Medzi prílohami kraľujú zemiaky

25.02.2017 14:00
zemiaky, zelenina, výživa
Ak hľadáte prílohu do diéty, voľte zemiaky. Autor:

Zemiaky majú menej energie než ryža. Diéta založená na častom konzumovaní ryže a zeleniny nie je až takým dobrým nápadom, ako by sa mohlo zdať.

Existujú aj iné prílohy k hlavným jedlám, menej kalorické, výživné a prospešné zdraviu.

Vsaďte na zemiaky

Patria medzi druh zeleniny, ktorá neobsahuje takmer žiadny tuk, minimum bielkovín a malé množstvo sacharidov. I keď práve o zemiakoch sa tvrdí, že sa z nich priberá, opak je pravdou. Na stogramovú porciu tejto pochúťky pripadá necelých 20 g sacharidov v podobe škrobu. Podobne príjemný je aj pohľad na celkovú kalorickú hodnotu uvedenej gramáže zemiakov, vášmu telu dodajú len okolo 80 kilokalórií. Porovnajme si to s ryžou, ktorá sa veľmi často využíva v diétach rôznych druhov. Má približne päťnásobne vyššiu kalorickú hodnotu a obsahuje až do 80 gramov sacharidov na stogramové množstvo. Skúsme si tieto čísla preniesť do reálnejšej podoby. Zatiaľ, čo zemiaky obsahujú len 20 % cukrov, ryža až h 80 %. Ak hľadáte prílohu do diéty, voľte zemiaky.

Chránia srdce, nervy i trávenie

Zemiaky sú bohaté na vitamíny skupiny B, predovšetkým B1 a B6, ktoré pomáhajú nielen nervovému systému, ale aj metabolizovaniu cukrov. Naviac sa v nich skrýva minerálna látka draslík. S ňou je srdce človeka o čosi silnejšie, vitálnejšie a, samozrejme, zdravšie. Netreba zabúdať ani na vysoký obsah tzv. folátov, ktoré podporujú krvotvorbu a majú nezastupiteľné úlohu vo výžive gravidnej ženy. Zjednodušene povedané, zemiaky sú výživovou bombou bez tuku a s nízkym množstvom kalórií. Podporujú vyprázdňovanie, trávenie, vďaka vitamínu C chránia organizmus pred chorobami, omladzujú pokožku, nechty i vlasy.

Skúste alternatívnu prílohu

Ak vám zemiaky príliš „nevoňajú“ a ryža je pre vás kalorickou bombou, siahnite napríklad po bulgure. Je to celozrnná a predvarená pšenica. Vláknina v tejto potravine spomaľuje vstrebávanie cukrov z tráviaceho traktu do krvi, čo spôsobuje, že máte energiu po celý deň. Rovnako ide o beztukovú potravinu s vyšším obsahom sacharidov, výrobcovia uvádzajú cca 73 gramov na 100 gramov potraviny, čo predstavuje približne o sto kilokalórií menej, ako má rovnaké množstvo ryže. Bulgur sa pripravuje podobne ako ryža a jeho benefity pre zdravie spočívajú v normalizovaní krvného cukru, čo má za následok zníženú chuť na sladkosti a nočné vyjedanie chladničky.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zemiaky #sacharidy #ryža #polysacharidy #chudnutie #bulgur
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk