Najzdravšia zelenina na svete. Dávate si ju pravidelne?

17.01.2021 10:00
kel, listová zelenina
Kel patrí medzi najzdravšie zeleniny a na Slovensku sa jej konzumuje až žalostne málo. Autor:

Každý kúsok zeleniny prináša telu benefity. Aj tu však možno naraziť na Crème de la Crème zeleninovej záhrady a to najzdravšie z najzdravšieho. Počas zimných dní je zeleniny pomenej, no o to dôležitejšie je konzumovať takú, ktorá je doslova a do písmena nabitá živinami.

Špenát

Ide o jednu z najzdravších zelenín na svete vzhľadom k jej nutričnému profilu. Jedna šálka, čo je zhruba 30 gramov surového špenátu poskytuje 56% dennej potreby vitamínu A, plus dennú potrebu vitamínu K. Pritom je až neuveriteľné, že má iba 7 kalórií. Špenát je aj jeden z najväčších bojovníkov proti predčasným úmrtiam. Je plný antioxidantov, ktoré bojujú proti srdcovocievnym ochoreniam. Jednej z hlavných príčin úmrtí na celom svete. Štúdie dokonca zistili, že špenát má vysoký obsah beta-karoténu a luteínu, čo sú dva druhy antioxidantov, ktoré sú spojené so zníženým rizikom rakoviny.

Mrkva

Čerstvú ju nájdete na pultoch obchodov v každom ročnom období. A to je výhoda. Pretože rovnako patrí na zoznam toho najzdravšieho zo zeleninovej hriadky. Jedna šálka mrkvy, teda približne 120 gramov, obsahuje 428% dennej odporúčanej dávky vitamínu A. Mrkva má tiež vysoký obsah vitamínu C, vitamínu K a draslíka. Prirátajte si aj beta-karotén a poznatky štúdie, ktorá uvádza, že konzumácia mrkvy môže znížiť riziko rakoviny pľúc aj u fajčiarov. Fajčiari, ktorí konzumovali mrkvu najmenej raz týždenne, mali trikrát menšie riziko vzniku rakoviny ako tí, ktorí mrkvu nejedli. Najzdravšie je však samozrejme dať si mrku namiesto cigarety.

Brokolica

Na zozname najzdravšej zeleniny sa ocitá pre svoju unikátnu zložku sulforafán, ktorý sa už viac ráz preukázal ako ochranný prvok proti rakovine. Okrem schopnosti predchádzať rakovine je brokolica nabitá živinami. Do jednej šálky vojde približne 90 gramov a to znamená 116% dennej potreby vitamínu K, 135% dennej potreby vitamínu C a do tela dostanete aj kyselinu listovú, mangán a draslík.

Kel

Patrí medzi najzdravšie zeleniny a na Slovensku sa jej konzumuje až žalostne málo. Aj to je jeden dôvod, pre ktorý má naša krajina tak veľa obyvateľov s vysokým cholesterolom. Šálka surového kelu predstavuje asi 70 gramov zeleniny a už to stačí na pokrytie dennej potreby vitamínov A, C a K. Obsahuje vitamíny skupiny B, draslík, vápnik a meď. V štúdii z roku 2008 vyplynulo, že konzumácia 150 mililitrov kelovej šťavy denne dokázala znížiť HDL cholesterol o 27%. a LDL sa znížil o 10%. Rovnako pitie kelovej šťavy znižuje tlak a normalizuje hladinu cukru v krvi.

Zázvor

Ďumbier obsahuje protizápalové látky, ktoré môžu pomôcť pri liečbe porúch súvisiacich so zápalom, ako je artritída, lupus alebo dna. Zázvor sa napríklad historicky používal aj ako prírodný liek na kinetózu. Stačí pochrúmať malý kúsok zázvoru a môžete cestovať bez závratov. Štúdia z roku 2015 sa zaoberala účinkami zázvoru na diabetikov. Po 12 týždňoch liečby zázvorom preukazovali zníženie hladiny cukru v krvi. Aj preto zázvor právom patrí na listinu najzdravších.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zelenina #zdravá strava #vitamín #špenát #mrkva #dôležité živiny
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Nebuďte na seba príliš prísni, všetko je raz za čas dovolené.
Neodkladajte svoje plány na neskôr, práca...

+ Obmedzujte kalorické a ťažké jedlá, hrozí vám pokazený žalúdok.
S prácou to nepreháňajte, všetko stihnete...