Útok je niekedy tá najbližšia forma obrany, ale až ked sa staneme terčom, vnímame jedovatosť šípov.
Bolí vás nepriateľský tón? Neútočte tiež…
Nie je ľahké kritizovať tak, aby to druhá strana prijala, to vieme veľmi dobre aj na vlastnej koži. Niekto si rád uťahuje z ľudí, rozdáva ironické poznámky jedna radosť a ani mu nenapadne, ako bolestivo môže zasiahnuť. Iný rozmýšľa nad tým čo povie, no kritizovaný človek môže byť mimoriadne citlivý na akékoľvek upozornenie, hoci aj na to najnevinnejšie, čo má v dobrom úmysle pomôcť hlavne jemu. Potom stačí jedna zle pochopená veta a je zablokovaný, nevytrasiete z neho kolegialitu, kreatívnosť, ani kvalitný výkon.
Neurážajme, buďme korektní, ľudskí
Pri vyslovení kritického názoru by sme mali používať argumenty a nie posmech, urážky, zhadzovanie, útoky na slabiny . Keď chceme cielene ublížiť, aj tak nič nedosiahneme a vráti sa nám to ako bumerang. A ak máme záujem povedať svoj kritický názor, pričom ide o dobro veci, ponamáhajme trochu mozog a buďme diplomatickí. Pozor aj na intonáciu a hlasový prejav, nech naše emócie neuletia tam, kam nechceme.
Nekritizujme to, čo robíme my sami
Ak ideme na niekoho vytasiť kritiku, mali by sme si poupratovať najprv pred vlastným prahom. Inak to nepadne na úrodnú pôdu, ani ak by to vyzeralo ako pochvala. Falošné ťahy nezaberajú, rýchlo sa na ne príde! Diplomat má charizmu, argumenty, takt, je prirodzený, nezráža kolegov momentom prekvapenia a nevráža polená pod nohy. Je to človek tmeliaci kolektív, nie rozoštvávač.