Týždeň módy je za nami – jeho vrcholov bolo niekoľko.
Jedným z nich bola nepochybne prehliadka talianskej značky Prada. Po nedávnej pánskej, ktorej dominovala čierna farba, bola zmena farebného tónu vyslovene šokujúca. Pastely boli všade. Na stenách, podlahe, ale predovšetkým na šatách. Tóny pepermintovej, marhuľovej, žuvačkovej ružovej či tyrkysovej sa tu prepracovali do šiat, kabátov, nohavíc a sák. Množstvo kúskov pôsobilo akoby boli vyrobené z neoprénu, ale dizajnérka Miuccia Prada prezradila pre Style.com, že išlo o obojstranný špeciálne upravený žakar. V ponuke kabátov, nohavíc či sák zdobených kožušinovými epuletmi alebo mašličkami, nechýbal tvíd a koža. Jednotlivé modely boli vyšívané či s výraznými grafickými potlačami, ktoré dodávali modelom spoločne s topánkami, ale aj brošňami výrazný futuristický nádych.
Futurizmus, no s akýmsi nostalgickým nádychom sa objavil aj na prehliadke módneho domu Fendi, pre ktorý dámsku kolekciu pripravuje slávny Karl Lagerfeld. Na jednej strane lineárne, rovné, priam geometricky presné strihy, ktoré rámujú telo nositeľky ako rám obrazu, na druhej strane pocit komfortu a bezpečia sprostredkovaný kúskami, ktoré pripomínajú vankúše či teplé prikrývky – doslova „perinkové“ šaty. Módna značka pripravila netradičnú kolekciu na jeseň a zimu 2015, vo farebnosti dominovala biela, ktorú nasledovali tóny hnedej, tehlovej, čokoládovej a čiernej. Nechýbali ani potlače, inšpirovala ich tvorba švajčiarskej umelkyne Sophie Taeuber-Arp.
Jednou z najočakávanejších prehliadok bola prezentácia novej kolekcie značky Gucci, na ktorej pracoval prvýkrát dizajnér Alessandro Michele. Ponúkol víziu výrazne odlišnú od tej, na ktorú boli doposiaľ fanúšikovia talianskeho labelu zvyknutí. Modely pripomínali mix vintage kúskov s nekonvenčnými módnymi prvkami ako kožušinové mokasíny, brošne na viazačkách pod krkom či kožušinové lemy našívané pár centimetrov nad lemom rukávov. Zaujali aj akoby náhodne plisované šaty či výrazné kvetinové potlače. Celkovo vyzerala byť kolekcia omladená a určená mladšej generácii, ktorá sa neobáva a najmä (môže) nakupovať za luxusné ceny, no zároveň si chce zachovať v sebe zdanie ležérnosti ulice.
Zatiaľ čo v New Yorku pracovalo s kožušinami množstvo dizajnérov, v Taliansku sa prírodné kožušiny objavili v masívnej miere akurát u už spomenutého Fendi, ale tiež značky Marni. Jej zavinovacie kabáty a šaty ponúkali atypickú siluetu, keď modelom dominovali výrazné kožušinové rukávy, prípadne vrecká alebo štóly.
Na kabátoch svoju kolekciu postavila aj značka Max Mara a treba podotknúť, že z hľadiska očividného komfortu išlo o najpôvabnejšiu prehliadku mäkkých, hrejivých a príťažlivých kúskov, po ktorých asi zatúži nejedna žena. V dizajne sa tentoraz odrazili tvorcovia z inšpirácie herečkou Marilyn Monroe a jej lookom začiatkom 60-tych rokov. Jednotlivé kúsky prezentovali v jemných tónoch sivej, telovej či karamelovej a ťavej. Popri vlne nechýbal mohér, kašmír či kožušinové detaily.
Kým Max Mara bola skôr jednoliata, prípadne s jemnými a decentnými vzormi, značka Bottega Veneta ponúkla úderný grafický prvok v podobe bodkovaného dezénu, umocneného ešte stylingom a vrstvením jednotlivých modelov s týmto vzorom. Nechýbali však ani grafické potlače, práca s dezénom pomocou kombinovania materiálov či výšiviek a zatkávania.
Ohurujúcu bohatosť vzorov, farieb a štruktúr ponúkla v kolekcii na jeseň a zimu 2015 aj značka Etro. Inšpiráciou boli dekoratívne dezény kobercov, závesov či tapisérií. V jednotlivých kúskoch sa výrazne pracovalo s patchworkovou technikou a spájali sa brokáty s tvídmi či zamatmi. V podobnom duchu, no s výrazne folklórnejším a historickejším vplyvom (či už vo vzoroch, výšivkách, ale aj strihoch) ponúkla dizajnérka Alberta Ferretti.
Očarujúcu farebnosť vystavanú na kombinovaní tónov červenej, tehlovej, oranžovej, žltej, hnedej, maslovej servírovala zase značka Salvatore Ferragamo. Potlače či vzory vychádzali z grafickej estetiky 70-tych rokov, základným materiálom bola vlna, kašmír a mohér. Úplety striedala koža aj kožušiny. Jedným z kľúčových detailov sa stali skladané sukne a šaty, podšívané tylovými spodničkami. Plisé bolo výrazným dekoratívnym prvkom.
Miláno – to je aj Versace. A Versace je značka, ktorej estetika je nezameniteľná a výrazná. Tentoraz to boli žiarivé žlté či červené kabáty s lakovanými detailmi, ktoré zaujali. Kolekcia čerpala z prehliadky couture a jednotlivé modely neboli rovné, ale stavili na strihoch, v ktorých sa zošívali do oblúka strihané kusy látok. Záver prehliadky sa niesol v luxusnom duchu trblietavých výšiviek a dezénov, pričom autorka Donatella Versace sa pohrala s motívmi „zavináča“ či znaku „hashtag“, ktoré nechala vyšiť na minišaty.
Spomedzi záverečných prehliadok, ktoré rozhodne pripútali pozornosť širokej verejnosti, treba spomenúť aj nedeľňajšiu šou Dolce & Gabbana. Bola oslavou materstva a poctou matkám, od tej najslávnejšej a najsvätejšej panny Márie, cez taliansku „mammu“ až po bežné mamičky. Jednotlivé motívy vychádzali zo známych obrazov, ale nechýbali ani animované grafiky, evokujúce detskú tvorbu. Na šatách sa objavovali vyznania matkám, ale aj ruže či iné kvetinové prvky. A prvýkrát dostali priestor aj detské modelky.