Niekoľko dobrých rád k vareniu pre zdravšie srdce

, 20.04.2013 13:30
grécky šalát, olivový olej, stredomorská...
Extra panenský olivový olej je veľmi vhodný - tiež veľa zeleniny. Autor:

Viete, ako by ste mali pripravovať jedlo a varenú stravu, aby ste vášmu srdcu robili dobrú službu?

Varenie vo všeobecnosti: nie je dobré príliš prevárať jedlá, najmä jedlá zo zeleniny a ovocia, pretože takto strácajú vitamíny.

Varenie hydiny: pozor na nedovarené jedlá, ktoré môžu obsahovať baktérie. Var: používajte málo vody a nechajte zeleninu chrumkavú, vyhnite sa dlhému varu aj prevareniu.

Varenie na pare: uprednostňuje sa varenie vo vodnej pare. Na omáčky, krémy a pod. znovu použite vodu z varenia, ktorá obsahuje vitamíny.

Varenie v mikrovlnnej rúre: je dobré na zohriatie jedla a užitočné na rýchle rozmrazenie.

Varenie v rúre: nie je potrebné pridávať olej k mäsu; treba však použiť papier na pečenie alebo alobal. Horúca teplota v rúre ničí vitamín C.

Varenie v hrnci: je užitočné na opekanie, dusenie a varenie mäsa. Mäso je mäkké a nestrácajú sa vitamíny, ale zrážajú sa tuky, ledaže by sa pred varením neodstránila koža a sadlo.

Grilovanie: je ideálne na odstránenie tuku obsiahnutého v mäse, ktorý sa rozpustí a vytečie preč. Pozor však na to, aby sa mäso nepripálilo a neočernelo, pretože by to mohlo dať podnet k tvorbe nádorov. Preto nejedzte a neservírujte pripálené jedlá.

Varenie v alobale: použitie papiera na pečenie alebo alobalu sa odporúča pri mäse a rybách, do ktorých sa môže pridať zelenina alebo bylinky, plátky citrónu, korenie, hríby, rajčiny, a to bez použitia tuku.

Varenie na šťave: pri mäse, hydine, zverine sa vyhnete tukom, pričom sa pridávajú olúpané rajčiny, cibuľa, bylinky, zemiaky.

Smaženie: sa neodporúča so žiadnymi olejmi ani v žiadnej forme.

A ešte je dobré vedieť:

  • Používajte panvice proti pripáleniu, ktoré umožňujú používanie malého množstva oleja, a tlakové hrnce, ktoré urýchľujú varenie. Aj wok je hrniec, ktorý umožňuje varenie s malým množstvom oleja.
  • Kupujte čerstvé ingrediencie.
  • Nerozmrazujte znovu jedlá, ktoré už raz boli rozmrazené.
  • Zahoďte škatuľky a nádobky, ktoré obsahujú staré potraviny.
  • Konzumujte zeleninu pokiaľ možno surovú a vyberajte si sezónnu zeleninu.
  • Pridajte surový olej až na konci varenia.
  • Používajte extra panenský olivový olej, slnečnicový olej, kukuričný olej alebo olej z obilných klíčkov. Odporúčame však malé množstvo.
  • Množstvo oleja odmerajte lyžičkou a nelejte ho odoka.
  • Vylúčte jedlá bohaté na živočíšne tuky: maslo, slaninu, sadlo, žĺtok, tučné syry, tučné mäso, vnútornosti.
  • Zvýšte prísun potravín bohatých na vlákninu: zelenina, ovocie, celozrnné jedlá, orechy a strukoviny, najmä sója. Uprednostňujte celozrnné jedlá, ako napríklad: múka, ryža, jačmeň, cestoviny, cereálie, müsli, ovos, ktoré sú bohaté na rozpustnú aj nerozpustnú vlákninu.
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku