Zelený hrášok - svieža jarná zelenina

U mnohých ľudí sú nie príliš príjemné spomienky na detstvo spojené s hrachovou polievkou alebo kašou zo školskej jedálne. Je však čas čerstvého zeleného hrášku, ktorý by mohol tieto nepríjemné asociácie zmeniť na pozitívnu skúsenosť. Zelený hrášok je predsa nielen zdravý, ale aj veľmi chutný.

15.06.2018 17:00
zelený hrášok, strukoviny, bielkoviny Foto:
Konzumácia hrášku dokáže zbaviť únavy.
debata

Lahôdka zvaná zelený hrášok sú vlastne nedozreté semená známej strukoviny – hrachu siateho. Len ťažko sa dá predstaviť kuchyňa, v ktorej by chýbala guľôčka hrášku. Medzi zeleným hráškom a sušeným hrachom je rozdiel – ten prvý je sviežou zeleninou, ten druhý strukovinou s trojnásobným počtom kalórií.

Viete, že…?

Pol hrnčeka zeleného hrášku obsahuje viac ako dvadsať percent dennej dávky vitamínu C a konzumácia hrášku v popoludňajších či vo večerných hodinách zvýši sústredenosť, dodá potrebnú energiu, dokonca dokáže zbaviť únavy.

Pre rast hrášku je vhodné chladnejšie prostredie, čo znamená, že sa mu najlepšie darí pri teplotách 13 – 18 °C. Ale pozor na mráz – ten by vypestovaný hrášok zničil. Ideálnou zeminou pre hrášok je priepustná pôda.

Vitamíny

beta karotén, vitamín C, vitamíny skupiny B, najmä B1 (tiamín), E a K

Živiny a minerály

bielkoviny, cukor, vláknina, kyselina listová, draslík, fosfor, horčík, sodík, vápnik, zinok a železo

Guľôčky hrášku sú síce menšieho vzrastu, ale ich prínos pre zdravie je takmer zázračný. Hrášok obsahuje veľa vlákniny, ktorá prospieva tráveniu, významne znižuje aj riziko rakoviny hrubého čreva. Hrášok je tiež nabitý bielkovinami a ďalšími cennými živinami, ktoré spevňujú kosti, posilňujú imunitu, regulujú hladinu škodlivého cholesterolu a dokonca spomaľujú starnutie. Hrášok pomáha zaisťovať pružnosť a vitálnosť cievneho systému, čím pomáha predchádzať vzniku srdcovo-cievnych ochorení. Pomáha tiež pri znižovaní hladiny zlého cholesterolu a zohráva úlohu aj pri tvorbe červených krviniek – pomáha tak v boji proti anémii. Navyše hrá úlohu pri spomalení starnutia pokožky. V kuchyni má hrášok mnohostranné uplatnenie. Môžeme ho pridať do polievok, šalátov či omáčok. Výborný je v symbióze s ryžou či cestovinami, chutný je aj ako príloha. Často sa kombinuje s dusenou mrkvou či kukuricou. Zelený hrášok sa má variť len krátko, pretože pri dlhšom dusení nepekne „šedivie“. Struky možno chrúmať surové ako zdravú desiatu. Spolu s fazuľovými strukmi tvorí základ chutného šalátu, ktorý stačí dochutiť sezamovými semienkami a kvapkou sójovej omáčky.

Hrach siaty patrí k najstarším kultúrnym plodinám. Bol rozšírený už v mladšej kamennej a bronzovej dobe v Malej Ázii. Najstaršie doklady o jeho pestovaní pochádzajú z Blízkeho východu, ale v tom čase bol už zrejme rozšírený aj v Zakaukazsku či v oblastiach od Afganistanu až po Tibet. V Európe začali používať zelený hrášok najmä Holanďania – podľa historických dokladov z roku 1610.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #vláknina #bielkoviny #jarná zelenina #strukoviny #zelený hrášok

+ Zamerajte sa na kondíciu a posilnenie imunity. Zdravie je prioritou.
Pracovné problémy vyriešite s nadhľadom a...

+ Doprajte si viac oddychu, aby ste predišli stresu. Harmónia je dôležitá.
Dostanete príležitosť presvedčiť šéfa,...