Jubilejný desiaty ročník akcie Orange Fashion Show, ktorá už tradične predznamenáva štart plesovej sezóny a ponúka inšpirácie spoločenskej módy, sa presunul z moderných a industriálnych priestorov z minulého roka do historickej a zrenovovanej sály Slovenskej filharmónie v bratislavskej Redute. Už samotný priestor definoval podobu večera, počas ktorého modelkám do kroku hral orchester a svoju rytmiku museli prispôsobovať známym tónom vážnej hudby.
Mohlo to celé skončiť ako neoriginálne upieranie sa k minulosti, no nestalo sa tak. Dizajnéri totiž potvrdili, že aj pri takej špecifickej odevnej tvorbe, akou je tvorba plesových šiat, im nechýba originalita, nápad, či hravý detail, ktorý podčiarkne charakter nositeľky aj šiat samotných.
Ako prvý sa na móle predstavil dizajnér Fero Mikloško – teda lepšie povedané, topmodelka Zuzana Mačasová v šatách z jeho dielne. Lesk, kožušiny, krištály a čipka, použitie obľúbenej čiernej, ale aj ohurujúcej zlatej v kombinácii s bielou či farby šampanského s vysokým leskom – rukopis tvorcu, ktorý sa so svojou kolekciou objavil aj na vôbec prvej Orange Fashion Show pred desiatimi rokmi, je na prvý pohľad rozpoznateľný. Strihové riešenia dokázali osloviť nositeľky s rozličnými preferenciami – nechýbali totiž lichotivé modely obkresľujúce a vyzdvihujúce ženskú siluetu, ale aj opulentne riešené modely s dôrazom na proporciu.
Pre Pravda.sk Mikloško prezradil, že už pár mesiacov pred prehliadkou sondoval medzi svojimi klientkami, v akých šatách by sa rady videli na plese. „Netreba za touto kolekciou hľadať nejaké veľké vízie a príbehy. Je to komerčná kolekcia, pri ktorej si želám, aby bola odprezentovaná. Nielen na móle, ale aj na ženách, či už na Plese v opere, alebo iných spoločenských podujatiach,“ uviedol Mikloško. Vzhľadom na silnú podporu v hľadisku a množstvo pozvaných žien oblečených práve v jeho šatách, je takmer isté, že jeho želania sa naplnia.
Druhou dizajnérkou v hlavnom programe večera sa stala Veronika Hložníková. Rovnako ako Mikloško aj ona stála pri zrode akcie s trendmi plesovej módy. Tentoraz ponúkla necelú desiatku modelov s dôrazom na lichotivosť siluet a precízne vypracovanie. Pracovala so svojimi obľúbenými materiálmi ako hodvábny dišes, satén a, samozrejme, čipka.
„Tá ma sprevádza od začiatku mojej návrhárskej histórie. Mám rada ženské veci a preto veľmi rada využívam práve čipku,“ vysvetlila Hložníková, ktorej kolekciu inšpirovali rozprávkové postavy – princeznovské stelesnené v nadýchaných a veľkolepých róbach, zápornejšie postavy pretavené do zúžených siluet s dôrazom na krivky. Azda najväčší úspech medzi prítomnými mal model z pruhovanej látky previazaný fialovou mašľou – ten bol zároveň akýmsi retrospektívnym obzretím sa za tvorbou. Pruhované boli totiž aj šaty, ktoré Hložníková predstavila na Orange Fashion Show pred desiatimi rokmi.
Aj módny návrhár Marcel Holubec sa v prezentovanej kolekcii vracal k tomu, čo už kedysi spracovával – konkrétne inšpirácii koňmi a jazdeckou estetikou. Jeho manekýni pochodovali po móle so sedlom či postrojom v rukách. Potrebu „skrotiť“ silu prírody postavil do kontrastu s ľahkosťou plisovaných modelov a nádherne rozviatych materiálov, ktoré pôsobili skutočne delikátne. Strapce v zlatistom tóne boli akoby ukradnuté z hrivy rozprávkového koňa, na ďalších modeloch však prekvapilo použitie lakovanej kože. Originálna a očarujúca bola aj farebnosť. Topánky vznikli priamo k jednotlivým modelom a Holubec pri ich tvorbe oslovil dizajnérku Zuzanu Németh Serbákovú, ktorá tvorí obuv pod značkou Zuzana Serbák.
Druhýkrát sa spoločne na móle predviedli aj modelky v kreáciach od Hany Převrátilovej a Borisa Hanečku. Dvojica kolegov, ale predovšetkým kamarátov vytvorila trinástku modelov, ktoré odprezentovali modelky s číslom v ruke. Hostesky porozdávali hosťom kartu s popisom jednotlivých rób a použitých materiálov a vyvolali tak atmosféru couture salónov z 50-tych rokov minulého storočia. Nečakaným momentom bol pre mnohých divákov koncept, pre ktorý sa dvojica rozhodla. Róby zhotovené z hodvábu, zamatu, šifónu či crashu, vyzdobené krištáľmi, perím kohúta, pštrosa či páva, boli hotové akoby spolovice. Druhú tvorila len akási skica, silueta vo fáze prípravy, ktorej atmosféru ešte umocňovali našité stuhy s potlačou krajčírskeho metra.
„Chceli sme to urobiť v tom zmysle, že nielen dať ceduľky, ale celý proces. Ukázať, že je to šité na mieru, poukázať na to, že nejde o konfekciu, ktorá sa seká na kusy. Že je s tým väčšia práca. A skúšali sme trošku aj fantáziu klientiek, či si to vedia predstaviť,“ uviedol pre Pravda.sk Boris Hanečka. „Ale na druhej strane, väčšina zo šiat, ak nie všetky, boli veľmi komerčné. Povedali sme si, že toto by mali byť šaty, po ktorých ženy túžia. Ale pokiaľ ich chcú mať, tak si druhú polovičku musia zaslúžiť, respektíve kúpiť. My sme im to len tak navrhli, ponúkli im to prostredníctvom bulletinu, kde sa dozvedia detaily róby a potom už je len na zvážení, čo pre nich môžeme spraviť,“ doplnila Převrátilová. Obaja tvorcovia sa tiež zhodli, že sú často tlačení do toho, aby pracovali s lacnejšími materiálmi a znížili tak cenu modelu. Predstaviť „spolovice“ ušité šaty bolo podľa nich aj odpoveďou na všetky podobné apely.
Po kolekcii Hany Převrátilovej a Borisa Hanečku sa na móle odprezentovala ešte Mária Štraneková spoločne so študentkami Ateliéru odevného dizajnu zo Zlína, kde vyučuje. „Vybrala som si skupinu študentov s už vyhraneným názorom, ktorí majú za sebou jeden úžasný projekt. Vedela som, že tento projekt dokážu urobiť so mnou,“ prezradila Štraneková. Pôvodne vraj chcela pristúpiť k spoločnej práci so študentkami ako pedagóg – napokon však proces vyvrcholil v spoločnom porozumení a plnohodnotnej kooperácii. V kolekcii, ktorá stavala na monochromatickosti, ale aj premyslených detailoch, boli prítomné Štranekovej línie, no s dotvarovaním pod rukami mladých dizajnérok.
Podobne ako v minulých ročníkoch, aj tento rok sa organizátori Orange Fashion rozhodli podporiť dobročinný účel. Každý z dizajnérov, ktorí v pondelok večer predstavili svoje spoločenské kolekcie, vytvoril špeciálne šaty červenej farby, ktoré bez nároku na honorár venoval do dražby Šaty zo srdca. Výťažok z nej poputuje na pomoc predčasne narodeným deťom (Viac čítajte tu). Tento rok boli Šaty zo srdca ešte o niečo špeciálnejšie. Predviedli ich totiž úspešné slovenské modelky, ktoré sa presadili najmä v zahraničí. Šaty slovenských dizajnérov predviedla Zuzana Mačasová, Kamila Filipčíková, Denisa Dvončová, ale i najúspešnejšia slovenská modelka Kinga Rajzak, ktorá sa na slovenskom móle objavila vôbec po prvý raz.