. Nestačia nám jedny kvalitné nadčasové šaty, musíme ich vlastniť aspoň tucet.
Štylistka Barbara Heribanová. Foto: Dodo Jagušák
Štylistka Barbara Heribanová. Štylistka Barbara Heribanová.
Neustále čakáme na zľavy, lovíme trendové. Nehovorím, že to je zlé. Je prirodzené, že sa chceme páčiť. Ale mali by sme sa niekedy zamyslieť nad tým, aký má tento spôsob života dopad na naše okolie a ako môžeme našou troškou prispieť k lepšej budúcnosti. Preto ma téma udržateľnej módy fascinuje. Móda totiž nie je povrchná. Práve naopak, vie odovzdať posolstvo, ktoré dokáže pohnúť celou spoločnosťou," myslí si Babsy Heribanová, ktorú teší aj rastúca obľuba second handov.

"Kedysi sme sa hanbili dať si na seba niečo obnosené, dnes sa z toho stáva životný štýl. Ja osobne holdujem aj rôznym bazárom, ktoré pravidelne organizujú fashion blogerky. Dajú sa tam nájsť krásne kúsky za dobrú cenu. Zároveň si myslím, že investovať do kvalitného kúska od lokálneho dizajnéra sa vždy oplatí. No a v neposlednom rade treba byť striedmy. Je lepšie vlastniť pár neutrálnych vecí, ktoré sa dajú kombinovať na sto spôsobov. V iných sférach života sa snažím byť tiež bio-eco-enviro,“ dodala.

Niekoľko modelov špeciálne pre túto show dodali vysokoškoláci Lukáš Krnáč a Vivien Babicová. „Čo sa týka tvorby, je pre mňa móda neskutočne silný vyjadrovací prostriedok a cesta, ako k ľuďom dostať niečo pekné, niečo moje a ako ich urobiť peknými. Zrejme to vyznieva povrchne, ale odev často zohráva zásadnú úlohu. Ideme na prvé rande, na pracovný pohovor, máme verejne vystúpiť. Čo si oblečieme? To najlepšie, čo máme, lebo keď dobre vyzeráme, máme viac sebavedomia. Téme recyklovania rifľoviny sa venujem už dlhšie. Na Fashion Show recyklovanej módy uvidíte dva moje unisexové modely z recyklovaných Levisiek,“ prezradil Lukáš Krnáč.

Ekológia vďaka uzavretému kruhu

S ekologickými aktivitami sa do pozornosti dávajú aj známe módne značky, ktoré sami patria k masovým producentom odevov. Jednotlivými iniciatívami by však chceli ukázať, že im na vývoji textilného priemyslu a jeho udržateľnosti záleží. Napríklad švédska značka H&M prišla s inciatívou World Recycle Week, v rámci ktorého chce zvýšiť povedomie ľudí o životnom prostredí, keď nakupujú nové oblečenie. Počas tohto obdobia je cieľom H&M zhromaždiť 1000 ton nechceného alebo opotrebovaného oblečenia od zákazníkov, vo viac než 3600 obchodoch po celom svete. Firma pritom už niekoľko rokov zbiera použité šatstvo vo svojich obchodoch.

Iniciatíva je súčasťou cieľa uzavrieť kruh v móde (Close the Loop), recyklovať nechcené oblečenie na vytvorenie recyklovaných textílií na výrobu nových produktov. Podporou tejto myšlienky bola aj nedávno uvedená kolekcia H&M Conscious Exclusive, ktorá vznikla z recyklovaných a prírodných, ale aj umelých materiálov a ktorej uvedenie sme zaznamenali aj osobne v Paríži.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #móda #ekológia #recyklácia

+ Zdravé stravovanie je tak dôležité ako pravidelný tréning.
Spríjemniť deň si môžete aj bez veľkého míňania...

+ Zvoľte pohodlnú obuv a oblečenie, čaká vás náročný športový deň.
Užite si naplno príjemné počasie a využite...