Jana Bednárová: Lepšieho partnera pre biznis ako manžela si vybrať nemôžete

Stále spolu. Manželia Bednárovci podnikajú s chutným a voňavým tovarom: známymi chutnými kyticami. Každá ich téma vedie... nie do Ríma, ale do ich firmy. Ktorá ich, našťastie, už živí.

28.04.2015 09:00
debata (2)
Jana Bednárová s chutnou kyticou. Za deň ich... Foto: Dana Závadová
Jana Bednárová, chutné kytice Jana Bednárová s chutnou kyticou. Za deň ich roznesú niekoľko.

Ste bývalá novinárka. Keď ste opúšťali mediálnu brandžu, vedeli ste si predstaviť život bez písania? Nenechali ste si pootvorené žiadne zadné vrátka?
Vzťahy s bývalým zamestnávateľom som mala korektné, rozišli sme sa v dobrom – možnosť bola, konkrétne plány už nie. Písala som v období, kedy sa Slováci zoznamovali s novými formami investovania, po všetkých nebankovkách prichádzali nové typy vkladov a fondov a predstavovala som ľuďom základy. Tušila som, že v blízkej budúcnosti budem písať, hoci o svojom biznise – texty do katalógov, k produktom, na web, rôzne tlačové správy…

Čo je prvotný popud človeka, ktorý chce začať podnikať? Čo je na tom také lákavé? Robiť na seba? Nemať nad sebou šéfa?
Áno, byť sám sebe pánom, hoci ten „pán“ je aj tak náš zákazník. No šéf, čo býva tradične vo firme, tu už nie je. Robíme veci podľa toho, ako si ich predstavujeme, a zároveň čelíme riziku, že sa to zákazníkovi nebude páčiť. No hlavne sme chceli vytvoriť niečo vlastné. Splnilo sa mi aj to, že mám prácu, ktorá ma baví. Som rada v práci, lebo som tam doma. Keby som nemala deti, tak sa nemám za čím ponáhľať. Navyše tiež nečakám, kedy „padla“.

Nápad, s čím podnikať, prišiel rýchlo, či postupne? Prečo ovocie? Prečo kytice?
Bolo by vtipné, keby som vám povedala, že som neznášala vyhadzovať zvädnuté kvety, ktorými ma obdaroval manžel, no tak to nebolo. Hľadali sme nový trh, niečo, čo je v zahraničí úspešné a nám na Slovensku chýba. Manžel ako manažér v telekomunikačnej firme a ja ako človek s kreatívnymi koníčkami – spojili sme to a vzniklo niečo chutné a krásne. Veľká výzva. Mimochodom, doma nám na stene visia dva obrazy: Na jednom je ovocie v debničkách na trhu na Sicílii a na druhom kvety z kvetinového trhu v Holandsku. Sú urobené z fotografií z našich ciest a visia nám tam od roku 2010. Krásna náhoda, ako sme neskôr v biznise spojili ovocie s kvetmi. Došlo mi to, až keď sme fungovali asi dva roky.

Akí sú Slováci zákazníci? To ste asi predtým nevedeli.
Nie, to sme teda nevedeli. Pre mňa nebolo najťažšie vstávať ráno na štvrtú, ale naučiť sa komunikovať so zákazníkom, riešiť neštandardné situácie, do ktorých denne dostane. Vedieť mu predať produkt a byť pri tom asertívny, správne sa nadchnúť. Patrím k ľuďom, ktorí sa s cudzími ľuďmi nedajú len tak do reči, až keď som mala dôvod, moje vlastné ovocné kytice, zrazu to išlo. Zložité je aj byť šéfom, zvlášť keď ste dovtedy ľudí nemenežovali. V tom sa mi zatiaľ nepodarilo zdokonaliť tak, ako by som chcela.

Pripomeňme, že kým dnes ich riadite do desiatky, začínali ste dvaja…
Ja som kytice pripravila a manžel ich doručil. Občas pomohol prebrať jahody, vykrojiť ananás… Čo som mohla, to som mu zverila, keď bolo treba a ja som sa zahrala sem-tam na kuriérku. Aj dnes sa dopĺňame. Keď je manžel nervózny, ja zachovávam pokoj a on ma vie nakopnúť alebo skritizovať mi návrhy. Vymýšľame tiež spolu nové dizajny.

... a ďalšia chutná kytica je na svete. Foto: archív Chutné kytice
chutná kytica, Jana Bednárová ... a ďalšia chutná kytica je na svete.

Strach nebol? Rozpad manželstva hrozí vždy, predovšetkým, keď sú manželia nonstop spolu a ak dovtedy spolu navyše nepracovali… Začali ste manžela spoznávať „po novom“.
Keď partnerský vzťah funguje, nie je dôvod, aby vznikli problémy pri podnikaní. Naopak. Keď ste si partnerom istý, máte v ňom oporu a ste presvedčený o tom, že je schopný, lepšieho človeka do spoločného biznisu si vybrať nemôžete.

V rámci príprav – kytice ste asi skúšali na priateľoch, rodine. Čo oni na to?
Počas dvoch-troch mesiacov intenzívnych príprav, kým sme spustili e-shop a doručovanie, niekoľko výtvorov sme priniesli na stretnutie s priateľmi. Odskúšali sme si v praxi, ako zareagujú, ale zaujímala nás aj praktická stránka – ako sa bude ovocie z kytice konzumovať, ako ho zabalíme, prinesieme a postavíme na stôl. Reakcie boli fajn, čo nás povzbudilo. Hneď sme si všimli, že náš produkt je ženský. Kytice dnes objednávajú aj muži, ktorí pochopili, čo chcú ženy, ale väčšina našich zákazníkov sú ženy, ktoré posielajú darčeky ženám – priateľkám, mamám, dcéram, kolegyniam. Aj ženy posielajú mužom, a výnimočne muži mužom. Aj v procese hodnotenia bolo najviac pozitívnych reakcií práve od kamarátok žien.

Keďže ovocie potrebujete celý rok, dovozu sa nevyhnete…
Blíži sa obdobie jahôd, takže budeme mať biojahody zo Záhoria, ale cez rok ich berieme z veľkoskladov – bratislavských a viedenských. Sezónu už poznáme – ide to od Egypta cez Maroko, Španielsko, Taliansko, Slovensko, Rakúsko, Belgicko a Holandsko.

Máte svoj obľúbený druh? Ovocie, ktoré najlepšie chutí, vyzerá a výborne sa s ním pracuje?
Ananás je vďačný, vieme z neho vyrobiť pekné kvetinky a srdiečka, jahody zas kytici dodajú červenú farbu. Čo sa týka melónov – niekto ich miluje, iný nenávidí. Jablko používame kyslé Granny Smith a dávame ho po strane rezu do čokolády, aby sme ho nemuseli potierať citrónom. Sú zákazníci, ktorí vravia, že je božské, ale tiež takí, čo ho už viac nechcú. Každý musí ochutnať a vybrať si. Ananás a jahody používame najčastejšie, nasleduje hrozno, sladké melóny. Jablko, hruška a banán (musia ísť do čokolády), pomaranč, kivi, karambola, maliny, černice, čučoriedky a tiež figy.

Pamätáte si na svojho prvého zákazníka?
Áno, muž. Kyticu objednal pár dní po spustení stránky a v noci. Niečo ma zobudilo, asi dieťa a pri tej príležitosti som sa išla aj pozrieť, čo je nové. Objednávka! Zaujímavé na tom bolo, že si objednal kyticu, ktorá sa stala „bestsellerom“, volá sa „Všetko najlepšie“. On z času na čas ešte príde. Väčšinou ho vybavuje manžel a nezabudne mu pripomenúť, že je náš prvý zákazník, že sa z toho veľmi tešíme.

Bonboniéra jahody v čokoláde - vydrží dlhšie. Foto: Dana Závadová
chutné kytice, bonboniéra, jahody, jahody v čokoláde Bonboniéra jahody v čokoláde - vydrží dlhšie.

Kytice doručujete len v rámci Bratislavy a okolia?
Aby prišli kytice v poriadku, môžeme ich doručovať len sami, v chladiacich autách. Ľudia si väčšinou predstavujú, že ich vložíme do balíka a pošleme poštou alebo nejakou inou, expresnou službou, ale takú nepoznáme. S kuriérom by kytica vyšla veľmi draho. Väčšie objednávky sme sami viezli najďalej napríklad do Oponíc, ale tiež niekoľkokrát do Viedne. Do mestečiek a dediniek za Bratislavou jazdíme denne a po celom Slovensku doručujeme priamo na adresu bonboniéry, bežne aj na východné Slovensko.

Ak by ste mali moc rozhodovať, čo by ste slovenským podnikateľom uľahčili?
Podmienky pre človeka, ktorý chce na Slovensku poctivo podnikať, sú demotivačné, môžu byť až likvidačné. Odvody sú veľmi vysoké. Aj nám sa nový človek ťažko zamestnáva, keď si spočítame, koľko nás vyjde.

Vaše deti sa nesťažujú, že na ne máte málo času?
Vedia, že prídeme neskôr, pretože ideme predávať „ovocných ježkov“ – volajú tak kytice, lebo keď sa oberie ovocie, ostanú len paličky, ktoré im pripomínajú ježka. Som rada, že sa naučili, že peniaze treba zarobiť. Nepadajú nám z neba.

Prvú materskú dovolenku ste si naplno stihli užiť. Ako to bolo s druhou? Pretože najprv prišlo prvé dieťa, potom biznis a následne druhé dieťa…
Na nášho druhého Valentína, čo je najrušnejší sviatok v roku, som ešte bola celý deň na nohách a pomáhala so všetkým od výroby po obchod a dva dni na to som porodila. Po návrate z pôrodnice som pracovala doma a od dvoch mesiacov so mnou chodila mladšia dcérka do práce. Žiadna materská nehrozila.

Dovolenka bez prídavku „materská“ – až sa na ňu bojím spýtať. Ako sa manželskému páru, ktorý podniká, odchádza na dovolenku? Ostatné roky ste boli, neboli? Som zvedavá na odpoveď.
Túto nedeľu manžel nebol vo firme, čo zvyčajne býva, a celý deň sme spolu strávili ako rodina. Pre ostatné rodiny možno bežná vec, ale pre nás maličká dovolenka. Spočiatku sme si pre finančné dôvody žiadne dovolenky nemohli dovoliť – všetky peniaze sme dávali do firmy a zvažovali každé euro. Zaplatili sme byt, skromne jedlo a nevyhnutné výdavky pre deti a nič sme nemíňali – čo zas nie je ťažké, keďže sme trávili čas výlučne v práci. Minulý rok sa nám na pár dní podarilo „ujsť“, dúfam, že to vyjde znova. Sme však na telefóne a na počítači, takže je to skôr vysunuté pracovisko ako dovolenka.

… usmievate sa, keď o tom hovoríte, čo znamená, že to nie je až také zlé.
Usmievam sa, lebo sa to zlepšuje. Je pravda, čo hovoria ľudia, ktorí toho majú za sebou už viac – najťažšie sú prvé 3–4 roky.

Manželia Bednárovci podnikajú spolu. Chutné... Foto: Dana Závadová
Ľuboš Bednár, Jana Bednárová, Chutné kytice Manželia Bednárovci podnikajú spolu. Chutné kytice Slováci poznajú už tri roky.

Môže mať človek ako vy nebodaj aj nejaké záľuby?
Nie, ale chýba mi cestovanie, pečenie, šport a šitie. Kamarátky sa ma pýtajú, ako to všetko stíham. Pravda je taká, že nestíham. Na prvom mieste je firma, potom deti. Našťastie máme babky, dedkov, škôlku a občas nejakú opatrovateľku. Nasledujem ja s manželom a na konci našich priorít je byt. Až teraz začínam mať konečne čas aj na seba. Už nemusím chodiť do práce na štvrtú a robiť do neskorého večera. V sobotu však pracujem a po večeroch s mužom riešime opäť len firmu. Odkedy nás živí, síce skromne, ale živí, lepšie sa nám dýcha.

Viete si predstaviť, že jedného dňa toto „dieťa“ predáte? Asi nie, že?
Žiadne starosti s firmou nebudú až vtedy, keď ju predáme. Ale zatiaľ sa nechystáme (úsmev).

Jana Bednárová & Ľuboš Bednár

Sú manželia a majitelia Chutných kytíc. Jana je bývalá novinárka, Ľuboš manažér v sektore telekomunikácií. S chutnými kyticami to rozbehli na Valentína 2012.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #dovolenka #ovocie #podnikanie #jahody #zákazník #Kuriér #chutné kytice

+ Teplotné výkyvy by vám nemali spôsobovať výrazné zdravotné ťažkosti.
Dajte prednosť domácej kvalite pred...

+ Neustálej vyčerpanosti predídete tak, že zmeníte zamestnanie k lepšiemu.
Dohliadnite na svoje dospievajúce deti,...