Cukry v potravinách

17.01.2016 11:00
Ryžovo-slivkové knedličky
Ryžovo-slivkové knedličky. Autor:

Ak chceme ozdraviť svoj jedálniček, majme na pamäti obsah vhodných cukrov v jednotlivých potravinách.

Glukóza a fruktóza

Súhrnným názvom pre rôzne druhy cukrov v potravinách, ktorým sa kedysi hovorilo uhľohydráty či glycidy, je pojem sacharidy. Najznámejším sacharidom je repný cukor, čiže sacharóza, a ten sa skladá z dvoch jednoduchých cukrov, a to z glukózy a fruktózy. Glukóza je cukor hroznový, fruktóza je cukor ovocný.

Mliečny cukor

Pod názvom laktóza sa skrýva mliečny cukor, ktorý sa skladá z glukózy a galaktózy a je obsiahnutý v mlieku a mliečnych výrobkoch, najmä jogurtoch, rôznych druhoch kravského alebo ovčieho syra, ale napríklad aj v acidofilnom mlieku.

Čitajte viac o zdravých sladkostiach

Zložené cukry

Medzi zložené sacharidy patrí škrob, ktorý je obsiahnutý v zemiakoch, ryži či múke. Osobitným druhom zloženého cukru je vláknina. Sacharidy sú teda obsiahnuté v sladkostiach, potravinách s obsahom škrobu (zemiaky, ryža, múčne výrobky ako cestoviny, chlieb, pečivo, knedle), v sladkom ovocí a mliečnych výrobkoch.

Príklad správnej výživy

Príkladom výživnej, ale aj zdravej stravy sú raňajky s meltou, mliekom, chlebom s maslom a jedným vareným vajcom, desiata v podobe ovocného šalátu alebo nízkotučného ovocného tvarohu. Na obed môžeme pripraviť lososa na bylinkách so zemiakovou kašou. Večera by mala byť ľahšia – podávať môžeme napríklad zeleninový šalát s tofu alebo grécky šalát s pečivom.

Pohyb popri zdravom jedle

Pri chudnutí sa odporúča pohyb (aspoň 30 minút denne), tak aby sa človek spotil, vhodné je čokoľvek – svižná chôdza, beh, plávanie, jazda na bicykli… Denne by sme všetci mali prejsť 10-tisíc krokov. Je pochopiteľné, že niekedy režim bude na nevydržanie a budeme si musieť dať niečo „zakázané", vtedy zvolíme niekoľko dielikov horkej čokolády.

Ryžovo-slivkové knedličky

Potrebujeme:
400 g uvareného cícera, 120 g uvarenej ryže, 100 g sušených sliviek, vajce, strúhanka, štipka byliniek, olivový olej, trocha ryžovej múky, soľ
Postup:
1. Ryžu a cícer vopred uvaríme a necháme vychladnúť. Sušené slivky pokrájame, zalejeme vodou a povaríme. Do misky dáme uvarený a vychladnutý cícer s ryžou, vajce a slivky spolu s vodou, v ktorej sa varili. Osolíme a ochutíme korením, pridáme strúhanku.
2. Všetko dôkladne premiešame na jemnú hmotu. Potom navlhčenými rukami vytvoríme z hmoty malé guľky, obalíme ich v ryžovej múke, strúhanke a poukladáme na pekáč.
3. Guľky podlejeme mierne vodou, pokvapkáme olivovým olejom a upečieme do chrumkava.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#pohyb #zdravá výživa #recept #sacharidy #cukry #polysacharidy
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku

+ Začnite viac premýšľať nad tým čo jete, budete tak zdravšie jesť.
Nesťažujte sa neustále na svoju prácu,...

+ Nezabúdajte, že aj vaše pracovné prostredie musí zdravo pôsobiť.
Počúvajte to, čo hovoria v práci...