Mravčenie či únava? Možno máte nedostatok horčíka

Kŕče v nohách, ktoré vám nedovolia spať? Podráždenosť a brnenie v končatinách? Aj toto sú niektoré z príznakov, ktoré signalizujú nedostatok horčíka v tele.

brokolica
Na horčík je bohatá napríklad aj brokolica.
Autor:

Denná dávka horčíka je 300 až 400 mg. Aby sme si to vedeli lepšie predstaviť, je to asi 100 gramov slnečnicových semien alebo 1,5 kg brokolice. Magnézium je nevyhnutný pre život, avšak ľudské telo ho samo nevie produkovať a ukladá ho len s mierou. Zodpovedný za nedostatok horčíka môže byť jednostranná strava alebo zvýšené vylučovanie živín prostredníctvom kože alebo obličiek.

Príznaky nedostatku horčíka

Horčík je dôležitý pre srdce, metabolizmus a trávenie a často prichádza k situáciám, kedy ho je v tele málo. Fyzické vypätie, duševná práca, stres, strach či depresie. Ak ho máme málo, rýchlo to spozorujeme. Kŕče v svaloch, mravčenie, únava, nepokoj, bolesti hlavy a nespavosť sú kľúčovými, keď v tele chýba. Ak budeme tieto signály ignorovať, koledujeme si o vysoký krvný tlak, cukrovku či srdcové ochorenia.

Čítajte viac o minerálnych látkach a únave

Viac horčíka pre tehotné

Kto má podozrenie na nedostatok horčíka, mal by každopádne navštíviť lekára, aby vylúčil ochorenie obličiek alebo problémy s príjmom horčíka. Vzhľadom na to, že požiadavka na horčík sa líši v závislosti od spôsobu života, niektorým stačí príjem potravín bohatých na horčík, zatiaľ čo iní sa musia spoliehať na potravinové doplnky. Zvýšiť potrebu potrebujú tehotné ženy, ale aj profesionálni športovci, alkoholici alebo ľudia, ktorí majú veľa stresu. Existujú tiež lieky, ktoré majú vplyv na absorpciu minerálov a preto nedostatok horčíka ešte podporujú.

Kde ho nájsť

Prevenciou proti nedostatku horčíka je v prvom rade pestrá strava, doplnená o potraviny, ktoré sú na horčík bohaté. Patrí sem zelená zelenina (fenikel, špenát, brokolica), oriešky, fazuľa, slnečnicové semená, strukoviny (najmä sója či cícer), celozrnné produkty (proso, hnedá ryža, ovsené vločky) a niektoré druhy minerálok.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

avokádo, ovocie, vitamíny

Milovníci avokáda sem! Viete, aké množstvo je zdravé?

29.06.2016 11:00

Avokádo je zdravé, ale mastné. Nedá sa ho jesť neobmedzene, ako je to v prípade zeleniny. Čítajte, aké množstvo je zdravé.

brucho, bruško

Ako sa ráno prebudiť s plochým bruškom?

29.06.2016 09:00

Ak vás trápi nafukovanie, tieto tipy pomôžu.

ocot - jablčný ocot

Ocot dokáže hotové zázraky: Pomôže tráveniu, ochráni cievy

28.06.2016 13:00

Ocot, vínny či jablčný alebo balzamikový berieme predovšetkým ako dochucovadlo - či už do šalátov, alebo napríklad krémových polievok.

súd, pojednávanie, pojednávacia miestnosť

Mišenka si ako objednávateľ vraždy odsedí 25 rokov

29.06.2016 16:07

Senát na pracovisku Špecializovaného trestného súdu v Banskej Bystrici vyhlásil rozsudok nad dvojicou obžalovaných v kauze výbuchu v topoľčianskej firme Euromont.

bratislava proti hazardu

V Bratislave odovzdali petíciu proti hazardu v meste

29.06.2016 16:04

Petíciu proti hazardu v Bratislave so 136 139 podpismi odovzdali na bratislavskom magistráte. Cieľom petície je zakázať hazardné hry na území Bratislavy.

vajíčka, potraviny, žena, obchod

Poľské vajcia drvia konkurenciu. Aj na Slovensku

29.06.2016 16:00

Z dvesto vajec, ktoré Slováci do roka skonzumujú, jedna tretina pochádza z dovozu, najčastejšie z Poľska. Vajíčka sú jednou z posledných potravín, vo výrobe ktorých je Slovensko sebestačné.

Lucia Žitňanská

Rezort spravodlivosti pripravil protischránkový zákon

29.06.2016 15:53

Ministerstvo spravodlivosti SR pripravilo návrh nového protischránkového zákona s názvom Zákon o registri partnerov verejného sektora.