Ponuka na jeseň a zimu 2015/2016 priniesla aj v metropole Francúzska niekoľko výnimočných momentov. Zachytiť všetky z bohatej ponuky prehliadok je takpovediac nemožné, ale na Pravda.sk sme pre vás vybrali aspoň niekoľko z nich.
Veľké mená nesklamali
Temnejšia, dravejšia, sexuálnejšia – tak označil kolekciu Dior jej tvorca Raf Simons ešte pred jej uvedením v Paríži. Podľa viacerých odborníkov bola azda aj najkomerčnejšou, akú za históriu relatívne krátkeho pôsobenia u Diora, priniesol. Na móle sa objavili najprv modely šiat, zdobené kovový golierikmi a prestrihmi v oblasti ramien, živôtika či trupu. Kabáty boli masívne a s výraznejšími fazónami, pričom pod nimi modelky predvádzali úpletové graficky bohaté elastické overaly či len akýsi konštrukt šiat naznačený z pruhov látky, ktoré boli zväčša navlečené cez biele hodvábne košele. Zaujímavé bolo spracovanie kožušín, farbené a akoby jemne nespracované v sebe niesli kontrast divokosti a syntetickosti.
Kolekcia módneho domu Chanel sa odohrávala v kulisách kaviarne Gabrielle. Podstatou však boli šaty a tie tentoraz vzdávali skutočný hold odkazu Coco Chanelovej. Množstvo tvídových kúskov, pletenín, či kára pripomínali doby, keď Coco Chanel patrila k najväčším hviezdam módneho sveta. Lagerfeld ponúkol klasické chanelovské saká a kabátiky, pri šatách pracoval so zníženým pásom, všetky modelky predviedli jeden model obuvi, ale v doplnkoch ako kabelky nechýbala originalita. Kaviarenskú atmosféru tiež podčiarkovali drobné detaily v samotných odevoch – napríklad sukňa, ktorá akoby bola zložená z desiatok bielych obrúskov či kabelky pripomínajúce tvarom tanieriky.
Ruža a jej podoby inšpirovala dizajnérku Sarah Burton pri tvorbe novej kolekcie pre ateliér Alexander McQueen. Nádherné modely vzývajúce viktoriánsku inšpiráciu boli romantické, dramatické, no zároveň veľmi nositeľné (najmä v prvej časti prehliadky). Na móle sa striedala paleta od pudrovej ružovej cez červenú až po čiernu. Plisovanie v dvojfarebnej podobe pripomínalo rozvíjanie sa lupeňov, ohúrila práca s čipkou, ale aj hodvábnymi niťami, ktoré sa splietali v provokatívnej a zároveň nežnej pavučine v záverečných modeloch.
Komercia nesmie chýbať
Už v kolekcii couture ukázal dizajnér Elie Saab výraznú inšpiráciu flórou. Tentoraz kvety šli viac-menej bokom, no využil listovú tematiku. Vzory listov sa vplietali do koktejlových šiat, topov aj večerných rób, niekde túto zelenú tému evokoval len výrazný odtieň materiálu. Vo všeobecnosti však Saab ponúkol presne to, čo jeho klientky očakávajú. Menej originality pri dizajne, no ľúbivé detaily, kvalitné vypracovanie a luxusný dojem predávajú.
Podobné však platí aj pri omnoho drsnejšej a takpovediac „špinavšej“ verzii módnej ponuky. Estetika módneho ateliéru Saint Laurent pod vedením Hediho Slimana sa najčastejšie upiera k inšpiráciam, ktoré prinášala v uplynulých dekádach hudba a jej hviezdy. A tentoraz to nebolo inak. Divoké, punkové a rockové boli modelky v kreáciách odevnej značky, ktorá tentoraz ponúkla krátke sukničky, zdobené flitrami a cvokmi, skrátené kožené bundičky, overaly, kombinézy na traky a kombinovala ich so zdanlivo romantickými detailmi v podobe bodkovaného vzoru, tylových spodničiek či jemnej čipky.
Rockový náboj v sebe niesla aj kolekci Anthonyho Vacarella. Výrazný vplyv však v nej získala aj kultúra divokého západu a estetika jeho odevov. Koža, brúsená koža, semiš a k tomu kovové detaily hviezd v rozličných podobách. Nechýbali ani supersexi minidĺžky a asymetrické lemy sukní, aké Vacarello servíruje pravidelne.
Strapce, brokáty aj asymetria
Dizajnérka Stella McCartney pracovala v najnovšej kolekcie s veľmi ženskou siluetou, ktorej však nechýbal prekvapivý, rafinovaný či občas jemne deštruktívny prvok – asymetrické ramienko, nepravidelný lem sukne alebo šikmo riasený živôtik. Britská dizajnérka pracovala ako zvyčajne s ekologickými materiálmi, kožušiny boli umelé.
Módny dom Lanvin s kreatívnym dizajnérom Alberom Elbazom zašiel po inšpiráciu do Maroka či Tunisu. Výrazné lemovanie strapcami, zavinovacie plášte a vrstvenie zachytávali etnickú náladu a pripomínali garderóbu púštnych nomádov. Nechýbali však ani luxusné večerné modely koktejlových šiat s mixom materiálov, dezénov a vzorov.
Kolekcia Loewe – jeseň-zima 2015/2016 navrhnutá dizajnérom J.W: Andersonom nepostrádala farebnosť, geometrické motívy v nej tvorili súzvuk s materiálmi ako tvíd, vlna či koža. Najmä doplnky a teda kabelky patrili medzi najpríťažlivejšie a pravdepodobne aj najkomerčnejšie kúsky.
Kvetinové motívy sú už od začiatkov kariéry kľúčové pre dizajnéra Andrewa GN. V novej kolekcii nechýbali pivónie, ľalie či kaly, alebo listy gingka – vyšívané a zdobiace kabáty, večerné modely šiat či nohavice. Dizajnér však tiež priniesol hrejivé vlnené a tvídové kabáty, nechýbal flanel či zamat, ale najmä nádherná práca s dekoratívnymi prvkami, ktoré citovali dizajnérovi korene.
Temný Valentino, trblietavý Vuitton
Až prekvapivo temná bola prehliadka módneho domu Valentino. Po čiernej nádielke však začalo pribúdať vzorov – či už striktný šachovnicový, no potlačou upravený do nepravidelných 3D podôb a tiež následne výrazné flitrované či krištáľové, ale aj zamatové a trblietavé lurexové výšivky na čiernom podklade. Nechýbala ani čipka, ktorá tvorí základný kameň tvorby Valentino – tentoraz lemovala a zdobila kabáty aj kabelky, na sukniach voľne poletovala v pruhoch na spôsob gladiátorských sukničiek.
Záver týždňa módy patril značkám Louis Vuitton a Miu Miu. Prvá spomenutá pod vedením Nicolasa Ghesquiera ohúrila veľmi nositeľnou kolekciou s množstvom precíznych a neočakávaných detailov. Popri masívnej kožušine v podobe kabátov, bundičiek do pása, ale aj kožušinových kabeliek sa objavili nežné dievčenské modely šiat s naberanými rukávikmi. Množstvo modelov zdobili flitre či lesklé výšivky, alebo kovové cvočky. Ponuka kabeliek s výraznými grafickými prvkami bola neodolateľná.