Grapefruit: Chudnutie, sila pre srdce a ešte čosi navyše

Ak v chladničke leží nepovšimnute niekoľko dní, zbystrite pozornosť. S príchodom jari, kedy sa očakáva prvé sezónne ovocie pomôže preklenúť dobu čakania na tuzemský zdroj vitamínov obyčajný grapefruit. Kyslé ovocie s jemne sladkou chuťou sa v minulosti stalo ústredným motívom celosvetovej populárnej diéty, ale jeho zdravotné benefity siahajú omnoho ďalej.

13.04.2023 17:00
citrusy, magazín varecha, Foto:
Citrusové plody.
debata

Ružový, biely, červený

Čím viacej rubínového odtieňu má, tým menej kriví tváre kyslou chuťou. Ide o nízkokalorické ovocie, ktoré ponúka telu už v jednom kuse extra dávku vitamínov, minerálov a stopových prvkov. Okrem toho sa pýši vyšším obsahom vlákniny oproti iným druhom ovocia. Upravuje trávenie, črevnú mikroflóru a pomáha metabolizmu. Aj vďaka vláknine či vplyvu na látkovú výmenu si v minulosti vyslúžil prvenstvo v rôznych variantoch diétnych režimov. S jeho používaním na chudnutie sa začalo takmer pred sto rokmi, keď sa dostal do povedomia svetových filmových hviezd. Takzvaná Hollywoodska diéta ťažila z myšlienky, že grapefruit má zázračnú schopnosť spaľovať tuk. Hoci je grapefruit skvelou potravinou do diét, netreba mu pripisovať magické, ale skôr reálne účinky na organizmus.

Keď sa nám zíva z počasia

Grapefruit je s obsahom vitamínu C lídrom ovocia. Len 100 gramov tohto čerstvého ovocia sa chváli 30 mg spomínaného vitamínu. Inštitút Johns Hopkins Medicine tvrdí, že stredne veľký kus zrelého tropického ovocia dodá telu dennú dávku „céčka“. Vitamínu C sa desia najmä vírusy a rôzne baktérie. Pasuje sa teda k hlavným bojovníkom proti jarnej únave, podporuje imunitný systém a zlepšuje liečbu respiračných ochorení, ktoré sa zvyknú vyskytovať pri prudkom prechode z chladného do teplého počasia a naopak.

Potešenie pre cukrovkárov

Kyslé ovocie ponúka výhody ľuďom, ktorých trápi inzulínová rezistencia. Ide o problémy, ktoré súvisia s diabetom a grapefruit ponúka aj v tomto prípade pomocnú ruku. Podľa výskumu Journal of Medicine Food ľudia, ktorí jedli polovicu grapefruitu pred hlavným jedlom zaznamenali zníženie hladín cukru v krvi po dvoch hodinách po jedle na rozdiel od tých, ktorí si pred jedlom dali grapefruitový džús či placebo.

Zdravší život: Chcete sa cítiť fit? Tieto odporúčania by ste si mali zobrať k srdcu Čítajte aj Zdravší život: Chcete sa cítiť fit? Tieto odporúčania by ste si mali zobrať k srdcu

Sila pre srdce a svaly

Blahodarné účinky grapefruitu si pochvaľujú aj srdciari. Odborníci tvrdia, že jeho pravidelná konzumácia pomáha k zvyšovaniu hladiny draslíka v tele. Ak sa pozrieme na obsah tohto minerálu v spomínanom ovocí bližšie, zbadáme, že má 135 mg v približne jednom kuse. Za banánom, ktorý sa považuje za najlepší zdroj draslíka spomedzi ovocia, tak zaostáva len o niekoľko miligramov. Podľa dietologičky Gabriely Barretovej ide o minerál číslo jeden pre naše zdravie. „Draslík plní v tele funkciu hlavného elektrolytu, ktorý pomáha udržiavať rovnováhu tekutín a hydratáciu, udržiava srdcový tep, svalovú kontrakciu a nervový systém v dobrom stave a presúva tekutiny dovnútra a von z buniek," vysvetľuje pre portál eatthis.com. Draslík okrem toho pôsobí na znižovanie krvného tlaku, čo ocenia ľudia s hypertenziou.

Grapefruit je obľúbený aj pre kozmetické účinky

Vysoké množstvo vitamínu C sa totiž podpisuje pod tvorbu kľúčovej látky mladosti. Ide o známy kolagén, ktoré si naše telo dokáže vyrábať približne do dvadsiateho piateho roku života a vitamín C mu v tom dôsledne asistuje. Výskumy ukazujú, že pridanie tohto kyslého tropického ovocia do denného jedálnička pomáha zvyšovať tvorbu kolagénu aj vo vyššom veku. Kolagén podľa spomínanej odborníčky na výživu je potrebný nielen pre našu krásu. „Kolagén tvorí asi 30 % štruktúry kostí, veľké množstvo šliach a väziva a je dôležitý pre štruktúru kože a krvných ciev,“ hovorí Barretová.

Ako je to s jeho vplyvom na chudnutie?

Sám o sebe sa nepostará o zázraky. Spestrením stravy, vitamínom C a vplyvom na metabolizmus či zažívanie však rozhodne prispieva k zdravému a postupnému chudnutiu. Grapefruit považujeme za sýte, ale najmä nízkoenergetické jedlo. To znamená, že pomáha ľuďom, ktorí radi maškrtia. Hodí sa do diét, kde sa vyžaduje škrtenie energie (takzvaný kalorický deficit). Výborným prostriedkom na chudnutie, ktorý sa nachádza v grapefruite je aj vláknina, ktorá na seba viaže škodlivé látky a udržuje črevá v dobrej kondícii. Populárnou vlastnosťou tejto látky je však schopnosť zasycovať ľudí na dlhší čas a regulovať hladinu cukru v krvi. Výsledkom toho je menšia chuť na sladké, slané či vyprážané pokrmy a postupná strata nadbytočných kilogramov tuku.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #imunita #diabetes #vitamín C #krvný tlak #kardiovaskulárny systém #kolagén #nízkokalorické jedlo #chuť do jedla #cukornatosť #pocit sýtosti #znižovanie váhy

+ Vzdelávanie sa, je tiež jedna z možností uvoľnenia sa a oddýchnutia si.
Čoskoro budete v práci vynikať, všimne...

+ Množstvo rastlín vo vašich izbách taktiež vplýva na vaše zdravie.
Investujte nejaké peniaze aj do vášho domova,...