
Dnes je hádam okruh reálnych zákazníkov couture kolekcií ešte menší ako to bolo pred desiatkami rokov, no úloha týchto línií je nenahraditeľná. Práve ich prostredníctvom totiž módne domy šíria povedomie o svojej tvorbe, výnimočnosti a tiež hraniciach možností ručnej práce aj novodobých technológií v spracovaní látok, ktoré sú niekedy skutočne široké.
V Paríži aktuálne prebieha séria prehliadok couture, ktorá odštartovala už v nedeľu večer s tvorbou Atelier Versace – exkluzívnej línie módneho domu Versace. Okrem nej vám priblížime aj prehliadky domu Dior a znovuotvoreného ateliéru Schiaparelli. V nasledujúcich dňoch vám prinesieme na webe Žena.pravda.sk aj prehľady ďalších zaujímavých kolekcií.
Erotika v sile ženskej nezávislosti
Tvorba dizajnérky Donatelly Versace stavia na ženkosti a sexepíle, ani kolekcia couture nie je výnimkou. Tentoraz však stavila aj na podobu silnej ženy – akejsi novodobej bojovníčky, ktorá sa v unikátne zdobených kúskoch predvádza ako divá Amazonka na jednej strane a erotické zjavenie s nádychom tajomnosti na strane druhej. Sama Versace priznala, že prvotná inšpirácia vychádzala z hudobnej a módnej ikony Grace Jonesovej. Niet teda divu, že jedným z dominantných prvkov bola kapucňa na hlavách modeliek. Kratučké kúsky, šaty s vysokými rozparkami, drapérie prekladané ručne zdobenými a vyšívanými detailmi v sebe kombinovali dobovú orientálnosť s akoby futuristickou víziou planéty ovládanej ženami. Hoci jednotlivé kúsky zdobili krištály Swarovski, metalické pliešky či flitre, ľahkosť kúskov bola vraj ohromujúca. Dôvodom boli, samozrejme, luxusné a tie najjemnejšie materiály, ktoré však pôsobili úderne vďaka výraznej až krikľavej farebnosti.
Návrat aj s príchuťou slovenského talentu
Devätnásť modelov a jedna z najočakávanejších prezentácii sezóny couture – to bola prehliadka módneho domu Schiaparelli, ktorý nesie meno po svetoznámej talianskej dizajnérke – jednej z najväčších legiend popri Coco Chanelovej či Paulovi Poiretovi. Na druhej kolekcii couture obnoveného ateliéru, ktorý svoje dvere zatvoril v roku 1954, pracoval dizajnér Marco Zannini a skutočne výrazný podiel na jej podobe mal aj Slovák Juraj Straka. Ten sa totiž stal šéfdizajnérom textílií a výšiviek a všetky z bezmála dvadsiatky modelov prešli jeho rukami či pochádzajú z jeho ideí a tvorivosti. Na móle sa nezaprela inšpirácia historickými koreňmi módneho domu a dizajnérky samotnej, ktorú považovali za autorku silne ovplyvnenú surrealizmom. Prítomná bola vo vzoroch, ale aj doplnkoch či architekturálnych strihoch. Nechýbali však modely ľúbivé, ktoré môžu a mali by osloviť aj hollywoodsku smotánku.
Oslava ľahkosti a hra s efektom prestrihov
Neopomenuteľným módnym domom, ktorý v pondelok prezentoval svoju kolekciu v rámci línie couture, bol aj francúzsky Dior. Svoju štvrtú kolekciu luxusnej limitovanej módy preň vytvoril belgický dizajnér Raf Simons. Jeho prístup a vízia má síce mnoho kritikov, ale to popularite značky rozhodne neuberá. Dominantou celej kolekcie sa stala áčková línia a asymetrické formy spodných lemov – tzv „mullet hems“, keď predná časť odhaľovala viac a vzadu sa lemy predlžovali. Voľnejšie strihy nechali vyniknúť jedinečnosť materiálu, ale aj vrstvenie – tenučké, priam blanovité vrstvy látok – farebný tón či flitrová výšivka často vykúkala spod vrchnej vrstvy s prestrihmi a podčiarkovala tak zvodnosť jednotlivých kúskov. Práve výnimočnosť materiálov umocňovali geometricky presne vystrihávané a vysekávané vzory – zjednocujúci motív kolekcie, netreba zabúdať na ručnú prácu – jeden po druhom našívané lupene z najjemnejšieho hodvábu či šifónu, flitrové výšivky a v neposlednom rade doplnky (zaujali aj krištálikmi vyšívané tenisky!). Ako to už pri Simonsovi býva, jeho predstava najluxusnejšej módy nepostrádala moderný, veľmi súčasný a v istých momentoch občas priam futuristický prístup. Modelky sa predvádzali v pastelovej palete farieb, medzi nimi však kraľovala nežná biela, alebo výraznejšia a sýtejšia námornícka modrá (dve ústredné farby kolekcie) a tiež čierna či metalická sivá. Celkový dojem bol však skutočnou oslavou ľahkosti a krehkej ženskosti.