Andrea Joríková: Drvivá väčšina neviest si svadobné prípravy užíva

Určite by som už dnes fotografie zo svojej vlastnej svadby na našom facebooku nesharovala, usmieva sa Andrea Joríková, spolumajiteľka svadobného a dekoračného štúdia Ambientes. Tradičná nevesta vraj rozhodne nebola...

01.06.2015 09:00
debata
Andrea Joríková. Foto: Jakub Jorík
Andrea Joríková Andrea Joríková.

Vydávali ste sa pred siedmimi rokmi, kedy na Slovensku v svadobnom biznise neboli také možnosti, ako dnes. Svadobnú výzdobu ste si robili sama?
Áno. V tom čase som vôbec netušila, že „skončím“ pri svadbách a dekoráciách. No po svadbe som si uvedomila, že niektoré veci som mala problém zohnať. A keďže sme v tom čase už s manželom reálne uvažovali o vlastnom biznise, napadlo mi, že by sme si mohli otvoriť práve internetový obchod so svadobnými dekoráciami. Ja mám k pekným veciam blízko, Kubo zas študoval interiérový dizajn. Rok po svadbe sme si teda založili firmu a pár mesiacov na to otvorili e-shop.

Ktorý bol len odrazovým mostíkom…
Zistila som totiž, že robiť biznis len kvôli peniazom a posielať dobierky, ma nenapĺňa. Chcela som využiť svoju kreativitu, navrhovať koncepty a dekorovať. Odmalička som mala blízko k handmade tvorbe. Vyrábala som rôzne pohľadnice, svietniky, kraslice, maľovala som na hodváb a zrkadlá… Svoje výtvory som ako študentka na vysokej škole predávala v Twiggy. A nápad bol na svete.

Kým doteraz „stačilo“, aby sa výtvory páčili len vám, dnes musí byť s výsledkom spokojná nevesta, ženích aj svadobčania. Veľká skupina ľudí. Štúdium psychológie sa vám asi v tomto prípade zišlo.
Psychológia sa človeku zíde vždy, stačí, že sa dostane do komunikácie s klientom. Aj v svadobnej a dekoračnej brandži mám možnosť využiť nejaké poznatky zo štúdia. Už len v načúvaní potrieb našich klientov, lebo výzdoby sa im vždy snažíme prispôsobiť. Zaujíma nás, čo majú radi, k akému štýlu inklinujú, čo by prípadne chceli do výzdoby zo seba vložiť, akú atmosféru na svadbe vytvoriť… To sú hlavné otázky, ktoré riešime na úvodnom stretnutí.

Zaujíma nás, čo majú klienti radi, k akému... Foto: Jakub Jorík
svadobná výzdoba Zaujíma nás, čo majú klienti radi, k akému štýlu inklinujú, čo by prípadne chceli do výzdoby zo seba vložiť, akú atmosféru na svadbe vytvoriť.

Prezraďte niečo o vašej svadbe. Kde sa konala, aká bola, kde ste porobili chyby? Ak by ste si ju mali zopakovať, čo by ste už spravili inak?
Veľa neviest s odstupom času skonštatuje, že by kopec vecí urobili lepšie. Tradičná nevesta som nebola ani náhodou – svadobné prípravy u mňa netrvali až tak dlho. Mesiac pred svadbou som mala štátnice, takže pozornosť som orientovala inam. Na čom mi však v tom čase záležalo, bolo vhodné miesto, chcela som mať svadobnú hostinu prepojenú s exteriérom a prírodou. Vybrali sme si reštauráciu v blízkosti Horského parku a ostatné veci išli akosi samé. Určite by som však fotky z vlastnej svadby na facebooku ani na našom webe nezdieľovala (smiech). Dnes by už moja svadba vyzerala úplne ináč.

Vravíte, že každý chce mať na svojej svadbe niečo výnimočné. V tomto smere neplatí, že „už všetko bolo vymyslené“?
To si nemyslím! (smiech). Jednak každý rok prichádzajú na trh novinky a trendy zo zahraničia, takže nevesty majú nespočetné množstvo inšpirácií. Populárnymi sa stávajú handmade svadby, kde sa na prípravách v rámci dekorácií podieľajú aj nevesty. Svadba už skutočne nemusí byť tradičná. Klient má možnosť zvoliť si zaujímavé miesto a už tým má svadbu výnimočnú. Niekto túži po svadbe pod holým nebom s hostinou aj obradom, iný zvolí formu garden party či opekačky. Slováci sú čím ďalej, tým odvážnejší urobiť si svadbu podľa seba a nie podľa toho, čo očakáva okolie a rodina.

Poznám svadobnú agentúru, ktorá skrachovala. Majiteľka smutne skonštatovala, že dnes sa už ľudia nechcú brať. Máte zrejme inú skúsenosť.
Prekvapuje ma to. Takúto skúsenosť rozhodne nemám. Záujem o svadby je veľmi vysoký, každoročne máme žiadostí na výzdoby viac a viac a z kapacitných dôvodov nie sme schopní pokryť všetky potreby klientov. Kalendár sa nám vo veľkej miere zaplní ešte pred začiatkom svadobnej sezóny.

Populárnymi sa stávajú handmade svadby, kde sa... Foto: Jakub Jorík
svadobná výzdoba Populárnymi sa stávajú handmade svadby, kde sa na prípravách v rámcií dekorácií podieľajú aj nevesty.

Rozhovor nahrávame v máji. Veľmi sa mýlim, keď si myslím, že ide o najobľúbenejší svadobný mesiac?
Najvyťaženejší je asi august, aspoň u nás bol ostatné dva roky najsilnejší. Hovorí sa, že máj je lásky čas, ale prednedávnom som sa na stretnutí s klientkou dozvedela, že na svadby sa neodporúča, vraj prináša nešťastie. Zatiaľ som sa tým nestretla. Májové svadby bývajú príjemné, nie je až tak teplo ako v lete a príroda hrá všetkými farbami. Hlavná svadobná sezóna začína v apríli a trvá do septembra, októbra. Samozrejme, sú svadby aj v novembri, v decembri či v januári, tých už je však pomenej.

Takže vo februári chodíte na dovolenku.
(smiech). Áno, zvyčajne si ľudia myslia, že vo februári sme niekde na Havaji, ale v skutočnosti zimná časť našej práce spočíva v komunikácii s klientkami, vo vymýšľaní svadobných konceptov, v písaní cenových ponúk a príprave na nadchádzajúcu sezónu – sledovanie trendov, úvahy o zakúpení nového inventáru a vyraďovanie starého… V lete zas vybiehame do terénu a väčšinu času netrávime pri počítači, ale v kaštieľoch a reštauráciách.

V minulosti bola zaužívaná formulácia „musia sa brať“, nie je dnes naopak trendom, aby sa svadby mohlo zúčastniť aj dieťa? Čiže čaká sa, kým potomok podrastie?
Mali sme klientov, ktorí mali deti – nielen jedno, ale už aj dve. Spoločnosť je oveľa tolerantnejšia ako kedysi a ak sa stane, že nevesta otehotnie, zvyčajne sa pár rozhodne, svadbu odložiť na neskôr, kým bude dieťatko väčšie. Máme ale aj páry, ktoré sa berú v čase, kedy je nevesta tehotná. V rámci svojho presvedčenia si prajú, aby dieťa prišlo do kompletnej rodiny. Je to veľmi individuálne.

Svadba už skutočne nemusí byť tradičná. Klient... Foto: Jakub Jorík
svadobná výzdoba Svadba už skutočne nemusí byť tradičná. Klient má možnosť zvoliť si zaujímavé miesto a už tým má svadbu výnimočnú.

Do biznisu ste išli s partnerom. Má to veľa výhod – peniažky ostávajú v rodine, no na druhej strane vás môže zväzovať – ani rozchod už nebude taký ľahký, keď to trochu preženieme…
(smiech). Podnikanie s partnerom má kopec výhod aj nevýhod. Určite za jednu z nevýhod považujem to, že si k svojmu mužovi dovolím viac ako k iným ľuďom. Keď sme spolu v teréne, častokrát sa aj pohádame! A občas hrozí ponorková choroba, keď sme spolu neustále, v práci aj večer v súkromí. Môj muž sa stará aj o marketing, webstránku, o imidž firmy, tiež fotí, má rád grafiku. Určite je výhoda mať ho doma (smiech). V každom prípade je skvelé mať po boku človeka, s ktorým môžete zdieľať pracovné radosti aj starosti.

Veľká kríza, po ktorej ste dokonca zhodnotili, že biznis bol omyl, nebola?
Kríza nie. Ale keď sme do svadobného biznisu išli, vôbec sme si neuvedomovali, koľko s tým bude práce. Výsledok je očarujúci, no je za ním veľa práce, ktorú nevidno. Dekoračná firma je zároveň sťahovacia firma, pretože na „miesto činu“ treba priviezť množstvo inventáru a kvetov. Každý rok kupujeme väčšie a väčšie auto. Tento rok sme kúpili už sedem metrové, čiže nasleduje už len kamión. Na svadbe sa kreatívne vyžívame – to je tá krajšia časť práce, ale po svadbe treba všetko zbaliť, umyť, vyčistiť, požehliť. To sú tie skryté, nie veľmi pekné a príjemné veci.

O rozvodoch sa vám nechce rozprávať? Štatistika hovorí až o 50 percentnej rozvodovosti v našej krajine.
O rozvodoch pri téme svadba nie… Pri dnešnej rozvodovosti budeme mať asi vyšší počet rozvodov ako svadieb. V budúcnosti sa možno práve rozvody stanú pre niekoho námetom na nové podnikanie. V Amerike sú už vraj rozvodové párty bežné, ale podľa mňa je to, úprimne povedané, scestné.

Slováci sú čím ďalej, tým odvážnejší urobiť si... Foto: Soňa Sedlická
svadobná výzdoba Slováci sú čím ďalej, tým odvážnejší urobiť si svadbu podľa seba a nie podľa toho, čo očakáva okolie a rodina.

Absurdné sú aj tzv. rozlúčky so slobodou. Majú o ne Slováci záujem?
Je to trend, ktorý k nám prišiel z Ameriky a všetko, čo je v Amerike „in“, príde aj na Slovensko, s niekoľkoročným oneskorením. Má význam lúčiť sa takýmto spôsobom so slobodou? Nie je to môj štýl, ale veľa neviest a ženíchov odbúrava takýmto spôsobom stres tesne pred svadbou.

Veľa sa hovorí a píše o svadobných trendoch. Riadi sa nimi niekto?
Nevesty ich sledujú, ale nemyslím si, že by sa nimi za každých okolností riadili, skôr sa nimi inšpirujú. Zvyčajne si vyberajú štýl a farby, ktoré sa im páčia. Farbou roka a veľkým hitom je momentálne marsala. Keďže je však dosť sýta, veľa neviest si ju na svadobných stoloch nevie predstaviť. Sú však naopak nevesty, ktoré si ju vyberú práve preto, že je aktuálne trendy. Čo sa týka svadobných dekorácií, dnes je to skôr o čistých líniách. V jednoduchosti je krása. Upúšťa sa od bohato zdobených stolov v kombinácii so svadobnými koláčmi a alkoholom, v prvom rade majú vyniknúť jednotlivé dekorácie, pričom hlavnou ozdobou stola sú kvetinové aranžmány.

Je podnikanie na Slovensku ťažké? Čo hovorí zatiaľ vaša skúsenosť?
Kým som nepodnikala, myslela som si, že podnikatelia sa na všetkom snažia nabaliť a sú nenásytní. Keď som neskôr sama začala viesť firmu, zistila som, čo všetko podnikanie obnáša, koľko peňazí musí podnikateľ odviesť naspäť štátu a koľko musí opätovne investovať, aby dokázal svojim klientom prinášať vždy niečo nové a odlíšil sa tak od konkurencie. Samotné podnikanie je náročné aj v tom, že klient nie vždy chápe, čo všetko sa za našou prácou skrýva. Nie je to o tom, že ho agentúra chce zodrať. Ona má jednoducho aj kopec iných nákladov s tým spojených, ktoré on nevidí. Ale tak je to v každom biznise.

Záujem o svadby je veľmi vysoký, každoročne... Foto: Jakub Jorík
svadobná výzdoba Záujem o svadby je veľmi vysoký, každoročne máme žiadostí na výzdoby viac a viac.

Doteraz sme nespomenuli ženíchov. Svadba je ženského rodu a najviac sa na ňu už od detstva tešia dievčatká. Šaty, závoj… Nebýva pre mužov „povinnou jazdou“, ktorú si odtrpia?
Veľa ženíchov si svadobné prípravy odtrpí. Sú radi, ak sa ich nemusia zúčastniť. Nevesty na druhej strane trpia, že ženích sa nezapája a nemá o svadobné prípravy taký záujem. Častokrát je to však aj o tom, že muž je najšťastnejší, keď je žena šťastná, a preto jej v tomto prípade necháva voľnú ruku. Zvyčajne, keď príde ženích na stretnutie ohľadne dekorácií, slúži len ako poradný orgán, neveste na všetko prikývne, aby mal pokoj (smiech). Muži sa málo zúčastňujú našich stretnutí. Nevesta príde skôr s družičkou, kamarátkou alebo mamou. Do čoho sa naopak muži zapájajú, je rozpočet, kresajú predstavu nevesty. Ale sú aj ženíchovia (je ich samozrejme oveľa menej), ktorí sa do svadobných príprav aktívne zapájajú a spolupracujú s nevestou. Mala som už aj dvoch či troch veľmi aktívnych ženíchov, ktorí dohodli celú výzdobu.

A čo nevesta, ktorá si odtrpí svadbu. Taká už bola?
Takú nevestu sme nemali. Ale mali sme nevesty, ktoré sa chceli vydať, no samotnej svadbe neprikladali až taký dôraz. Drvivá väčšina si ale svadobné prípravy vyslovene užíva. Baví ich browsovať po internete, vyhľadávať inšpiračné obrázky, dodávateľov, porovnávať ceny… Prípravami strávia aj niekoľko hodín denne. Ak nemajú v okolí kamarátky, ktoré sú buď vydaté, alebo sa práve vydávajú, nie každý má trpezlivosť počúvať o drobnostiach, ktoré bežia neveste hlavou. Na to sú výborné svadobné fóra, kde si môžu budúce nevesty navzájom radiť a zdieľať svoje starosti a radosti.

Vaša práca je vaším koníčkom. Na ostatné vám už asi neostáva čas.
Keďže pracujem s manželom, súkromný aj pracovný život sa občas zlievajú v jedno. Keď človek robí to, čo ho baví, čas plynie akosi rýchlejšie (úsmev). Fungujeme spolu už päť rokov a spoznali sme už viac ako dvesto párov. Je to krásny pocit stať sa na chvíľu súčasťou ich života, pomôcť im naplniť ich predstavy a túžby. Za všetkou tou krásou je však dlhá príprava a množstvo detailov. Sú víkendy, kedy organizujeme aj tri-štyri svadby a vtedy je dôležité najmä plánovanie a logistika. Soboty väčšinou trávime v teréne a v nedeľu celé dopoludnie balíme. Popoludnie je môj „sviatočný deň“, resp. poldeň, kedy si mám možnosť oddýchnuť.

Dekoračná firma je zároveň sťahovacia firma,... Foto: Jakub Jorík
svadobná výzdoba Dekoračná firma je zároveň sťahovacia firma, pretože na "miesto činu" treba priviezť množstvo inventáru a kvetov.

Najhlavnejšie je, že ste stále spolu. Koľko partnerov si to nemôže povedať.
To je výhoda manželského podnikania – voľný čas trávime spolu a tým, že nás práca tak veľmi baví, ani si neuvedomujeme, že pracujeme.

Andrea Joríková (32)

je spolumajiteľka svadobného a dekoračného štúdia Ambientes. Pochádza z Bratislavy, je šťastne vydatá. Viac informácií o agentúre možno nájsť na webovskej stránke www.ambientes.sk

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #svadba #podnikanie #e-shop #nevesta #dekorácia #opekačka #inventár

+ Prospelo by vám začať s otužovaním, každé ráno vyskúšate studenú sprchu.
Potrebujete nový spotrebič,...

+ Chýba vám dostatočný pohyb, začnite aktívne s domácimi prácami.
Zbytočne kupujete drahé prípravky v...