Objavujte účinky strukovín

14.03.2015 14:00
strukoviny, mungo, fazuľa
Fazuľa mungo má nedocenené vlastnosti. Autor:

Strukoviny nepatria k naším obľúbeným potravinám. Majú však účinky, pre ktoré sa oplatí ich konzumovať.

Prebudenie klíčením

Cícer treba podobne ako všetky strukoviny pred samotným varením namočiť minimálne na osem hodín, ale oveľa lepšie je nechať ho jeden až dva dni naklíčiť, pretože sa zrno oživí – prebudia sa enzymatické procesy, ktoré aktivizujú klíčenie. Týmto naklíčením sa po uvarení zlepší chuť strukoviny aj jej stráviteľnosť.

Mungo proti závislosti

Fazuľu mungo už mnoho storočí konzumujú najmä na Ďalekom východe. Pritom výhonky munga majú nižšiu energetickú hodnotu ako semená, preto sú vhodnou súčasťou redukčných diét. Zaujímavosťou je, že výhonky sa úspešne použili aj pri liečbe závislosti od alkoholu.

Variant bez šupky

Najviac látok, ktoré spôsobujú nadúvanie, je v šupkách strukovín. Preto je dobré pre lepšie trávenie a jemnosť šupky odstrániť. Napríklad cícer možno zbaviť šupky podobne, ako keď šúpeme sparené mandle, hoci tento postup je trochu prácny. Najrýchlejšie šupky odstránime hneď po uvarení.

Pri varení nemiešať

Strukoviny pred prípravou vždy preberieme a odstránime prípadné kamienky. Počas varenia strukoviny nemiešame, len občas nádobou potrasieme, aby sa zrná rovnomerne uvarili. Varíme zvoľna na miernom plameni. Nikdy nepridávame do vody sódu, prišli by sme o cenné vitamíny skupiny B.

Strukovina na tanieri: Ostrá polievka z červenej šošovice a zeleniny

Potrebujeme:
200 g červenej šošovice, 750 ml zeleninového vývaru, menšia mrkva, kúsok zeleru, malá cibuľa, strúčik cesnaku, plechovka krájaných paradajok, kl čili pasty, hrsť nasekaného koriandra, soľ, čierne korenie, kyslá smotana
Postup:
1. Na oleji vo väčšom hrnci opečieme nadrobno nakrájanú cibuľu, nasekaný cesnak, na kolieska nakrájanú mrkvu a na kocky nakrájaný zeler.
2. Pridáme šošovicu, premiešame, pridáme paradajky a čili pastu, zalejeme vývarom a 10–15 minút povaríme, aby šošovica zmäkla.
3. Nakoniec dochutíme soľou a korením a mimo platne zamiešame koriander. Pri podávaní dáme do každého taniera lyžicu kyslej smotany.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#zdravá výživa #chudnutie #recept #vláknina #bielkoviny #strukoviny
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku