Gaštany – prírodný chlieb

03.12.2013 14:00
gaštany, pečené gaštany, jeseň
Surové gaštany sa môžu konzumovať, len ak sú dostatočne jemné. Autor:

Jedlé gaštany kulinári nazývajú aj malými prírodnými bochníkmi chleba, sú jedným z najlepších zdrojov sacharidov, porovnateľným len s obilninami.

Obsahujú menšie množstvo provitamínu A, ale sú pomerne bohaté na vitamín C, vitamíny B1, B2, B6 a niacín, majú vysoký obsah železa, horčíka, vápnika, fosforu a zinku.

Posilňovač svalov

Konzumácia gaštanov pomáha ľuďom s vysokým tlakom a kardiovaskulárnymi poruchami, posilňuje svaly, pôsobí proti únave po fyzickej námahe alebo pri podvýžive. Pri hnačke je vhodné konzumovať gaštanové pyré, ktoré sťahuje a upravuje stolicu.

Pečené i varené

Surové gaštany sa môžu konzumovať, len ak sú dostatočne jemné. Vždy ich treba dobre pohrýzť. Varené treba zbaviť šupky a variť vo vode spolu s aromatickými bylinami – rascou, feniklom či tymianom. Pečené sa pripravujú v rúre alebo na žeravom uhlí.

Tip lenivého labužníka

Narezané plody gaštanov prelejeme vriacou vodou, asi osem minút ich povaríme, ešte horúce ošúpeme, potom ich povaríme v mlieku s cukrom a s vanilkou domäkka, zmes prelisujeme a nakoniec premiešame s lyžicou rumu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#chlieb #zdravá výživa #sacharidy #pečené gaštany
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku