Zmena času sa podpíše na spánku. Problém majú najmä ponocovači

Nedeľňajšie ráno sa nesie v znamení zmeny času. Ako sa podpíše posunutie hodinových ručičiek na našej kondícii?

spánok
Zmena času sa premieta najmä do nášho spánku a schopnosti regenerácie.
Autor:

Posun času môže byť spojený s pocitom únavy a zhoršenou koncentráciu. Problematický je najmä pre starších ľudí so zhoršeným spánkom ako aj pre malých školákov so začiatkom výučby od skorého rána.

"Jestvujú dva typy ľudí – takzvané sovy, ktoré si radi pospia a majú ťažkosti s ranným vstávaním, a na druhej strane škovránkovia, pre ktorých je typické, naopak, včasné prebúdzanie a neponocovanie. Tento jarný časový posun vplýva viac na 'sovy‘, pretože je náhle treba vstávať včaššie ako v predošlých mesiacoch,“ vysvetlila Eva Feketeová z Neurologickej kliniky Lekárskej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach a Univerzitnej nemocnice L. Pasteura Košice.

Neurologička podotkla, že dobrý spánok má vplyv na ľudskú psychiku a zdravie, pretože zabezpečuje regeneráciu organizmu. Jeho nedostatok sa tak odráža na duševnom aj telesnom stave človeka a spôsobuje psychickú a fyzickú vyčerpanosť, poruchy myslenia a pamäte, nepokoj a zmeny nálady.

„Okrem toho sa podpisuje pod rad závažných zdravotných komplikácií, napríklad je rizikovým faktorom srdcovo-cievnych ochorení. Dlhodobé ponocovanie sa teda nevypláca a neliečené poruchy spánku, ku ktorým patrí okrem iného aj nespavosť, znižujú kvalitu nášho života,“ doplnila Feketeová.

K dobrému spánku prispieva množstvo faktorov. Je to napríklad pravidelné cvičenie a šport, zdravý životný štýl, málo stresu, pohodové životné tempo, relax, pohodlná posteľ, tmavá a chladnejšia miestnosť, skorý budíček, pohodlná poloha pri spánku, bylinkové čaje alebo preparáty, vôňa levandule či teplý kúpeľ.

„Pokiaľ však človek trpí dlhodobo nespavosťou či inou poruchou spánku, mal by vo vlastnom záujme vyhľadať odbornú pomoc,“ upozornila Feketeová. Aby sa človek zregeneroval, mal by spať šesť až osem hodín. Zdôraznila, spánok nie je strata času, ale blahodarný odpočinok pre naše telo i dušu.

Súvisiace články:

žena - oddych - relax - pohovka - počítač - problém - liečba - inkontinencia.

Mäkký a útulný gauč? Pozor, ani netušíte, ako trpí chrbtica či bedrá

24.06.2016 07:00

Komfort, pohodlie, pocit mäkkého brlôžka, do ktorého sa môžete schúliť - aj vy takto vyberáte pohovku do obývačky?

vysavač, vysávať, vysávanie, upratovanie, poriadok

Nechcete cvičiť? Vysávač či handru do ruky a poďte páliť kalórie!

22.06.2016 07:00

O tom, koľko kalórií spálite pri polhodinke behania či skákaní na švihadle sa píše vo väčšine dámskych časopisov.

lepok

Mýty o lepku, ktoré si preverte: Po bezlepkovej diéte sa nechudne!

20.06.2016 11:00

Chudne sa po bezlepkovej diéte? Alebo sa po nej naopak priberá? Je lepok toxická látka?

počasie, horúčava, leto, teplomer

Záchranári riešili 187 kolapsov z tepla

25.06.2016 21:11

Záchranári Záchrannej zdravotnej služby zasahovali v priebehu piatku a dneška spolu 187-krát pri kolapsoch z tepla.

Jonathan Hill

Britský eurokomisár Jonathan Hill sa kvôli brexitu vzdal funkcie

25.06.2016 19:45

Britský zástupca v Európskej komisii, eurokomisár pre finančnú stabilitu, služby a kapitálovú úniu Jonathan Hill sa v reakcii na výsledok britského referenda vzdal funkcie.

Petro Porošenko

Porošenko sa počas inšpekcie v Donbase dostal pod paľbu

25.06.2016 19:25

Ukrajinský prezident Petro Porošenko sa počas inšpekcie v Donbase dostal pod paľbu proruských separatistov.

Somálsko, útok

Útok aš-Šabábu na hotel v Somálsku má najmenej 17 obetí

25.06.2016 18:14, aktualizované: 20:35

Najmenej 17 obetí na životoch si vyžiadal útok spáchaný za pomoci výbušnín a strelných zbraní v jednom z hotelov v somálskej metropole Mogadišo.