Koľko ovocia denne zjesť? To množstvo vás prekvapí!

05.09.2017 09:00
žena, ovocie, zdravá strava, jablko
Ani s ovocím to nepreháňajte! Autor:

Na záhrade nášho domu sa po skonzumovaní melónu a dvoch marhúľ cítime tak zdravo na tele i na duši. Ale pozor!

Konzumácia veľkého množstva ovocia nemusí byť najlepší nápad. Rovnako ako mandlí a olív, ktoré nahradili naše obľúbené zemiakové lupienky, píše francúzsky denník Le Figaro.

V lete a na jeseň sa na nás číha veľa falošných priateľov. Za prvé, sú to zeleninové lupienky. Akonáhle ste ich ochutnali, vychvaľujete svoje stravovacie návyky pred každým, kto sa odváži rozhodnúť pre zemiakové lupienky. Realita je však úplne iná.

„Zeleninové chipsy sú energetická bomba. Dehydratáciou sa zelenina zbaví všetkej vody a zostanú sacharidy, teda cukor a tuky, ktoré v nich zanechá olej, v ktorom boli vyprážané,“ hovorí nutričná poradkyňa Florence Waxin. A výsledok? Čipsy červenej repy už nie sú rovnaké ako pôvodná zelenina a sú len významným zdrojom kalórií. Sto gramov zeleniny obsahuje približne 20 až 30 kalórií, zatiaľ čo 100 gramov zeleninových čipsov má 430 kalórií.

Ovocie je náš najobľúbenejší spojenec v lete a na jeseň. Akonáhle sa objavia čerešne, doprajme si ich, ale s mierou. Ovocie je zdrojom vitamínov, vlákniny a minerálov, ale aj zdrojom jednoduchých cukrov. „Obsahuje okolo 15 až 25 percent cukrov, preto ho nemôžeme jesť toľko, koľko by sme si priali, inak telo cukry ukladá. Dávajte teda prednosť ovociu, ktoré nie je príliš sladké. V malom množstve sa odporúča konzumovať banány, hrozno a čerešne,“ varuje Florencia Waxin.

Nakoniec zabudnite na tradičné pravidlo o piatich kusoch ovocia a zeleniny denne. Obmedzte ich na tri porcie ovocia, vrátane džúsov. Jedna porcia čerešní znamená dvanásť plodov a jedna porcia hrozna je dvanásť guličiek.

Každý už ochutnal sorbet alebo granitu, pozostávajúcu zo sirupu, cukru a rozdrveného ľadu, namiesto tradičnej zmrzliny. Je to chyba: „Zmrzlina obsahuje mlieko a cukor vo veľkom množstve, ale granita je priamo nabitá cukrom,“ hovorí Florence Waxin. Avšak porciu ovocia môže nahradiť sorbent bez cukru. Musíme však dbať na jeho zloženie.

A čo orechy? „Je potrebné pripomenúť, že orechy a mandle sú pre telo prospešné. Orechy sú bohaté na omega 3 nenasýtené mastné kyseliny a mandle obsahujú veľa vápniku. Nie je ich však vhodné konzumovať vo väčšom množstve, pretože sú veľmi kalorické,“ zdôrazňuje nutričná ​​poradkyňa. Ideálne je znížiť ich množstvo na desať až 12 mandlí alebo orechov denne.

Smoothies. Rovnako ako pri ovocí je aj tu hlavnou otázkou množstvo: „Ak skonzumujete smoothie s broskyňou, troma marhuľami a jedným pomarančom, rovná sa to trom porciám ovocia. Preto je potrebné sa obmedziť na jedno smoothie za deň,“ radí Florence Waxin. Všetko závisí od zloženia. Ak nápoj obsahuje ovocie, cukor a mlieko, malo by byť vyvážené nasledujúcim jedlom, aby ste v jeden deň neprijali príliš veľa cukru.

Olivy. Často na to zabúdame, ale sú bohaté na tuky. „Napríklad sto gramov olív, teda asi dvadsať plodov, predstavuje jeden a pol lyžice oleja. Ak si pridávate olivu do aperitívu, kalorický príjem rýchlo stúpa,“ upozorňuje Florence Waxinová. V ideálnom prípade ho obmedziť na maximálne desať olív denne.

#tuky #ovocie #kalórie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk