Slovenská móda zavítala do Londýna - pozrite sa na to s nami

, 20.02.2014 07:00

Predstaviť módu v mekke dizajnu - Londýne je snom dizajnérov z celého sveta. V rámci podujatia International Fashion Showcase 2014 dostali túto príležitosť druhýkrát aj Slováci.

Ukážka z česko-slovensko-maďarskej inštalácie -...
Ukážka z česko-slovensko-maďarskej inštalácie - Voyage through Central Europe. Modely od Andrey Pojezdálovej. Autor: Pravda.sk, Zdeno Gáfrik

Akcia International Fashion Showcase 2014 sa konala v industriálnych priestoroch 180 The Strand – len pár minút chôdze od dejiska samotného módneho týždňa – historického Somerset House. Ponúkla priestor zaujímavým počinom talentovaných tvorcov z celého sveta.

Spojili sme sa s Čechmi a Maďarmi

Slovenskí dizajnéri sa ocitli v spoločnom projekte s Českom a Maďarskom nazvanom Voyage through Central Europe (Cesta strednou Európou). Spoločnú prezentáciu odevov všetkých troch krajín inštalovali Maďari. Slovak Fashion Council čiže Slovenská módna rada vybrala na londýnske podujatie päticu dizajnérok v zložení Petra Kubíková, Andrea Pojezdálová, Kristýna Španihelová, Broňa Brůčková-Žurková a Andrea Ďurianová.

Ukážka
		z česko-slovensko-maďarskej inštalácie
		-...
Inštalácia dizajnérov z Filipín
		na...
+12Inštalácia
		paraguajských dizajnérov
		na...

„Slovenská tvorba je určite konkurencieschopná. Bolo to očividné a počuli sme to z rôznych strán. V prezentácii mohli návštevníci vidieť rôznorodé textilné spracovanie materiálov, väčšiu či menšiu mieru nositeľnosti a umeleckého vyjadrenia autorov, ale odevy zaujali a boli najsilnejšou časťou celej inštalácie,“ povedala Zuzana Bobiková zo Slovak Fashion Council.

Priznala, že koordinácia organizačného tímu troch krajín priniesla aj náročné momenty. „Zistili sme, čo vieme a na čom ešte máme popracovať. Jasne však bolo vidieť vôľu presadiť sa a nadšenie pre lokálny dizajn a módu,“ doplnila Zuzana Bobiková. Prvá takáto spolupráca troch krajín poskytla podľa nej základy ďalším projektom.

Inšpirujúce ulice

V súťažnej sekcii podujatia už druhý rok zabodovalo Estónsko. Prezentácia jeho odevov bola pritom pomerne jednoduchá, no úderná. Pod kurátorským vedením vybraných galeristov či architektonických štúdií vznikli na ploche niekoľko stoviek štvorcových metrov viaceré pozoruhodné inštalácie. Svoju tvorbu predstavili dizajnéri z Vietnamu, zo Švajčiarska, z Rakúska či napríklad exotických Filipín. Paraguaj vzdal hold tradičnej čipke, Gruzínci zaujali dekonštrukciou národných krojov v dnešnom kontexte odevného dizajnu, návštevníci si mohli pozrieť tiež tradičnú, no súčasnými prvkami aktualizovanú módu z Kataru.

Ukážka z vietnamskej inštálacie na...
Ukážka z vietnamskej inštálacie na International Fashion Showcase London 2014. Autor: Pravda.sk, Zdeno Gáfrik

„Myslím si, že na tejto akcii je výnimočné, aký široký pohľad dokáže poskytnúť. Nielen návštevníkom, ale aj samotným dizajnérom. Doteraz som nevnímala krajiny ako Vietnam či Paraguaj v módnom kontexte a vďaka Showcase v Londýne sa mi otvorili nové obzory,“ povedala slovenská dizajnérka Petra Kubíková. Ako víťazka súťaže Best Fashion Graduate (Najlepší módny absolvent), ktorú organizovala Slovak Fashion Council, dostala cennú výhru – úhradu nákladov na vytvorenie odevnej kolekcie. Možnosť zažiť módny sviatok v Londýne bola pre ňu priestorom na ďalšie inšpirácie.

„Keď tvoríme módu na Slovensku, vždy prihliadame na trh, sme trochu bojazliví. Móda v londýnskych uliciach dáva dizajnérom nový pohľad, väčšiu slobodu,“ konštatovala Kubíková, ktorú znalci domácej módnej scény registrujú viac pod dievčenským menom Solivarská.

Známe značky verzus šikovní a neznámi

Primárnou úlohou spoločnej akcie troch susediacich krajín bolo predstavenie možností a talentu dizajnérov z bývalého ost-bloku. Trošku na škodu sa javilo, že inštalácia modelov sa ocitla v akoby izolovanom priestore, ktorý trojici pridelili britskí organizátori. Zmysel prezentácie oboznámiť so stredoeurópskou módou laickú aj odbornú verejnosť sa však naplnil. Zuzana Bobiková odhadla návštevnosť výstavy na 800 až 1 000 ľudí denne.

Návštevníci si prezerajú priestory inštalácie...
Návštevníci si prezerajú priestory inštalácie Voyage through Central Europe na International Fashion Showcase London 2014. Autor: Slovak Fashion Council

Cestu k stredoeurópskej tvorbe si našli aj nákupcovia z módnych domov či menších dizajnových butikov. „Prišli, odfotili si moje veci, vzali vizitky a povedali, že sa ozvú. Uvidíme. Som zvedavá, nakoľko je reálna šanca osloviť slovenskou tvorbou nejaký concept store alebo dizajnový butik,“ komentovala opatrne Kubíková. Určite si dobre uvedomuje, že to najdôležitejšie pre dizajnéra – teda schopnosť osloviť komerčného predajcu, je veľmi ťažká vec.

Potvrdila to aj kurátorka paraguajskej prezentácie v Londýne Yanina Aubrey Gimenezová – sama aktívna vo svete dizajnu. Žije dlhodobo vo Veľkej Británii, je zakladateľkou a kreatívnou riaditeľkou značky detského oblečenia Aravore. „Trvalo mi niekoľko rokov, kým sme dostali našu tvorbu do väčších obchodov. Momentálne predávame v Harvey Nichols, ale ľudia nakupujú opatrne. Ak sa niekto má rozhodnúť medzi neznámou, hoci kvalitnou značkou a o regál ďalej má detskú kolekciu Stelly McCartneyovej, častejšie siahne po známom mene,“ vysvetlila sympatická dáma, ktorá si vzala pod krídla mladé paraguajské talenty.

Pri spoločnom rozhovore našla aj paralelu medzi Paraguajom a Slovenskom. Hoci má krajina takmer desaťnásobne väčšiu rozlohu, má necelých sedem miliónov obyvateľov a dizajn sa sústreďuje najmä v hlavnom meste. Tvorcovia stále hľadajú svoju klientelu aj cestu od zákazkovej tvorby v malom množstve k masívnejšej výrobe. O to ťažšie je potom konkurovať vyprofilovaným tvorcom, ktorí sa sústredili vo veľkých mestách a sú schopní pokryť potreby klienta pri výrobe kolekcie pre väčšiu klientelu.

V Londýne (nie) je na ružiach ustlané

Jednoduchá však nie je ani táto pozícia. Hoci precíznosť spracovania, nápadité strihy či dizajnové riešenia sú samozrejmosťou, konkurencia je obrovská. Potvrdili to desiatky tvorcov a medzi nimi aj mladá poľská dizajnérka Anya Kamarek, ktorú sme stretli v priestoroch spomenutého Somerset House. Bola jedným z vyše stovky vystavovateľov v showroomoch pridružených k týždňu módy. Už samotná účasť je znakom prestíže, aj Kamareková však prezentovala novú kolekciu s jasným cieľom osloviť a získať nákupcov.

Pohľad na česko-slovensko-maďarskú inštaláciu...
Pohľad na česko-slovensko-maďarskú inštaláciu Voyage through Central Europe. Autor: Slovak Fashion Council

„Predávame v niekoľkých concept store obchodoch v Londýne a momentálne sa črtá Berlín. Mimoriadne dôležitý je aj on-line obchod,“ vysvetlila slečna, ktorá tvorí pod značkou Monochrome. „Malými krôčikmi sa posúvame ďalej,“ zhrnula a možno tak vystihla podstatu súčasného fungovania v módnom biznise. Dnešná móda nie je luxus a nablýskané butiky, kde klientom servírujú šampanské. Je to tvrdá drina, ktorá nie je vždy korunovaná úspechom. Mladí tvorcovia z celého sveta, medzi nimi aj tí slovenskí, si po návšteve v Londýne môžu vydýchnuť – nie sú v tom sami.

Cestu redaktora do Londýna hradila organizácia Slovak Fashion Council.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#dizajn #International Fashion Showcase #Voyage through Central Europe #Petra Kubíková #Paraguaj #inštalácia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Začnite viac premýšľať nad tým čo jete, budete tak zdravšie jesť.
Nesťažujte sa neustále na svoju prácu,...

+ Začnite robiť veci, na ktoré ste pred tým nemali čas, pokúste sa začať športom.
Mali by ste myslieť na...