Ako zvládnuť hnev v práci

29.12.2014 14:30
pracovná atmosféra, pracovný tím
Existujú rôzne kurzy či semináre, ktoré vás naučia zvládať stres rôznymi technikami. Autor:

Snáď neexistuje človek, ktorý by v práci nebol z času na čas nahnevaný.

Či už vás „vytočí“ kolega, šéf alebo upratovačka, musíte to vedieť zvládnuť bez toho, aby ste mali dusno v práci ešte ďalší mesiac.

Lenka (28) nastúpila do novej práce tesne po skončení vysokej školy. Bolo to jej prvé ozajstné zamestnanie, ak nerátame brigády počas školy. Už v prvých dňoch na novom pracovisku zistila, že si pravdepodobne nikdy nebude rozumieť s kolegyňou, s ktorou bola v jednej kancelárii. Jednoducho si osobnostne nesadli a bolo len otázkou času, kedy si „skočia do vlasov“. Po troch mesiacoch prišiel ten deň. Kolegyňa Lenke nedala podklady k práci, hoc si ich od nej niekoľkokrát pýtala. Keď sa prišla šéfka spýtať, prečo nie je práca hotová, kolegyňa Lenku úplne potopila a zvalila zodpovednosť na ňu. Lenka sa samozrejme nahnevala a konflikt bol na svete. Čerstvá absolventka nevedela, ako hnev na kolegyňu zvládnuť bez toho, aby bolo ohrozené jej pracovné miesto. A tak mlčala. Dva mesiace sa v ich kancelárii dalo dusno doslova krájať. Nakoniec sa s vypätím síl dva roky iba tolerovali.

Prečo ma všetci štvú?

Za váš hnev a zlosť v práci nemusia byť zodpovední iba kolegovia. Neraz vie veľmi dobre „zdvihnúť tlak“ aj šéf či klient. Vy ako zamestnanec sa však musíte (za predpokladu, že si chcete udržať pracovnú pozíciu) naučiť zvládať i takéto nie veľmi príjemné situácie. Pozor! Ak ste v práci nahnevaní takmer non stop, môže to signalizovať, že niečo nie je v poriadku. Zamyslite sa, kedy váš permanentný hnev vznikol. Je za tým zmena charakteru práce, nový kolega či kolegyňa, nový klient, rodinné problémy či doteraz nediagnostikované ochorenie (cukrovka, vysoký krvný tlak, ochorenia srdca, alergie a podobne).

5 tipov, ktoré vám pomôžu:

Dýchajte

Ak vás chytí hneď a nechcete vybuchnúť, vyjdite na čerstvý vzduch alebo si otvorte ono. Stačí pár minút a vy začnete problém v oveľa „triezvejších“ farbách.

Čokoláda dodá hormóny šťastia

Nie, nemusíte zjesť celú, stačí kúsok pravej belgickej a alebo horkej čokolády a telo začne produkovať hormóny šťastia- endorfíny. Dajte si však pozor na zloženie čokolády. Tá pravá by mala mať aspoň 80% kakaovej zložky.

Doprajte si magnézium

Valí sa to na vás zo všetkých strán a hnevu a konfliktov akosi rýchlo pribúda? Zarobte si do pohára šumivé magnézium (ideálne s B 6) alebo si kúpte tekuté v ampulkách. Magnézium zabezpečí, že vo vašom tele sa začne tvoriť hormón šťastia- serotonín. A vy budete pokojnejší a usmievaví.

Banán je tiež skvelým pomocníkom

Skvelou náhradou za magnézium je zjesť jeden banán. Ten rovnako ako jeho kolegovia v tabletách či ampulách zabezpečí pre telo dostatok serotonínu. Máte stresové obdobie? Pribaľte si so sebou do tašky banán.

Naučte sa hnev a zlosť zvládať

Existujú rôzne kurzy či semináre, ktoré vedú psychológovia a terapeuti, ktorí vás naučia zvládať stres rôznymi relaxačnými technikami ako je trhanie papiera, počítanie do desať, opustenie miestnosti, „nádych-výdych“ a podobne. Ak je pre vás kurz časovo alebo finančne náročný, skvelé tipy nájdete aj v knihách s touto tématikou.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#pracovný kolektív #hnev #zvládanie hnevu
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku